Blog

Artykuły na blogu to źródło wiedzy na temat najnowszych trendów w hostingu. Odkryjmy razem, jak wykorzystać technologię, aby zwiększyć wydajność i bezpieczeństwo Twojej strony.

ChatGPT – przyszłość obsługi klienta?

Świat technologii w ostatnich latach prężnie się rozwija i transformuje. Na rynku pojawia się coraz więcej innowacyjnych narzędzi, które zmierzają w stronę wyręczenia ludzi w ich pracy. Jednym z nich jest ciągle rozwijająca się sztuczna inteligencja. Może ona mieć znaczący wpływ na rynek pracy i sposób, w jaki ludzie wypełniają swoje obowiązki.

Jeśli narzędzia te będą dalej ulepszane, wiele z czynności może stać się jeszcze bardziej zautomatyzowane niż dotychczas.

Jednym z takich narzędzi jest ChatGPT, który w zaledwie 5 dni osiągnął liczbę ponad miliona użytkowników.

Dla porównania Netflixowi zajęło to 41 miesięcy, Facebookowi 10, a Instagramowi – 2,5.

Czym jest to narzędzie, które wywołało ostatnio dużo szumu wśród osób interesujących się AI? Czy ma potencjał aby zastąpić pracowników działów obsługi klienta?

Co to jest ChatGPT?

ChatGPT jest ulepszoną wersją narzędzia GPT (Generative Pre-training Transformer), które zostało opracowane przez firmę OpenAI współzałożoną przez Elona Muska i Sama Altmana. Prace nad GPT rozpoczęły się w 2018 roku, a pierwszą wersję tego narzędzia opublikowano w lutym 2018 roku. Od momentu publikacji twórcy narzędzia ciągle je ulepszali i dodawali nowe funkcje.

30 listopada 2022 roku firma Open AI udostępniła ChatGPT-3 do użytku ogółowi społeczeństwa. Okrzyknięto je najbardziej znaczącym i użytecznym ulepszeniem sztucznej inteligencji od lat. Dzięki 175 miliardom parametrów jest to jeden z największych i najbardziej zaawansowanych modeli sztucznej inteligencji do przetwarzania języka.

Bot potrafi rozumieć i odpowiadać na pytania zadawane przez użytkowników. Radzi sobie w różnych językach, w tym po polsku, dba o poprawny szyk wyrazów w zdaniu, a także bezproblemowo odmienia słowa przez przypadki.

Wykorzystuje do tego sztuczną inteligencję (AI) przeszkoloną w zakresie ogromnych ilości danych. Dane te obejmują 570 GB przefiltrowanego tekstu pozyskanego z książek, tekstów internetowych, Wikipedii, artykułów i innych tekstów w Internecie oraz ponad 45 TB niefiltrowanego tekstu. Mówiąc dokładniej, do systemu wprowadzono 300 miliardów słów.

Dzięki tak dużym zasobom ChatGPT jest w stanie rozumieć różne języki i odpowiadać na pytania zadawane w sposób zrozumiały dla ludzi.

Jednak trzeba mieć na uwadze, że jest to bot tzw. blackbox, czyli działa na zasadzie „pytanie–odpowiedź”. Generuje on odpowiedzi, ale nie orientuje się w rzeczywistości, ani nie osadza informacji w kontekście. Mimo tego można zapytać go praktycznie o wszystko, a odpowiedź jaką dostaniemy będzie brzmiała bardzo naturalnie.

Gdzie ChatGPT może znaleźć swoje zastosowanie?

ChatGPT generuje tekst łudząco podobny do ludzkiego i oferuje szeroki zakres zastosowań, w tym tłumaczenia językowe, czy też tworzenie chatbotów.

Chatboty są automatycznymi programami do obsługi klienta, które potrafią odpowiadać na pytania zadawane przez ludzi. Chatboty oparte na ChatGPT mogą być wykorzystywane w różnych dziedzinach, takich jak e-commerce, usługi finansowe, ubezpieczenia i inne, aby ułatwić ludziom dostęp do informacji i usług.

Oprócz chatbotów, ChatGPT może być również wykorzystywany do tworzenia asystentów głosowych, takich jak Siri czy Alexa. One z kolei mogą być używane do obsługi klienta poprzez odpowiadanie na pytania zadawane głosowo.

Innymi z zastosowań może być także analiza danych, tworzenie projektów oraz tekstów (np. wypracowań, czy dokumentów prawnych) na podstawie określonych wymagań. Co więcej ChatGPT może pomóc Ci wygenerować kod do zbudowania aplikacji/strony internetowej od podstaw.

Czy ChatGPT zastąpi pracowników działu obsługi klienta?

Zapytaliśmy samego bota, co uważa na ten temat. Tak brzmiała wygenerowana przez niego odpowiedź:

Podsumowując, należy pamiętać, że chatboty są jedynie narzędziami, które działają na podstawie algorytmów. Nie są w stanie samodzielnie myśleć czy rozwijać się w taki sposób, jak to robią ludzie.

Nie można od nich oczekiwać, że będą w stanie w pełni zastąpić ludzi w obsłudze klienta lub zadaniach wymagających myślenia. Mogą za to być znaczną pomocą albo po prostu ułatwieniem.