Biznes elektroniczny staje w obecnych czasach coraz bardziej rozwiniętą gałęzią biznesu ze względu, nie tylko na rozwój technologii, ale i zmianę stylu życia na tryb w większej mierze online. Ludzie coraz częściej chcą być własnymi szefami i mieć kontrolę nad tym, jak będzie wyglądać ich przyszłość. Internet umożliwia to praktycznie każdemu, a e-commerce jawi się jako ciekawa i przyszłościowa droga do sukcesu.
Podobnie, jak przy zakładaniu każdego innego przedsięwzięcia, wejście na rynek wiąże się z wieloma wyzwaniami i nie zawsze jest łatwe. W dodatku konkurencja nieustannie rośnie, dlatego trzeba postarać się żeby wyróżnić się na jej tle. Powinieneś więc stworzyć odpowiedni plan przed rozpoczęciem działania. Ważne jest aby skupić się na kilku kluczowych czynnikach, które mają istotny wpływ na powodzenie. W naszym artykule wymienimy kilka z nich.
1. Pomysł i strategia
Kiedy przychodzi do pomysłu, nie musi być on bardzo wyszukany. W końcu przy otwieraniu biznesu zależy nam na tym, aby trafić w to, czego najbardziej potrzebują nasi potencjalni klienci. Warto więc najpierw rozejrzeć się na rynku, żeby być zorientowanym na co jest największy popyt, oraz dowiedzieć się, jak wygląda konkurencja w danej branży. Co sprzedają i jakie są trendy? Jak wygląda ich model biznesowy? Z jakich mediów społecznościowych korzystają i jak napędzają sprzedaż (reklamy, PPC, SEO, e-mail, itp.)? Kto jest ich docelowym klientem? Musisz znaleźć sposób aby się spośród nich wyrożnić, może będą to szczegółowe opisy produktów, lub dbała obsługa klienta, które wygenerują wiekszą sprzedaż.
Prowadząc sklep musisz mieć pewność, że znajdą się ludzie, którzy potrzebują tego, co masz do zaoferowania, a ty jesteś w stanie im to zapewnić. Możesz zacząć od znalezienia swojej niszy i sprzedaży jednej usługi/produktu i stopniowo rozwijać swoje przedsiębiorstwo wprowadzając w obieg nowe przedmioty albo pozostać przy nich i wyspecjalizować się w ich produkcji. Istotna będzie też nazwa i logo firmy, przez które będzie rozpoznawalna na rynku.
Po wymyśleniu, co będzie niszą biznesu e-commerce, nie ważne czy będą to usługi czy produkty, przychodzi kolej na pomysł na to, jak przejść do realizacji. Zanim do tego przejdziesz, potrzebna będzie ci starannie przygotowana i przemyślana strategia. Dobrze jest stworzyć ją w formie listy kroków, które będą ułatwiać kontrolę, a ty będziesz mieć pewność, że o niczym nie zapomniałeś.
2. Strona internetowa
Po załatwieniu formalności, jakimi są m.in. założenie odpowiedniej działalności, czas na przejście do zaprojektowania i uruchomienia strony internetowej, dzięki której klienci będą mogli skorzystać z twoich usług. Jednym z popularnych rozwiązań jest skorzystanie z usług platform handlu elektronicznego. Większość z nich umożliwia tworzenie, projektowanie i dostosowywanie projektów, a także oraz uruchomienie sklepu internetowego. Mogą pomóc również w dodawaniu domeny, przyjmowaniu i wysyłaniu zamówień, otrzymywaniu płatności i nie tylko.
Działająca strona jest kluczowa dla sukcesu sklepu internetowego. Warto zadbać o jej atrakcyjność i przejrzystość, która przekona potencjalnych klientów do dokonania zakupu właśnie na twojej stronie. Dobrze skonstruowany portal powinien posiadać kilka istotnych zakładek:
- strona główna, na której będzie można dokonać zakupów,
- strona kontaktowa, która pozwoli klientowi do ciebie dotrzeć,
- strona z informacjami o twojej firmie.
Dodatkowo strona z FAQ, czyli najczęściej zadawanymi pytaniami, mogą uatrakcyjnić twoją witrynę i rozwiać wątpliwości klientów.
3. Domena
Działając w internecie musimy posiadać miejsce żeby strona mogła funkcjonować. Warto pamiętać o przedłużaniu subskrypcji usług aby nasz biznes mógł generować stałe dochody. Niedziałającą domeną skazujemy naszą firmę na straty nawet kilku lub kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od tego jakie obroty generuje nasz e-commerce.
4. Bezpieczeństwo
Dla klienta jednym z najważniejszych czynników jest poczucie bezpieczeństwa. Musi być pewien, że wchodząc i korzystając z twojej strony internetowej jego dane będą bezpieczne, a transakcja jakiej dokonają będzie sprawiedliwa i nie przyniesie negatywnych konsekwencji. Zapewnij mu komfort inwestując w odpowiednie zabezpieczenia, takie jak certyfikat SSL. Sporządź także, w oparciu o odpowiednie normy prawne, lub po konsultacjach z prawnikiem, odpowiedni regulamin, który dodatkowo zapewni nabywców o rzetelności twojego sklepu. Dodatkowo zainwestuj w wygodny system płatności oraz dostaw. Opcja płatności przy odbiorze także może pozytywnie wpłynąć na poczucie bezpieczeństwa użytkowników.