Blog

Trendy w e-commerce

Na przestrzeni ostatnich dwóch lat aktywność handlu elektronicznego odnotowała ogromny skok. Pandemia sprawiła, że ludzie zaczęli szukać alternatywnych sposobów przeglądania i kupowania, ze względu na  zamykanie sklepów i inne ograniczenia. Spędzali też więcej czasu w internecie, co dodatkowo wpłynęło na rozwój rynku e-commerce.

Mając to na uwadze, warto zauważyć, jak najnowsze trendy e-commerce wpływają na preferencje konsumentów i jak Twoja firma może się w nie wpisać, aby przynieść Ci maksymalne korzyści.

Warto przyjrzeć się, jak wyglądały trendy w roku 2021. Niektóre z trendów były przewidywalne, a inne zaskakujące. Dobrze jest wyciągnąć wnioski dotyczące powodów zmian w zachowaniach klientów i jak Twoja firma może to wykorzystać.

1. Handel mobilny

Liczba zakupów dokonanych za pomocą telefonu nieustannie wzrasta. Ponad 50% wszystkich zakupów online dokonywanych jest za pośrednictwem urządzenia mobilnego. Czy Twój sklep internetowy jest zoptymalizowany pod kątem AMP (Accelerated Mobile Pages)? Jeśli nie, powinno się to stać jednym z priorytetów. 

M-commerce związany jest z szybkością. Ludzie korzystając z telefonu przyzwyczajeni są do szybkiego klikania i nie będą chcieli czekać. Jeśli Twój sklep internetowy działa wolno, raczej dokonają zakupu na innej stronie.

2. Popularność mediów społecznościowych

Konsumenci korzystają z mediów społecznościowych, nie tylko aby pozostać w kontakcie ze swoimi znajomymi. To co oglądają, wpływa znacząco na to, co chcą kupić. Aż 58% użytkowników portalu Instagram zainteresuje się produktem po obejrzeniu go w Instagram Stories. Giganci mediów społecznościowych, tacy jak Facebook, Instagram i WhatsApp, szybko zauważyli tą tendencję i zajęli się handlem społecznościowym. Z biegiem czasu można było zaobserwować, jak platformy mediów społecznościowych należące do Meta ewoluowały poza Instagram i Facebook Shopping, oferując bardziej kreatywne opcje, takie jak WhatsApp Business i Facebook Marketplace. Dodatkowo funkcje transmisji na żywo pozwoliły markom na bezpośrednie połączenie z przedstawianymi produktami. W związku z tym, że handel społecznościowy staje się coraz bardziej istotny, spodziewamy się, że najpopularniejsze media społecznościowe kontynuują rozwój swoich funkcji związane z zakupami. Zorientuj się, z jakich platform korzystają Twoi odbiorcy, i wymyśl kreatywne sposoby jak do nich dotrzeć. Przykładowo, jeśli Twoi docelowi klienci korzystają z TikToka, możesz podpisać umowę sponsorską z popularnym na tej platformie twórcą, co może pomóc w generowaniu ruchu dla twojej marki.

3. Hiperpersonalizacja

Dzisiejsza technika pozwala nam na poznanie i zdefiniowanie preferencji konsumenta. Wiemy nie tylko, gdzie się znajduje, ile ma lat, ale co przegląda i w jaki sposób, na jakie strony jest najbardziej skłonny wchodzić i co kupować. Informacje możesz pozyskiwać poprzez ankiety, opinie klientów, podane dane, zarządzanie zgodami i inne źródła. Sztuczna inteligencja przetworzy informacje podane przez klienta w trybie online lub offline i utworzy jego spersonalizowany profil. Dzięki temu zebrane informacje będą mogły zostać zaimplementowane w platformie e-commerce, przez co sugestie dla klienta będą dopasowane do jego preferencji. Powinno być to widoczne w internetowych katalogach produktów, wyszukiwarce, konfigurowalnych produktach i promocjach, koszyku, zarządzaniu zamówieniami oraz we wszystkich dostępnych miejscach, gdzie wstępnie wypełnione pola, takie jak np ostatnio wybierane rozmiary, zostaną dopasowane do profilu klienta.

Znając upodobania swoich klientów dodatkowo możesz stosować w swojej działalności technikę cross-sellingu, czyli sprzedaży komplementarnych do poprzednich zakupów przedmiotów/usług, oraz up-sellingu, czyli zachęcania do kupna bardziej zaawansowanego asortymentu od dotyczczasowego. Może to znacznie zwiększyć sprzedaż w Twojej firmie.

4. Zróżnicowane metody płatności

Jednym z czynników, od których zależy zadowolenie klienta jest różnorodność metod płatności. Jest to ostatni krok w procesie zakupów, a brak optymalnych dla klienta metod płatności może przyczynić się do zrezygnowania z dokonania transakcji. Ważne abyś umożliwił klientom płacenie w najbardziej dogodny dla nich sposób. Według raportu Emarketera ponad 50% wszystkich zakupów będzie dokonywanych za pomocą smartfona do 2025 roku. ApplePay i GooglePay rysują się jako doskonałe rozwiązania dla tego scenariusza. Oprócz płatności kartą kredytową, przelewem bankowym, PayPal i innymi, rośnie tendencja do płacenia na raty. Twoja firma może skorzystać na takim rozwiązaniu, pozyskując klientów, których nie byłoby stać na produkty w danych okolicznościach.

5. Zrównoważony cel

Badania wskazują, że klienci coraz większą uwagę przywiązują do sposobu oraz celu, w jaki wytwarzane są przedmioty, które kupują. Nie chodzi tu jedynie o ekologię ale także cel jakim może być przekazywanie pewnej kwoty na organizacje charytatywne.

Aby zbudować więź z dzisiejszym coraz bardziej świadomym klientem, musisz upewnić się, że Twoje wartości są zgodne z należącymi do docelowych konsumentów. To dostosowanie wzbudzi zaufanie i wpłynie pozytywnie na rozwój Twojej firmy.

6. Subskrypcje i programy lojalnościowe

W związku z rosnącą konkurencją trzeba coraz bardziej starać się aby utrzymać przy sobie klienta. Dlatego też obserwujemy rozwój abonamentów i programów lojalnościowych, które zapewniają kupującym wygodę i oszczędność. Buduje to pozytywną relację z konsumentami i zachęca ich do zostania wiernym Twojej marce.

7. Chatboty

Wraz z rozwojem technologii, firmy wprowadzają coraz to nowsze rozwiązania związane ze sztuczną inteligencją oraz automatyzują większość procesów. Przykładem takiego ulepszenia są chatboty, które pozwalają komunikować się z kupującymi za pośrednictwem interfejsu czatu na żywo. Zapewniają tym samym natychmiastową obsługę klienta 24/7i mogą działać jako źródło, które pomoże trafić kupującemu na odpowiednie strony oraz zachęci go do powrotu do Twojej firmy.

To tylko kilka trendów, jakie są obecne ostatnimi czasy w branży e-commerce, jednak wdrożenie nawet drobnych transformacji i zasugerowanie się tym, co jest na czasie, może przynieść dla twojej marki pozytywne skutki.