Blog

Artykuły na blogu to źródło wiedzy na temat najnowszych trendów w hostingu. Odkryjmy razem, jak wykorzystać technologię, aby zwiększyć wydajność i bezpieczeństwo Twojej strony.

Własny sklep internetowy czy platforma e-commerce? Odkryj najlepszą opcję dla Twojego biznesu!

sklep internetowy czy platforma e-commerce

Rozwój technologii, wzrost zainteresowania zakupami online, pandemia, wysoka inflacja – wszystko to przyczynia się do ciągłego wzrostu rynku e-commerce w Polsce i nie tylko. Nie dziwne, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na sprzedaż swoich produktów lub usług online. Jednak stawia ich to przed ważnym wyborem: czy założyć własny sklep internetowy, czy skorzystać z rozwiązania jakim jest gotowa platforma e-commerce? Jeśli czytasz ten artykuł najprawdopodobniej sam zmagasz się z tym dylematem.

Wybór zależy od Twoich potrzeb, umiejętności technicznych, budżetu i planów rozwoju biznesu i może mieć kluczowe znaczenie dla sukcesu Twojego biznesu online. Z tego powodu warto jest dokładnie rozważyć obie opcje i wybrać taką, która odpowiada Twoim potrzebom i pomoże osiągnąć założone cele.

W tym artykule przyjrzymy się wadom i zaletom obu z tych rozwiązań żeby pomóc Ci podjąć świadomą decyzję i wybrać odpowiednią dla siebie opcję. Przekonaj się, które rozwiązanie jest najlepsze dla ciebie!

Własny sklep internetowy

Posiadanie własnego sklepu internetowego oznacza, że jesteś właścicielem i zarządzasz swoją własną platformą sprzedażową w internecie. Jest to niezależne rozwiązanie, w którym masz pełną kontrolę nad wyglądem, funkcjonalnością i zarządzaniem sklepem. Możesz swobodnie i według swoich upodobań projektować wygląd strony, dostosowywać funkcjonalność do swoich potrzeb i zarządzać treściami. Masz także większą elastyczność w zakresie integracji zewnętrznych narzędzi, np. systemów płatności, marketingu czy analityki. Dodatkowo, własny sklep internetowy pozwala budować silniejsze relacje z klientami poprzez możliwość bezpośredniej komunikacji i możliwości personalizowania kierowanych do nich rozwiązań.

Jednak prowadzenie własnego sklepu internetowego wymaga także większego zaangażowania finansowego i technicznego. Musisz sam zajmować się kwestiami związanymi z hostingiem, dbać o utrzymanie, aktualizacje i zabezpieczenia strony. Ponadto, wymaga to również umiejętności technicznych lub zatrudnienia specjalistów do zarządzania sklepem aby zapewnić jego dobrą obsługę.

Zalety:

  • brak uzależnienia od zewnętrznych podmiotów,
  • pełna kontrola nad wizerunkiem marki, publikowanymi treściami i funkcjonalnością sklepu,
  • szybszy czas wdrożenia,
  • większa elastyczność w zakresie integracji zewnętrznych narzędzi,
  • bezpośredni dostęp do danych i analiz,
  • możliwość bezpośredniej komunikacji z klientami,
  • pełna kontrola nad doświadczeniami użytkowników,
  • nieograniczone możliwości rozwoju.

Wady:

  • wysokie koszty,
  • wymaga posiadania umiejętności technicznych,
  • konieczność większego zaangażowania w marketing i promocję,
  • odpowiedzialność za wszystkie aspekty (jakość usług, płatności, bezpieczeństwo, poprawność działania strony).

Platforma e-commerce

Jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem i dopiero zaczynasz działalność w internecie znacznie lepszym rozwiązaniem może być skorzystanie z gotowej platformy e-commerce. Najpopularniejsze z nich, jakie możesz znać to Prestashop, WooCommerce czy Magento.

Oferują one gotowe rozwiązania do prowadzenia sklepu internetowego. Nie tylko są łatwe w obsłudze, zapewniają Ci szeroką gamę funkcji, ale także nie wymagają zaawansowanych umiejętności technicznych. Możesz więc szybko i po stosunkowo niższych kosztach skonfigurować swój sklep. Masz możliwość wybierania różnorodnych szablonów, dodawania produkty i dostosowywania ustawienia według swoich preferencji. Platformy te często oferują również narzędzia marketingowe, dostęp do platform płatności online oraz wsparcie techniczne.

Z drugiej strony korzystanie z platformy e-commerce ogranicza Cię do dostępnych funkcji i wyglądu oferowanych przez dostawcę. Sklep w takim przypadku nie jest Twoją własnością i nie możesz od tak wprowadzać w nim zmian. Co więcej, istnieje ryzyko zależności od platformy, która może wprowadzić zmiany w polityce lub strukturze cenowej. Możliwe jest też, że będziesz musiał płacić abonament lub prowizję od sprzedaży, co może wpłynąć na rentowność całego przedsięwzięcia.

Zalety:

  • szybsze rozwiązanie,
  • łatwiejsze w obsłudze,
  • mniejsza odpowiedzialność w zakresie obsługi strony internetowej,
  • brak konieczności posiadania umiejętności technicznych,
  • wsparcie w marketingu i promocji (w zależności od wybranej platformy).

Wady:

  • mniejsza elastyczność i skalowalność,
  • uzależnienie od wybranej platformy i jej polityki,
  • ograniczone możliwości kształtowania marki,
  • platformy zazwyczaj pobierają wysokie prowizje od sprzedaży,
  • często wysokie koszty promowania ofert.

Podsumowanie

Decyzja między posiadaniem własnego sklepu internetowego a korzystaniem z platformy e-commerce to ważny krok dla Twojego biznesu online. Nie istnieje jednoznaczna odpowiedź na pytanie, która opcja jest lepsza. Obie mają swoje zalety i wady, dlatego ważne jest, żebyś dokładnie rozważył swoje potrzeby i cele biznesowe przed podjęciem decyzji.

Posiadając własny sklep internetowy masz pełną kontrolę nad marką, możesz projektować stronę według swoich upodobań, dostosowywać jego funkcjonalność do potrzeb użytkowników w czasie bieżącym bez uzależnienia od platform. Nie musisz także płacić prowizji od sprzedanych produktów czy usług oraz abonamentów i co więcej, nie jesteś uzależniony od polityki danej platformy. Jednak wybierając to rozwiązanie poniesiesz prawdopodobnie wyższe koszty oraz będziesz ponosić całkowitą odpowiedzialność związaną z obsługą techniczną sklepu.

Ostateczny wybór zależy od Twoich umiejętności technicznych, budżetu, jakim dysponujesz, Twoich celów biznesowych i stopnia kontroli, jaką chcesz mieć nad swoim sklepem. Jednak bez względu na to, jakiego wyboru dokonasz, najważniejsze jest, abyś starał się dostarczać doskonałe doświadczenia zakupowe swoim klientom, a Twoja marka stale się rozwijała.