
Obowiązujące w Polsce od stycznia 2023 roku nowe ustawy, związane z dyrektywą Omnibus, mają na celu głównie ukrócenie nieuczciwych praktyk sprzedawców. Nie mogą oni już oszukiwać swoich klientów sztucznie obniżając wcześniej zawyżone ceny, co szczególnie często zdarzało się przy promocjach sezonowych (takich jak Black Friday). Nie mogą już także manipulować opiniami publikowanymi w Internecie.
Dzięki zmianom w prawie klienci uzyskali także większy dostęp do informacji. Mogą zorientować się z kim dokładnie zawierają umowę oraz jakie prawa mu przysługują.
Chociaż dyrektywa Omnibus wydaje się być niekorzystna dla handlowców, istnieje kwestia, w której może okazać się dla nich przydatna.
Jeśli prowadzisz własny sklep internetowy lub zajmujesz się w jakikolwiek sposób sprzedażą przeczytaj i dowiedz się, czemu zmiany związane z dyrektywą mogą Ci wyjść na dobre.
Omnibus umożliwia walkę z nieuczciwą konkurencją.
Według przeprowadzonego przez UOKiK w 2020 roku badania społecznego aż trzech na czterech badanych słyszało o fałszowaniu opinii o produktach w Internecie. Dotyczy to zarówno publikowania negatywnych ocen na stronach konkurencji w celu pogorszenia jej reputacji, jak i masowego poprawiania swojej w nieuczciwy sposób, taki jak wykupowanie produkowanych masowo przez inne firmy przychylnych recenzji. UOKiK zaznacza, że te praktyki są szkodliwe nie tylko dla konsumentów, ale i konkurencji.
Dyrektywa Omnibus wiąże się z ukróceniem tych zachowań. Od 1 stycznia 2022 roku zmieniły się zasady dotyczące publikowania opinii dotyczących sklepu i oferowanych przez niego produktów/usług. Przedsiębiorcy, którzy umożliwiają pisanie takich recenzji, są zobowiązani do weryfikowania ich autentyczności oraz informowania klientów, w jaki sposób to robią. Zabrania się praktyk, takich jak usuwanie negatywnych ocen, czy manipulowanie nimi w jakikolwiek inny sposób.
Każdy ze sprzedawców musi posiadać na stronie informacje, czy publikuje wszystkie opinie, czy są one sponsorowane i w jaki sposób oblicza ich średnią. Zakazuje się informowania o tym, że recenzje pochodzą od kupujących, jeśli nie zostało to należycie zweryfikowane.
Konkurencja nie będzie już mogła nieuczciwie działać na korzyść swojego biznesu, poprawiając swój wizerunek za pomocą fałszywych opinii. Dodatkowo utrudnione będą działania związane z działaniem na niekorzyść innych firm (w tym Twojej).
Omnibus uregulował także kwestię nieuczciwych obniżek cen, wprowadzając nakaz umieszczania obok produktu nie tylko jego obniżonej ceny, ale także najniższej ceny, jaka obowiązywała w przeciągu 30 poprzedzających ją dni. Sprzedawcy nie będą już mogli podnosić cen chwilę przed ich „obniżeniem”, ale także uniemożliwi im to oszukiwanie klientów poprzez ogłaszanie obniżki, która wcale nią nie jest.
Powyższe zmiany sprawiły sprzedawcom niemało zachodu, ponieważ musieli oni dokonać wielu formalności oraz rozszerzyć informacje w swoich sklepach. Jeśli prowadzili nieuczciwe praktyki, publikując fałszywe komentarze, czy wprowadzając klientów w błędne przekonania o obniżkach cen, musieli pogodzić się z tym, że nie mogą już dłużej tak postępować.
Jednak dla tych uczciwych, wprowadzenie dyrektywy Omnibus okazuje się bardzo przychylne. Dzięki zmianom w prawie konkurencja staje się bardziej uczciwa, opinia w mniejszym stopniu podlega manipulacji. Można to podsumować stwierdzeniem, że szanse na rynku w końcu zostają wyrównane.