Blog

Artykuły na blogu to źródło wiedzy na temat najnowszych trendów w hostingu. Odkryjmy razem, jak wykorzystać technologię, aby zwiększyć wydajność i bezpieczeństwo Twojej strony.

Jak wypromować nowy sklep internetowy?

Wypromowanie nowego sklepu internetowego może być trudne, ze względu na stale rosnącą konkurencję na tej arenie. W lipcu 2022 liczba zarejestrowanych sklepów internetowych w Polsce wyniosła wg danych KRS aż 54,3 tysiąca, a na uwadze trzeba mieć to, że wiele z firm prowadzi sprzedaż, nie będącą jej główną działalnością (nawet aż 250 tysięcy podmiotów).

Wybicie się na tym rynku może być szczególnie skomplikowane, wymagać sporego budżetu, dłuższego czasu i więcej pracy. Szczególnie jeśli dziedzina, w której działasz, jest zdominowana przez popularne i duże sklepy internetowe.

Posiadając w swojej ofercie unikalne produkty, łatwiej będzie Ci zwrócić na siebie uwagę i wyróżnić się na tle innych marek. Istnieje jednak wiele innych sposobów, dzięki którym możesz zwiększyć szansę na sukces Twojego przedsięwzięcia.

Oto kilka sposobów, które mogą pomóc w promocji sklepu internetowego:

1. Wykorzystaj media społecznościowe, aby stać się rozpoznawalnym.

Załóż profile swojego sklepu w popularnych mediach społecznościowych. W zależności od tego, gdzie najwięcej czasu spędzają Twoi klienci, wybierz odpowiednią platformę i załóż tam konto. Może to być zarówno Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, czy nawet Tiktok. Następnie regularnie publikuj tam posty i zdjęcia swoich produktów. Dzięki regularnym publikacjom możesz zwiększyć zasięg i zainteresowanie potencjalnych klientów Twoją marką.

Co więcej możesz zbudować całą strategię marketingową w oparciu o działalność w mediach społecznościowych. Możesz promować swoje produkty wykorzystując możliwość płatnej promocji, dzięki czemu dotrzesz do większej liczby osób. Poza wykorzystaniem opcji reklam, możesz budować świadomość swojej marki, zwiększyć zaangażowanie i lojalność potencjalnych klientów poprzez zachęcanie ich do interakcji. Rób to przeprowadzając konkursy, ankiety i zadając pytania.

O mediach społecznościowych w biznesie więcej przeczytasz tu: Jak konta w social mediach mogą pomóc Twojej firmie?

2. Zoptymalizuj swoją stronę internetową pod kątem wyszukiwarek internetowych.

Optymalizując swoją stronę internetową pod kątem wyszukiwarek internetowych, sprawisz, że będzie ona pojawiała się na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania i tym samym widoczna dla potencjalnych klientów. Im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania, tym większa szansa, że Twój sklep zostanie przez nich dostrzeżony.

Aby Twoja strona była jak najbardziej optymalna pod kątem SEO, musisz zadbać m.in. o odpowiedni dobór słów kluczowych, szybkość ładowania witryny, czy jej funkcjonalność na urządzeniach mobilnych.

Żeby dowiedzieć się więcej na ten temat możesz na przykład skorzystać z portalu Google Support, na którym znajdziesz wiele porad na ten temat. Istnieje również wiele stron, takich jak Page Speed Insights, dzięki którym sprawdzisz wydajność swojej witryny.

Więcej o optymalizacji strony internetowej przeczytasz w artykule: Jak pojawiać się wysoko w wyszukiwaniach Google?

3. Zadbaj o reklamę.

Wchodząc na rynek trudno jest stać się od razu rozpoznawalnym, więc warto jest zainwestować w odpowiednią promocję. Możesz skorzystać z płatnych kampanii produktowych (np. GoogleAds) lub publikować posty sponsorowane. Dobrze jest aby wybrany przez Ciebie reklamodawca oferował szeroki zakres personalizacji. Dzięki temu będziesz mieć możliwość dotarcia do konkretnej grupy klientów.

Inną opcją jest nawiązanie współpracy z wpływowymi markami/osobami (tzw. influencer marketing), mającymi podobną do Ciebie grupę docelową. Klienci często chętniej korzystają z poleceń osób, którym ufają, niż z zapewnień na Twojej stronie, dlatego warto jest rozważyć tego typu promocję.

4. Skorzystaj z więcej niż jednego kanału sprzedaży.

Sprzedaż internetowa nie ogranicza się do sklepu internetowego. Żeby dotrzeć do większej grupy klientów rozważ sprzedaż swoich produktów na platformach takich jak Allegro, Amazon, Empik Marketplace czy OLX. Rozszerzając swoją działalność o kolejne kanały, stwarzasz tym samym szansę na to, że zostaniesz dostrzeżony przez kolejne osoby.

5. Oferuj wysokiej jakości produkty i obsługę klienta.

Ten punkt może okazać się kluczowy przy promowaniu nowego sklepu internetowego. Co z tego, że reklamujesz się w wielu miejscach, jeśli klient po wejściu na Twoją stronę chce od razu ją opuścić?

Przed reklamowaniem się dopracuj każdy szczegół swojej strony, taki jak wysokojakościowe opisy, zdjęcia, produkty, szczegółowe informacje i kompleksową obsługę klienta. Zadowoleni klienci często polecają sklep innym i mogą przyczynić się do tego, że Twój sklep szybko stanie się rozpoznawalny.

Ważne jest, aby pamiętać, że promocja sklepu internetowego wymaga czasu i wysiłku, dlatego nie zniechęcaj się pierwszymi nieudanymi krokami. Kluczem do sukcesu jest próbowanie różnych metod promocji, śledzenie ich wyników i dostosowywanie strategii w zależności od potrzeb i oczekiwań klientów.

Odwrócony efekt ROPO – czyli jak zachęcić klientów do kupowania online?

Efekt ROPO (Research Online Purchase Offline) dotyka szczególnie branży e-commerce. Klienci często wyszukują informacji o produktach, porównują oferty i czytają opinie w Internecie, a potem udają się do stacjonarnych punktów sprzedaży, gdzie finalnie nabywają towar.

Aby nie dopuścić do tego, aby mechanizm ROPO stał się zagrożeniem dla Twojego sklepu internetowego, musisz zadbać o odpowiednią strategię sprzedażową i marketingową. Na szczęście istnieją sposoby, dzięki którym zwiększysz szansę na to, że Twoi klienci dokonają zakupu przez Internet.

Przeczytaj poniższą listę metod zapobiegania efektowi ROPO i zwiększ ilość transakcji w Twoim sklepie internetowym.

1. Zadbaj o UX Twojej strony internetowej.

UX (User Experience) jest jednym z kluczowym czynników, które wpływają na ilość transakcji dokonanych w sklepie internetowym. Żeby klient chciał dokonać transakcji właśnie u Ciebie, musi być to dla niego jak najmniej skomplikowane, a jak najbardziej intuicyjne.

Żeby strona internetowa była jak najbardziej przyjazna dla użytkownika, powinieneś zadbać o:

  • intuicyjną nawigację,
  • czytelność,
  • funkcjonalność,
  • dobrze działającą wewnętrzną wyszukiwarkę i filtrowanie,
  • atrakcyjność pod względem graficznym,
  • minimum formalności,
  • wygodne płatności.

2. Zadbaj o swoją ofertę.

Żeby klient chciał dokonać zakupu w Twoim sklepie, musisz przedstawić mu jak najatrakcyjniejszą ofertę, tak aby nie opłacało mu się dokonywać zakupów gdzieś indziej. Jednymi z najważniejszych czynników dla klienta podczas zakupów, jak wynika z badań, są atrakcyjniejsze ceny oraz szersza oferta niż w sklepach stacjonarnych.

Dodatkowo zapewnij użytkownikom, jak najwięcej informacji o swoich produktach, udostępniając wyczerpujące i kompleksowe opisy, artykuły blogowe, czy poradniki. Krótkie i nieprecyzyjne treści lub nieczytelne grafiki mogą łatwo zniechęcić do zakupów i sprawić, że klient wybierze tradycyjną formę zakupów lub ofertę Twoich konkurentów.

3. Wprowadź promocje i oferty specjalne.

Nie od dzisiaj wiadome jest, że ludzie uwielbiają promocje. Sam na pewno jesteś bardziej chętny do zrobienia zakupów jeśli widzisz napis „przecena” albo „2 w cenie 1”.

Jeżeli prowadziłeś do tej pory działalność offline i chcesz zachęcić klientów do kupowania w Twoim sklepie internetowym, zaoferuj im specjalne promocje, niedostępne stacjonarnych punktach sprzedaży. Dodawaj do paczek gratisy, oferuj kupony lub zniżki na kolejne zakupy, których nie ma w tradycyjnym sklepie. Możesz także tworzyć specjalne rabaty dla nowych Klientów lub dla osób, które zapiszą się do newslettera.

4. Zaoferuj darmowe dostawy i zwroty.

Klienci często wolą oni się udać do sklepu stacjonarnego, gdzie mogą obejrzeć/przetestować/przymierzyć produkt przed zakupem. Dzięki temu nie mają obaw, że będą musieli dokonać zwrotu. Jednak muszą przez to nie tylko zmarnować więcej czasu, ale również zapłacić za dojazd do galerii.

Zapewniając opcję darmowej dostawy oraz zwrotu sprawisz, że będą bardziej zmotywowani do kupowania przez Internet. Stanie się to dla nich po prostu bardziej opłacalne.

Dobrą praktyką jest oferowanie darmowej dostawy po przekroczeniu danego progu cenowego (np. przy zakupach powyżej 99 zł). W ten sposób nie tylko sprawisz, że klientowi będzie opłacało się zrobić zakupy przez Internet, ale przy okazji będzie on skłonny kupić więcej.

5. Zadbaj o poziom i profesjonalizm obsługi klienta.

Długie oczekiwanie na odpowiedź lub też w ogóle jej nie uzyskiwanie, niemiła, czy niepomocna obsługa to problemy, które często napotykają klienci sklepów internetowych. Znacznie zniechęcają one do dokonywania zakupów przez Internet. Nikt nie chce czekać 15 minut na odebranie telefonu, czy kilku dni na otrzymanie e-maila zwrotnego. Znacznie łatwiej jest w takim przypadku udać się do sklepu stacjonarnego, gdzie natychmiastowo można uzyskać potrzebne informacje.

Klient musi czuć się należnie poinformowany i uzyskiwać potrzebną pomoc w jak najkrótszym czasie, aby był skłonny skorzystać z Twoich usług. W komunikacji w największym stopniu liczy się czas odpowiedzi na zapytanie. Dlatego warto jest regularnie śledzić kanały komunikacji i sprawnie i sumiennie reagować na otrzymane wiadomości. Możesz kontaktować się z nim poprzez chat dostępny na Twojej witrynie, poprzez media społecznościowe, e-mail, czy przez infolinię.

Dobrze jest również informować klienta o przebiegu każdego etapu transakcji – od przyjęcia zamówienia, przez spakowanie go, po wysyłkę.

Zapewniając kompleksową obsługę, nie tylko zwiększysz szansę na to, że więcej osób skorzysta z oferty Twojego sklepu internetowego, ale także możesz zbudować długotrwałą relację z klientem.

Spraw, aby efekt ROPO nie stanowił zagrożenia dla Twojego sklepu Internetowego

Efekt ROPO nie jest jednoznaczny ze spadkiem sprzedaży w sklepach internetowych. Wielu klientów świadomie decyduje się na dokonywanie zakupów właśnie w tej formie.

Żeby sprawić, że będzie on skłonny do kupowania online, trzeba przyjąć odpowiednią strategię marketingową. Wykorzystując podane wyżej sposoby sprawisz, że zmniejszy się szansa na to, że wybierze on zakupy w formie stacjonarnej, a dokona ich właśnie w Twoim sklepie internetowym.

Jak często robić kopie zapasowe danych?

Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że dane są jednym z najważniejszych zasobów Twojej firmy? Ich naruszenie (np. poprzez kradzież, czy ujawnienie ich osobom trzecim) lub utrata, nie tylko prowadzą do nadużyć na tle prawnym, ale także mogą być bardzo kosztowne.

Ataki hakerskie i podobne wykroczenia to nie jedyne zagrożenia dla Twoich danych. Istnieje wiele sytuacji, w których może zostać naruszone ich bezpieczeństwo. Zwyczajne błędy ludzkie, wirusy, awarie sprzętu, przerwy w dostawie prądu, czy nawet klęski żywiołowe, mogą również powodować zakłócenia w działalności.

Ratunkiem w takich sytuacjach mogą okazać się kopie zapasowe, dzięki którym w kilka chwil będziesz mógł przywrócić stan z przed utraty danych. Nasza firma wykonuje na przykład w przypadku hostingu dedykowanego codzienną kopię na zewnętrzne serwery i przechowuje jedną kopię tygodniowo.

Skąd jednak wiedzieć, z jaką regularnością wykonywać kopie zapasowe? Raz dziennie? A może raz na miesiąc? W poniższym wpisie przyjrzeliśmy się, w jaki sposób znaleźć odpowiednią częstotliwość tworzenia backupów witryny. Dodatkowo uwzględniliśmy aspekty, które trzeba wziąć pod uwagę przy decyzji.

Pomyśl, jak często zmienia się zawartość na Twojej witrynie.

Częstotliwość aktualizacji zawartości strony jest ważnym czynnikiem przy określaniu regularności wykonywania kopii zapasowych. Zawartość Twojej witryny obejmuje praktycznie wszystko, co tworzysz i na niej publikujesz:

  • posty,
  • artykuły,
  • grafiki,
  • pliki wideo i audio,
  • itp.

Aktualizacje witryny to jednak nie tylko zmienność treści publikowanych przez Ciebie, ale także przez użytkowników. Może również oznaczać dodawanie nowych wtyczek, otrzymywanie nowych komentarzy, itp.

Wyobraź sobie, że po publikacji wpisu, okazuje się, że musisz opublikować go jeszcze raz lub w gorszym przypadku stworzyć go od nowa, bo nie posiadasz jego kopii zapasowej. Regularne tworzenie backupów uchroni Cię przed podobnymi sytuacjami.

Jeżeli dodajesz nowe treści codziennie, warto jest tworzyć kopie zapasowe każdego dnia. W przypadku publikacji raz w tygodniu, rób to raz na tydzień.

Zastanów się, jak poważne zmiany wprowadzasz w swojej witrynie.

Możesz wykonywać kopie zapasowe w równych odstępach czasu lub wtedy gdy wprowadzasz duże modyfikacje lub aktualizacje na swojej witrynie. Jest to sposób, dzięki któremu unikniesz problemów związanych z ich utratą. W prosty sposób będziesz też w stanie przywrócić poprzednią wersję jeśli pójdzie coś nie tak.

Przeanalizuj, jakie dane przetwarzasz na swojej stronie.

Jeśli posiadasz witrynę, na której przetwarzasz dane kontaktowe klientów, rozliczenia, księgowość, niestandardowe programy i hasła, musisz tworzyć kopie zapasowe jak najczęściej (najlepiej codziennie).

Prowadząc działalność, taką jak sklep internetowy, najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z usługi tworzenia backupów w czasie rzeczywistym. Dobrze, aby dane każdego zamówienia były natychmiast wysyłane na serwer zapasowy. Dzięki temu, jeśli Twój serwer ulegnie awarii, będą one nadal obsługiwane.

Tworząc regularnie kopie zapasowe, masz pewność, że zawsze będziesz posiadać aktualną wersję danych, którą będziesz w stanie przywrócić. Jeśli wahasz się, czy opłaca Ci się płacić za częste tworzenie kopii zapasowych, zastanów się nad kosztami, jakie będziesz zmuszony ponieść w przypadku utraty całej witryny.

Wiedząc, w jakim stopniu jesteś narażony na taką sytuację, będziesz w stanie dobrać odpowiednią częstotliwość tworzenia backupów dla swojej witryny.

Więcej o znaczeniu kopii zapasowych i o tym, jak je wykonywać przeczytasz w artykule: Dlaczego warto robić kopie zapasowe?

Efekt ROPO w praktyce – Co wolimy kupować stacjonarnie, a wcześniej sprawdzamy w internecie?

Nieograniczony dostęp do Internetu sprawił, że zakupy nigdy nie były łatwiejsze. Zakupy online wiążą się z wieloma korzyściami, takimi jak dostępność 24/7, brak konieczności wychodzenia z domu, często atrakcyjniejsze ceny i większy asortyment niż w sklepach tradycyjnych, czy też łatwość porównywania cen i ofert.

Z roku na rok rynek e-commerce rozrasta się, a wraz z nim rośnie liczba kupujących przez internet. Według raportu Gemiusa z 2022 roku, aż 77% Polaków robi zakupy online.

Przez swoją wygodę i nieskomplikowanie wiele osób woli robić zakupy w internecie, jednak istnieją produkty, które konsumenci zdecydowanie wolą kupować w sklepach stacjonarnych. Często wyszukują oni informacji o towarach w sieci, gdzie mają do nich szerszy dostęp, a następnie udają się do tradycyjnych punktów sprzedaży. Zjawisko to nosi nazwę efektu ROPO (Reasearch Online Purchase Offline). Co ciekawe, jest zdecydowanie częściej obserwowane wśród osób, które mają do 2 lat doświadczenia w zakupach internetowych.

Jakich produktów najczęściej dotyczy efekt ROPO? Które z nich warto posiadać zarówno w swojej ofercie online jak i offline? Wypisaliśmy najczęściej podawane przez konsumentów artykuły.

Kategorie produktów najbardziej podatne na efekt ROPO:

  • materiały budowlane i wykończeniowe,
  • obuwie,
  • produkty farmaceutyczne,
  • produkty spożywcze,
  • produkty RTV/AGD,
  • telefony,
  • tablety,
  • akcesoria GSM,
  • odzież,
  • akcesoria i dodatki.

Dlaczego akurat te kategorie produktów?

Jednym z głównych powodów, dlaczego klienci wolą kupować stacjonarnie rzeczy wyszukiwane w internecie, jest dostępność większości towarów „od ręki”. Nie muszą dzięki temu oczekiwać na dostawę, a co więcej, nie muszą za nią płacić (chyba, że są to towary dużych gabarytów, nie mieszczące się do auta).

Klientom zależy także często na możliwości zobaczenia towaru na żywo, zanim go nabędą. Oglądając go w wirtualnym sklepie, klient nie jest w stanie przymierzyć, dotknąć, ani przetestować. Przez ekran komputera lub telefonu nie zobaczy też często prawdziwego koloru produktu. W tym celu udaje się do sklepu stacjonarnego, który umożliwia mu dokładne obejrzenie towaru.

Dostępność produktów zarówno na stronie internetowej, jak i w punkcie sprzedażowym, może stać się dużym atutem. Sprawdzając specyfikację produktu w internecie, kupujący skraca sobie znacznie czas spędzony w sklepie stacjonarnym, znając już wszystkie istotne dla siebie szczegóły. Może on także już w domu poszukać najdogodniejszej dla siebie oferty, porównać je z innymi, a także poznać opinie innych klientów.

Niektóre z firm umieszczają na swoich witrynach dodatkową informację, w jakiej lokalizacji taki produkt jest dostępny i w jakiej ilości. Dzięki temu klient może sam się po niego udać, mając pewność, że nie zaskoczy go jego brak na stanie.

Sklep internetowy – co jest najważniejsze dla klientów?

Prowadzenie biznesu e-commerce nie polega jedynie na zapewnianiu najlepszej jakości produktów lub usług. Na sukces i popularność sklepu internetowego wpływa szereg innych czynników, takich jak cena, dostępność czy opinie innych klientów.

Jakie czynniki mają kluczowe znaczenie przy wyborze miejsca zakupu w sieci dla klientów? Przyjrzeliśmy się raportowi Gemiusa dotyczącemu E-commerce z 2022 roku przeprowadzonym na polskich internautach i wypisaliśmy najważniejsze z nich.

Przeczytaj i ulepsz te sfery w swoim sklepie internetowym, a zyskasz w oczach klientów i zwiększysz szanse na to, że dokonają zakupu właśnie u Ciebie.

1. Atrakcyjna cena produktu i przesyłki/dostawy.

Porównywanie cen nigdy nie było łatwiejsze niż teraz. Klient chcąc dokonać zakupu przez sklep internetowy, może skorzystać z szerokiej gamy porównywarek cen, takich jak chociażby Ceneo. Widząc, że może kupić to samo w innym sklepie płacąc mniej najprawdopodobniej wybierze korzystniejszą opcję.

Atrakcyjna cena okazała się kluczowym czynnikiem mającym wpływ na wybór sklepu online przez 47% internautów. Niezależnie od ich wieku i płci dobra cena produktu pozostaje ona najważniejszą dla klienta rzeczą. Niskie koszty dostawy jako główny czynnik decyzyjny wskazało niewiele mniej osób, bo aż 41% ankietowanych. Aby dodatkowo zachęcić kupujących sprzedawcy internetowi mogą oferować bezpłatną wysyłkę, na przykład po osiągnięciu minimalnego progu zakupu. Jest to praktyka, którą konsumenci uważają za bardziej przyjazną dla klienta.

2. Pozytywne wcześniejsze doświadczenia.

Nie warto jest jednak kierować się jedynie strategią atrakcyjnych cen. Kolejną z najważniejszych dla klientów (35%) rzeczy przy zrobieniu zakupów za pomocą danego serwisu są pozytywne doświadczenia związane z wcześniejszymi zakupami.

Jeśli klient zna już Twój sklep internetowy, korzystał z niego i był usatysfakcjonowany z zamówienia istnieje większa szansa na to, że wróci do Ciebie zamiast szukać innych sprzedawców. Zadbaj o to aby Twoi klienci nie mieli powodów do skarg lub reklamacji.

Dodatkowo zadowoleni klienci mogą wystawić pozytywne opinie Twojemu sklepowi, przez co dodatkowo zyskasz dodatkowe punkty. Dobre recenzje sprawią nie tylko, że klienci chętniej będą wybierać Twoją witrynę, ale także stanie się ona dla nich bardziej wiarygodna, co jest również ważnym elementem jeśli chodzi o zakupy online.

3. Atrakcyjne promocje, oferty specjalne i kody rabatowe.

Oferowanie rabatów na zakupy to sposób na szybkie przyciągnięcie klientów do Twojego sklepu internetowego. Kiedy widzą, że mogą w jakikolwiek sposób zaoszczędzić pieniądze, są bardziej skłonni dokonać zakupu na danej stronie. Aż 28% ankietowanych uważało atrakcyjne promocje lub oferty specjalne jako jeden z kluczowych czynników przy wyborze danego serwisu sprzedażowego.

Ogłaszanie obniżek potrzebuje jednak odpowiedniego podejścia. Klienci w łatwy sposób mogą sprawdzić (szczególnie po wejściu w życie dyrektywy Omnibus), o ile obniżyłeś ceny, czy nie były sztucznie zawyżone przed przeceną. Łatwo jest także porównać oferty różnych sklepów.

Poza promocjami możesz wprowadzić do swojego sklepu opcję obniżek poprzez kody rabatowe. Współpracując z osobami, które będą je przekazywać (np. z influencerami), nie tylko sprawisz, że klienci będą bardziej skłonni skorzystać z okazji, ale również dotrzesz do większej ilości odbiorców.

4. Łatwy sposób składania zamówienia.

Łatwy proces składania zamówienia może okazać się najważniejszym elementem w zakupach internetowych. Aż 20% ankietowanych wskazało ten czynnik jako jeden z najważniejszych przy wyborze sklepu internetowego.

Jeśli klient nawet dotrze do kasy i napotka na tym etapie trudności, może szybko zrezygnować z kupna produktu na Twojej stronie i nabyć go gdzieś indziej. Prawie 70% kupujących porzuca swój koszyk zakupów przez trudności na etapie składania zamówienia, a ​prawie 1 na 5 porzuca koszyk z powodu „zbyt długiego/skomplikowanego procesu płatności”. Aby do tego nie dopuścić, zadbaj o to aby składanie zamówienia nie było problematyczne dla Twoich klientów.

5. Różne dostępne formy płatności.

Klienci sklepów internetowych, wybierając konkretny sklep internetowy, kierują się także dostępnymi formami płatności. Kupujący online korzystają najczęściej z płatności za pośrednictwem szybkich serwisów płatności, np. PayU i Przelewy24 oraz płatności mobilnych (np. BLIK). Najmniej popularne są płatności mobilne za pośrednictwem SMS, kodów QR oraz płatności ratalne.

Wybierając dostępne formy płatności dla swojej witryny należy zastanowić się, do kogo w największej mierze ma docierać oferta. Jednak ważną wskazówką będzie też zapewnienie szerokiego wyboru metod płatności i ich dostępność na wielu urządzeniach. Jeśli oferujesz swoim klientom szeroką gamę form płatności, istnieje duża szansa na to, że wybiorą oni właśnie Twoją witrynę.

Więcej o popularnych formach płatności przeczytasz w artykule: Wprowadź te formy płatności do swojego sklepu internetowego.

Jakie media społecznościowe dla Twojej firmy?

Obecność Twojej marki w mediach społecznościowych może okazać się kluczowa dla jej rozwoju i rozpoznawalności na rynku. Za ich pośrednictwem w łatwy sposób możesz nie tylko rozwijać i promować swoją działalność, obserwować działania konkurencji, ale także budować relacje z klientami.

Aby zwiększyć swoją widoczność dla potencjalnych klientów i tym samym przenieść swoją działalność na wyższy poziom, dobrze jest posiadać konta na platformach mediów społecznościowych odpowiednich dla swojej firmy. Znając swoich docelowych odbiorców możesz dopasować swoje działanie do ich preferencji i działać, w taki sposób aby mieć największą szansę na dotarcie do nich. Przy szerokiej gamie platform mediów społecznościowych, i być może dodatkowo ograniczonym budżecie marketingowym, możesz mieć problem z wyborem idealnego dla siebie miejsca do działania.

W tym artykule przyjrzeliśmy się kilku z najbardziej popularnych mediów społecznościowych, umożliwiających prowadzenie konta biznesowego. Poznanie ich pomoże Ci zadecydować, które nich najlepiej odpowiadają potrzebom Twojej firmy.

1. Facebook

Mark Zuckerberg może pochwalić się, że udało mu się stworzyć największą i najbardziej rozpoznawalną platformę mediów społecznościowych. Z danych opublikowanych przez Meta wynika, że na początku 2023 roku liczba użytkowników Facebooka w Polsce wyniosła 17,85 mln (ponad 2,9 mld osób na całym świecie). Zasięg publikowanych tam reklam odpowiadał natomiast 49% internautów. Korzysta z niego aż prawie 90% z użytkowników Internetu w wieku 16-64, a 35% uważa ją za ulubioną platformę.

Posiadając konto biznesowe właśnie na tej platformie zyskasz dostęp do największej ilości potencjalnych klientów, dzięki czemu Facebook może się okazać idealną przestrzenią do promowania Twojej marki. Posiadając fanpage, zyskasz możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców zainteresowanych Twoją ofertą. Co więcej w statystykach Metą możesz poznać ich charakterystykę i sprawdzić, co najlepiej działa w Twojej strategii. Dowiesz się m.in. kim są i z jakich urządzeń korzystają Twoi odbiorcy i w jakich godzinach są najbardziej aktywni.

Zalety:

  • bezpośredni dostęp do każdego, kto obserwuje Twoją markę,
  • bezpłatne konto firmowe,
  • największa ilość użytkowników,
  • szybka i łatwa interakcja z klientem,
  • możesz udostępnić na stronie wiele ważnych informacji o swojej marce (przykładowo na Instagramie opis musi zmieścić się w 150 znakach),
  • możliwość komunikowania się z klientem za pomocą Facebook Messenger,
  • dokładny wgląd w analizy,
  • możliwość dokładnego wybrania docelowej grupy odbiorców reklamy,
  • kampanie reklamowe cieszą się drugimi najniższymi cenami (pierwsze miejsce zajmuje Twitter),
  • duży wybór formy i miejsca reklamy.

Zagrożenia:

  • dociera do coraz mniejszej ilości młodzieży,
  • zaczyna tracić popularność przez aplikacje, takie jak TikTok,
  • średni wskaźnik zaangażowania wśród obserwujących wynosi jedynie 0,15%,
  • duża konkurencja (aż 93% marketingowców działających w mediach społecznościowych korzysta z reklam na Facebooku).

2. Instagram

Według raportu opublikowanego przed datareportal, drugim pod względem popularności portalem mediów społecznościowych wśród polskich internautów jest Instagram. Początkowo platforma do udostępniania zdjęć, szybko stała się jedną z wiodących platformą społecznościową dla firm. Obecnie posiada on 2 miliardy aktywnych użytkowników na świecie, w tym prawie 12 mln pochodzi z Polski. Jeśli kierujesz swoją ofertę do młodszej publiki, masz szansę na wybicie się właśnie na tej platformie. Większość użytkowników ma nie więcej niż 35 lat.

Zalety:

  • potężne wbudowane narzędzie analityczne Business Insights.
  • łatwa i szybka interakcja z klientem,
  • łatwe i bezpłatne przełączenie na profil biznesowy,
  • popularny wśród influencerów i młodych osób,
  • największa ilość (aż 94%) kampanii prowadzonych przez influencerów z wykorzystaniem mediów społecznościowych miało miejsce na Instagramie,
  • najlepsze miejsce do publikowaniu treści wizualnych, takich jak fotografie, grafiki, czy krótkie wideo,
  • ma drugi najwyższy po Tiktoku średni wskaźnik zaangażowania (0,6%),
  • Instagram Reels (odpowiednik filmików na Tiktoku) odnotowują średni wskaźnik zaangażowania wynoszący 0,93% (w przypadku filmików na Facebooku wynosi on przeciętnie 0.17%),
  • zasięg reklam sięga do 28,4% użytkowników internetu.

Zagrożenia:

  • przez skupienie na materiałach wizualnych, mniej prawdopodobne jest, że użytkownicy odwiedzą bezpośrednio witrynę Twojej firmy,
  • możesz mieć trudności z tworzeniem treści jeśli Twoja działalność nie jest „wizualna”,
  • aby osiągać dobre wyniki treści powinny być starannie zorganizowane i estetyczne, co może zajmować sporo czasu.

3. Tiktok

Stosunkowo nowa platforma społecznościowa jaką jest TikTok, stanowi duże zagrożenie pod względem popularności dla innych serwisów społecznościowych.

Tiktok jest jedną z najszybciej rozwijających się platform social media. Od samego początku swojego istnienia odnotowuje ciągły wzrost w ilości aktywnych użytkowników. W 2023 roku ich liczba wyniosła aż 1.53 mld. Jeśli platforma będzie nadal rozwijać się w takim tempie, przewiduje się, że może ona przewyższyć bazę użytkowników Facebooka do 2026 r. Ponad połowa z użytkowników ma nie więcej niż 29 lat, a największy odsetek z nich to osoby w wieku 10-19 lat. Jeśli chcesz dotrzeć ze swoją ofertą do młodszego pokolenia, serwis ten będzie prawdopodobnie świetnym wyborem.

Zalety:

  • rosnąca popularność i największy dostęp do młodych internautów,
  • zaawansowany algorytm aplikacji dostosowuje materiały do preferencji użytkowników,
  • atrakcyjna dla użytkowników forma przekazu,
  • duży dostęp do mikro-influencerów,
  • najwyższy wśród platform społecznościowych średni wskaźnik zaangażowania (4.25%),
  • zasięg reklam sięga 27,6% użytkowników internetu,
  • jest platformą, na której użytkownicy spędzają najwięcej czasu (ponad 23 godziny miesięcznie),
  • w łatwy i dodatkowo darmowy sposób Twój filmik może stać się viralem.
  • dostęp do analityki dotyczącej wydajności Twoich treści, profilu oraz transmisji na żywo,
  • możliwość wyświetlania szybkiego wprowadzenia przyciągającego uwagę brandingu.

Zagrożenia:

  • mała szansa na dotarcie do starszych użytkowników,
  • analizy Tiktoka ograniczone są jedynie do ostatnich 28 dni,
  • konkurenci wprowadzają bardzo podobne formy publikacji na swoje platformy (YouTube Shorts, Instagram Reels).

4. LinkedIn

LinkedIn utworzony został w 2003 roku aby umożliwiać specjalistom na całym świecie nawiązywanie kontaktów. Dzięki temu mogą oni m.in. podejmować współprace, zwiększać swoją efektywność i odnosić sukcesy. Firma przejęta w 2016 roku przez Microsoft, łączy największą globalną sieć zawodową z usługami światowego lidera profesjonalnych rozwiązań technologicznych.

Ponad 900 milionów osób na świecie posiada konto na LinkedIn, w tym ponad 675 mln aktywnych specjalistów. Co warto mieć na uwadze, jedynie 16,2% z użytkowników jest aktywnych codziennie, a około 48% miesięcznie. Inne z social mediów cieszą się większą aktywnością w ciągu dnia, jednak jeśli zależy Ci na dotarciu do osób wykształconych, pracujących, czy profesjonalistów LinkedIn Ads może okazać się efektywnym narzędziem marketingowym.

Zalety:

  • jedna z najlepiej rozwijających się międzynarodowych platform,
  • użytkownicy są zainteresowani treściami biznesowymi,
  • możliwość dotarcia do ludzi wykształconych połowa użytkowników posiada wykształcenie wyższe,
  • atmosfera profesjonalizmu,
  • zasięg reklam sięga 900,2 mln użytkowników (17,5% internautów) na całym świecie, z czego 5,5 mln w samej Polsce,
  • reklamy dopasowywane są do potrzeb odbiorcy na podstawie danych z jego profilu (stanowiska, obowiązków służbowych, branży, itp.)
  • prawdopodobnie najbardziej opłacalna opcja reklamy online,
  • podstawowe konto firmowe na LinkedIn jest całkowicie darmowe, a umożliwia śledzenie statystyk, otrzymywanie cotygodniowych alertów,
  • posiadając konto premium możesz kontaktować się z użytkownikami z poza swojej sieci za pośrednictwem wiadomości Inmail i zobaczyć, kto odwiedza Twój profil,
  • możliwość śledzenia najlepszych marek i konkurentów na swoim rynku.

Zagrożenia:

  • większość użytkowników nie zawsze jest aktywna, tylko 22% użytkowników LinkedIn korzysta z serwisu codziennie,
  • jeśli nie tworzysz długich postów, tracisz szansę na duże zaangażowanie pod nimi (długie posty osiągają najlepsze wyniki pod względem zaangażowania),
  • ograniczona możliwość kierowania reklam na podstawie informacji takich jak zainteresowania,
  • brak opcji bezpośredniej sprzedaży,
  • platforma może być trudna w użyciu dla początkujących.

Korzystanie z mediów społecznościowych w celu promowania swojej firmy to świetny sposób, aby zyskać na popularności i dotrzeć szerokiego grona odbiorców. Niezależnie od tego, czy chcesz zbudować bazę klientów, wypromować swój produkt lub usługę, a może po prostu chcesz przyciągnąć podobnie myślących ludzi do swojej witryny lub strony, media społecznościowe mogą w dużej mierze przyczynić się do sukcesu na tym polu.

Będąc na bieżąco ze statystykami w branży marketingu cyfrowego oraz znając platformy mediów społecznościowych, możesz dostosować swoją strategię do potrzeb klientów.

Jak konta w social mediach mogą pomóc Twojej firmie?

Nie da się nie zauważyć, że w ostatnich latach social media stały się częścią naszej codzienności. Z roku na rok coraz więcej osób używa mediów społecznościowych.

W styczniu 2023 roku liczba użytkowników wyniosła 4,76 miliarda , co stanowi prawie 60% całej populacji. Co więcej, przeciętna osoba spędza na ich przeglądaniu około 2,5 godziny w ciągu dnia.

Kanały społecznościowe i ich ciągle rosnąca popularność dają przestrzeń nie tylko do docierania do masy potencjalnych lub obecnych klientów, ale także angażowania i komunikowania się z nimi. 

Jakie jeszcze zalety ma prowadzenie firmowego konta w social mediach? Czy nie budując świadomości swojej marki w mediach marnujesz potencjał swojej firmy?

W tym artykule przyjrzeliśmy się bliżej korzyściom dla Twojej marki, jakie mogą płynąć z posiadania kont na social mediach i mogą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży w Twoim sklepie internetowym.

1. Dotrzesz do większej ilości klientów.

Jedną z głównych zalet posiadania kont w mediach społecznościowych jest to, że pozwalają one na dotarcie do tysięcy odbiorców za pomocą jednego kliknięcia.

Jeśli chcesz przyciągnąć ruch do swojej witryny, musisz najpierw sprawić aby ludzie się o niej dowiedzieli. Organiczne przyciągnięcie ruchu może zająć sporo czasu, a promując i nagłaśniając swoją markę w mediach możesz osiągnąć nawet lepszy efekt w znacznie krótszym czasie.

Najnowsze dane GWI pokazują, że co najmniej 1 na 4 internautów w wieku od 16-64 lat odkrywa nowe marki, produkty i usługi za pośrednictwem reklam w mediach społecznościowych (niewiele mniej niż w przypadku reklam telewizyjnych). Posiadając tam profil jesteś w stanie zwiększyć szansę, że potencjalny klient natknie się na Twoją markę właśnie tam.

Jednak aby generować naprawdę duże zasięgi trzeba dodatkowo dbać o swój wizerunek przyjmując odpowiednią strategię. W jej skład może wchodzić:

  • konsekwentne publikowanie treści zgodnie z ustalonym harmonogramem,
  • angażowanie swoich odbiorców poprzez polubienia, udostępnianie i komentarze,
  • używanie odpowiednich hashtagów.

Jeśli zwiększysz swoją widoczność swojego profilu, Twoja marka stanie się rozpoznawalna, co wiąże się ze wzbudzeniem poczucia zaufania w klientach.

2. Możesz zaoszczędzić na reklamie.

Na większości platform mediów społecznościowych, nawet tych najbardziej popularnych, założenie biznesowego profilu jest całkowicie bezpłatne. Jeśli zależy Ci na tym, aby reklamy Twoich produktów lub usług wyświetlały się innym użytkownikom, będziesz musiał ponieść dodatkowe koszty. Jednak samo posiadanie konta daje Ci już dużą przewagę nad markami, które ich nie posiadają.

Posiadając profil na social mediach możesz wchodzić w interakcje z innymi postami, kontaktować się z potencjalnymi klientami i publikować swoje treści, nie wydając ani grosza.

3. Konta w social mediach wzmocnią Twoją więź z klientem.

Posiadając profil swojej firmy w social mediach może sprawić, że staniesz się dla klientów bardziej ludzki. Możesz wzmocnić relacje wchodząc z nimi w bezpośrednie interakcje, reagować na ich treści, a także dawać pole do interakcji z Twoimi.

Aby stać się bliższym dla swoich odbiorców możesz na przykład pokazać im, jak wyglądają kulisy pracy w Twoim przedsiębiorstwie. Możesz przedstawić im swoich pracowników, oprowadzić ich po biurze, pokazać, jak wygląda pakowanie Twoich produktów, itp. Dzięki temu klient poczuje się bardziej zaangażowany, pozwoli mu to bardziej poznać Twoją firmę, zobaczyć jak ona działa.

Wiele z portali daje także możliwość na tworzenie interaktywnych ankiet i zadawanie pytań swoim odbiorcom. Zebrane odpowiedzi pozwolą Ci na lepsze zrozumienie ich oczekiwań. Dobrą praktyką jest wykorzystywanie tych spostrzeżeń, aby je spełnić i tym samym ulepszyć swój biznes. Sprawi to, że Twoi odbiorcy będą zadowoleni, ponieważ będą wiedzieć, że naprawdę zależy ci na ich potrzebach. W rezultacie Twoje relacje z odbiorcami staną się silniejsze.

4. Klient ma ułatwiony kontakt z Twoim zespołem.

Klient lubi być w bezpośrednim kontakcie ze sprzedawcą. Dzięki możliwości bezpośredniego przesyłania wiadomości, może szybko i bezproblemowo skontaktować się z Twoim zespołem. Nie musi wyszukiwać danych kontaktowych Twojej firmy w Internecie i wykonywać połączeń telefonicznych lub wysyłać wiadomości e-mail.

Co więcej, co może również okazać się to wygodne dla Ciebie. Cała komunikacja może odbywać się w ten sposób w jednym zorganizowanym miejscu.

Ważne jest jednak, aby regularnie odpowiadać na zapytania Twoich klientów (albo posiadać zespół, który będzie się tym zajmował). Im dłużej muszą oni czekać na odpowiedź, tym większa szansa na to, że zmniejszy się ich zaangażowanie. To niestety często wiąże się z rezygnacją z produktów/usług Twojej firmy.

To tylko kilka powodów, dla których Twoja firma powinna posiadać konta na mediach społecznościowych. Media społecznościowe, które stworzone zostały do celów społecznościowych stały się teraz ogromną platformą marketingową, która może pomóc Twojej marce rozwijać się i odnosić sukcesy.

Jeśli jeszcze nie korzystasz z mediów społecznościowych, teraz jest idealny moment aby zacząć to robić.

Jak lubią płacić Polacy? Wprowadź te metody płatności w swoim sklepie internetowym.

Wybór odpowiednich form płatności w sklepie internetowym to istotny temat. Może się okazać nawet kluczowym czynnikiem, jeśli chodzi o finalizację transakcji.

Prawie 1 na 10 klientów porzuca swój koszyk i nie finalizuje transakcji, jeśli nie ma opcji zapłacenia w odpowiadający mu sposób.

Każdy z konsumentów ma swoje preferencje, więc oferując im szeroki wachlarz metod płacenia, zwiększasz szanse, że dokonają zakupy w Twoim sklepie.

Polacy jednoznacznie preferują płacenie za zakupy online za pośrednictwem szybkich serwisów płatności (np. PayU, Przelewy24).  Płatności za pomocą BLIK oraz przy użyciu karty płatniczej są kolejnymi metodami, które wybierają najchętniej. Istnieje jednak znacznie więcej opcji zapłacenia za produkty.

Które z nich warto zaoferować klientom w sklepie internetowym?

Jak Polacy płacą przez Internet?

Na podstawie raportu E-commerce w Polsce 2022 firmy Gemius sporządziliśmy zestawienie form płatności, najczęściej wybieranych przez Polaków w ubiegłym roku.

  • 70% badanych płaciło za zamówienia poprzez szybkie serwisy płatności
  • 58% dokonywało płatności mobilnych (np. BLIK)
  • 43% płaciło kartą płatniczą przy składaniu zamówienia
  • 40% dokonywało tradycyjnych przelewów

Kolejnymi wskazywanymi formami płatności była płatność przy odbiorze. Najmniejszą popularnością cieszyły się natomiast płatności z odroczonym terminem, ratalne, a także te za pośrednictwem SMS oraz kodów QR.

Co ciekawe, pomimo tego, że stosunkowo niewiele osób wybiera formę płatności online z odroczonym terminem (np. PayPo) coraz więcej sklepów internetowych wprowadza do swojej strategii rozwiązania BNPL (buy now pay later). W 2022 roku aż 75% największych z polskich sklepów internetowych, takich jak np. eobuwie.pl, Empik czy Sinsay, posiadało je w swojej ofercie. Dzieje się tak m.in. ze względu na generowanie przez nie wyższej nawet o 60% wartości transakcji w porównaniu z innymi metodami płatności. Metoda ta jednak jest stosunkowo mało znana, dlatego będzie potrzebować odpowiedniej promocji.

Które serwisy płatności najczęściej wybierają Polacy podczas zakupów online?

Jeśli wprowadzasz do swojego sklepu internetowego możliwość płatności poprzez szybkie serwisy płatności, informacja, że cieszą się one największą popularnością wśród kupujących może okazać się niewystarczająca. Najlepiej jest wybrać formę, której zaufa najwięcej klientów.

Osoby wybierające taką formę płatności decydują się najczęściej na zapłacenie przez PayU (43%) oraz Przelewy24 (40%). Serwisy, takie jak ePrzelewy, Dotpay, czy Bluemedia wybierane są zaledwie przez od 2-4% konsumentów.

Które formy płatności wprowadzić w swoim sklepie internetowym?

Przy wyborze opcji dokonywania płatności na stronie Twojego sklepu internetowego warto jest w pierwszej kolejności zidentyfikować grupę klientów, do której kierujesz swoją ofertę. Obserwuj ich wybory i upodobania, a także zwracaj uwagę na potrzeby.

Istotny może być fakt, do jakiej grupy wiekowej należą konsumenci Twoich produktów. Wraz ze wzrostem wieku badanych, płatności mobilne, takie jak BLIK stają się mniej popularne. W najmłodszej grupie badanych (15-24) okazały się natomiast być najczęściej wskazywaną formą. Z kolei osoby w wieku 25-34 lata najczęściej deklarują korzystanie z większości sposobów płatności.

Zadbaj również o to, aby konsument czuł, że zakup Twoich produktów jest dla niego bezpieczny. Internauci chcą płacić nie tylko łatwo i szybko. Biorą pod uwagę także poczucie bezpieczeństwa, które ściśle związane jest z dokonywaniem płatności.

Pomimo, że możliwość płatności przy odbiorze nie jest często wybierana przez klientów, może wpłynąć znacząco na zaufanie, jakim obdarzą Twój sklep. Okazuje się, że jest ona drugim, po opiniach innych konsumentów, z czynników od jakich zależy wiarygodność nowo odwiedzanego sklepu internetowego. Kolejnymi z najbezpieczniejszych według nich sposobów płatności jest przelew tradycyjny , BLIK oraz karta płatnicza.

Kolejnym czynnikiem, jaki powinien być kluczowy przy wyborze dostępnych form płatności będzie ich dywersyfikacja. Prawie 1/5 osób wskazuje dostępność różnych form płatności jako czynnik wpływający znacząco na wybór danego serwisu.

Im więcej opcji udostępnisz klientowi, tym większa szansa na to, że dokona zakupu właśnie u Ciebie.

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Zadbaj o te 5 rzeczy.

Zakupy przez internet wiążą się ze świadomym wyborem konsumenta. Znajdując rzecz, którą chce nabyć, musi zadecydować chociażby na jakiej stronie zakupi produkt. To, gdzie dokona zakupów zależy od wielu czynników, takich jak wygoda czy odpowiednie doświadczenia zakupowe zapewnione przez sprzedawcę.

Od wielu lat obserwujemy nieustanny rozwój rynku e-commerce, za czym idzie także rosnąca konkurencja. Firmy wdrażają do sprzedaży coraz to nowe techniki, aby nadążyć za stale rosnącymi oczekiwaniami konsumentów. Nie jest łatwo wyróżnić się na tle coraz bardziej nasyconego rynku e-commerce, jednak można podjąć działania, które zwiększą nasze szanse na dotarcie do szerokiego grona klientów.

Jak sprawić żeby konsument wybrał właśnie Twój sklep internetowy? Jak trafić w jego oczekiwania? A przede wszystkim, fundamentalne pytanie, jak zwiększyć sprzedaż?

Podstawą będzie zrozumienie potrzeb klientów i zidentyfikowanie czynników, które sprawiają, że są skłonni dokonać transakcji.

W tym artykule przyjrzeliśmy się kilku z kluczowych czynników, na które powinieneś zwrócić uwagę, aby Twój sklep był bardziej przyjazny konsumentowi, co przełoży się na zwiększenie sprzedaży.

1. Darmowa dostawa.

Darmowa wysyłka nie jest niczym nowym w handlu internetowym, ale nigdy nie była tak powszechna jak obecnie. Robiąc zakupy przez internet na wielu stronach widnieje informacja „wysyłka gratis” (zazwyczaj po przekroczeniu jakiegoś limitu cenowego). Według raportu Digital 2022 Poland, sporządzonego przez DataReportal, dla ponad połowy Polaków to właśnie bezpłatna dostawa była jednym z najważniejszych czynników przy podejmowaniu decyzji o zakupie online.

Dlaczego jest to tak potężne narzędzie marketingowe? Klient dokonując zakupu chce mieć poczucie, że mu się on opłaci, że robi dobry interes. Dając mu obietnicę wysyłki gratis, dajesz mu to poczucie. Dodatkowo jest zmotywowany przekonaniem o otrzymaniu czegoś za darmo, w prezencie.

Bezpłatna wysyłka może wydawać się korzystna tylko tylko dla konsumenta, jednak przynosi ona również ogromne korzyści firmom. Przyczynia się nie tylko do lojalności klientów i świadomości marki, ale także zwiększa średnią wartość zamówień i współczynniki konwersji.

2. Kody rabatowe i przeceny.

Oferowanie rabatów zawsze było podstawową opcją wyróżniania się na tle konkurencji poprzez odwoływania się do psychologii strategii wyborów konsumenta.

Jak wspomnieliśmy wyżej, klienci wręcz uwielbiają otrzymywać coś „w prezencie”, a to przekłada się na pozytywne skojarzenia z marką. Ponadto oferując im obniżki wzbudzasz w nich zaufanie (chyba że podnosisz nadmiernie pierwotne ceny tylko po to, by wprowadzić po tym uatrakcyjnione przeceny), przez co będą chcieli kupować produkty u Ciebie oraz zwiększa się możliwość, że zrobią to ponownie. Co więcej, gdy klient widzi informację o przecenie budzi się w nim poczucie pilności częściowo wywołane przez tzw. FOMO (fear of missing out) i jest bardziej skłonny dokonać zakupu.

Będąc sprzedawcą internetowym, trzeba mieć jednak na uwadze, że konsument w ma w tej przestrzeni większy niż kiedykolwiek dostęp do informacji i rabatów. Kilkoma kliknięciami jest w stanie porównać ceny na różnych stronach, a także uzyskać dostęp do atrakcyjnych dla niego kodów rabatowych. Jednak oferując kupującemu unikalne zniżki w swoim sklepie, istnieje większa szansa, że skorzysta on właśnie z Twojej oferty.

3. Opinie klientów.

65% polaków czyta opinie na temat e-sklepu zanim złoży zamówienie. Jednocześnie dla co drugiego badanego, czynnikiem, który jest czynnikiem decyzyjnym przy zakupie są przede wszystkim pozytywne opinie.

Recenzje klientów budują w klientach poczucie zaufania. Dostęp do ich opinii jest szczególnie ważny w przypadku sprzedaży e-commerce, w której przypadku kupujący nie może zobaczyć produktu na własne oczy, dotknąć go, wypróbować ani przymierzyć przed samym zakupem. Jednak nawet jeśli dasz mu dostęp do pełnej specyfikacji produktu, prawdopodobnie nie uwierzy we wszystko, co masz do powiedzenia na jego temat jako sprzedawca. Osobiste rekomendacje pochodzące od innych użytkowników posiadają znacznie większą moc.

Pozytywne oceny dają klientom pewność, że mogą zaufać Twojej marce, Twoim produktom lub usługom. Jeśli wiedzą, że inne osoby mają pozytywne doświadczenia związane z Twoim sklepem, będą bardziej skłonni dokonać zakupu właśnie u Ciebie.

4. Łatwy checkout.

Proces checkout’u (finalizacji transakcji) jest kluczowym etapem każdego zakupu. Okazuje się, że nie wystarczy, żeby Twoje produkty były atrakcyjne i zachęcające do kupna.

Nawet kiedy klient doda już produkt do koszyka i napotka w tym momencie komplikacje, może zrezygnować z jego zakupu. Według raportu Baymard Institute prawie co piąta osoba rezygnuje z zakupu przy procesie finalizacji transakcji jeśli jest on długi, skomplikowany i zawiera masę niepotrzebnych kroków. Co więcej, rozwiązanie problemów na poziomie checkout’u, może zwiększyć współczynnik konwersji aż o 35%, co przełoży się na większą sprzedaż.

5. Programy lojalnościowe.

Programy lojalnościowe to doskonałe narzędzia do rozwoju sklepu internetowego. Pozwalają nie tylko zwiększać wartość pojedynczych transakcji, przychody firmy, ale także wpływać na relacje z klientem. Dołączając do programu lojalnościowego, kupujący czuje się w pewien sposób wyróżniony. Jednocześnie zyskuje z tego dodatkowe korzyści, takie jak spersonalizowane oferty czy obniżki, co sprawia, że jest skłonny pozostać Twoim stałym klientem.

Aby być w pełni skutecznym, Twój program lojalnościowy powinien być wielokanałowy, płynnie przechodzić pomiędzy tymi kanałami, a także podążać i aktywizować osoby, do których jest kierowany.

Więcej o tym, co jest najważniejsze dla klientów sklepów online przeczytasz a artykule: 5 najważniejszych rzeczy dla klientów sklepów internetowych.

Dyrektywa Omnibus. Czy wyrównuje szanse na rynku?

Obowiązujące w Polsce od stycznia 2023 roku nowe ustawy, związane z dyrektywą Omnibus, mają na celu głównie ukrócenie nieuczciwych praktyk sprzedawców. Nie mogą oni już oszukiwać swoich klientów sztucznie obniżając wcześniej zawyżone ceny, co szczególnie często zdarzało się przy promocjach sezonowych (takich jak Black Friday). Nie mogą już także manipulować opiniami publikowanymi w Internecie.

Dzięki zmianom w prawie klienci uzyskali także większy dostęp do informacji. Mogą zorientować się z kim dokładnie zawierają umowę oraz jakie prawa mu przysługują.

Chociaż dyrektywa Omnibus wydaje się być niekorzystna dla handlowców, istnieje kwestia, w której może okazać się dla nich przydatna.

Jeśli prowadzisz własny sklep, przeczytaj i dowiedz się, czemu zmiany związane z dyrektywą mogą Ci wyjść na dobre.

Dyrektywa Omnibus umożliwia walkę z nieuczciwą konkurencją.

Według badania UOKiKu z 2020 roku, aż 3 na 4 badanych słyszało o fałszowaniu opinii o produktach w Internecie. Dotyczy to zarówno publikowania negatywnych ocen na stronach konkurencji w celu pogorszenia jej reputacji, jak i masowego poprawiania swojej w nieuczciwy sposób. Nie będzie już możliwe wykupowanie produkowanych masowo przez inne firmy przychylnych recenzji. UOKiK zaznacza, że te praktyki są szkodliwe nie tylko dla konsumentów, ale i konkurencji.

Omnibus wiąże się z ukróceniem tych zachowań. Od 1 stycznia 2022 roku zmieniły się zasady dotyczące publikowania opinii dotyczących sklepu i oferowanych przez niego produktów/usług. Przedsiębiorcy, którzy umożliwiają pisanie takich recenzji, są zobowiązani do weryfikowania ich autentyczności oraz informowania klientów, w jaki sposób to robią. Zabrania się praktyk, takich jak usuwanie negatywnych ocen, czy manipulowanie nimi w jakikolwiek inny sposób.

Każdy ze sprzedawców musi posiadać na stronie informacje, czy publikuje wszystkie opinie. Dodatkowo ma obowiązek informacji czy są one sponsorowane i w jaki sposób oblicza ich średnią. Zakazuje się informowania o tym, że recenzje pochodzą od kupujących, jeśli nie zostało to należycie zweryfikowane.

Konkurencja nie będzie już mogła nieuczciwie działać na korzyść swojego biznesu, poprawiając swój wizerunek za pomocą fałszywych opinii. Dodatkowo utrudnione będą działania związane z działaniem na niekorzyść innych firm (w tym Twojej).

Dyrektywa Omnibus uregulowała także kwestię nieuczciwych obniżek cen. Wprowadziła nakaz umieszczania obok produktu nie tylko jego obniżonej ceny, ale także najniższej ceny, jaka obowiązywała w przeciągu 30 ostatnich dni. Sprzedawcy nie będą już mogli podnosić cen chwilę przed ich „obniżeniem”. Uniemożliwi im to oszukiwanie klientów poprzez ogłaszanie przeceny, która wcale nią nie jest.

Powyższe zmiany sprawiły sprzedawcom niemało zachodu, ponieważ musieli oni dokonać wielu formalności oraz rozszerzyć informacje w swoich sklepach. Jeśli prowadzili nieuczciwe praktyki, musieli pogodzić się z tym, że nie mogą już dłużej tak postępować.

Jednak dla tych uczciwych, wprowadzenie nowej dyrektywy okazuje się bardzo przychylne. Dzięki zmianom w prawie konkurencja staje się bardziej uczciwa, opinia w mniejszym stopniu podlega manipulacji. Można to podsumować stwierdzeniem, że szanse na rynku w końcu zostają wyrównane.