Blog

Najczęstsze oszustwa związane z płatnościami

Oszustwa płatnicze to coś, co stanowi duże zagrożenie dla każdego właściciela firmy internetowej. Możesz stracić nie tylko swoje pieniądze, ale także wiarygodność i zaufanie klientów. Czym są oszustwa płatnicze i jak im zapobiec?

Oszustwo płatnicze to każda fałszywa lub nielegalna transakcja dokonana w Internecie. Najczęściej spotykamy się z kradzieżą pieniędzy, własności osobistej lub poufnych informacji przez cyberprzestępców. A jak może to wpłynąć na Twój biznes?

Wraz z rosnącą popularnością sklepów internetowych rośnie liczba oszustw, a cyberprzestępcy stają się coraz bardziej kreatywni w swoich działaniach. Oszuści znajdują różne sposoby popełniania przestępstw online i aktywnie wykorzystują w tym celu dark web. Utrudnia to śledzenie udostępnianych informacji o popełnieniu oszustwa i narzędzi, z których mogą korzystać przestępcy. Sprzedają tam również identyfikatory, zhakowane karty i udostępniają poufne dane.

Rodzaje oszustw płatniczych

Istnieją trzy główne rodzaje oszustw związanych z płatnościami: nieuczciwe lub nieautoryzowane transakcje, zagubiony lub skradziony towar oraz fałszywe żądania zwrotu pieniędzy. Poniżej znajdują się najczęstsze scenariusze nielegalnych transakcji:

Oszustwo z wykorzystaniem karty kredytowej

Oszustwa związane z kartami kredytowymi są jednym z najczęstszych i wcale nie nowych problemów w handlu elektronicznym, które niestety nie znikną w najbliższym czasie. Podczas gdy szczegóły płatności są często kradzione klientom przez systemy phishingowe, sprzedawcy internetowi, którzy zapisują szczegóły płatności swoich klientów na potrzeby przyszłych zakupów, stanowią szczególny cel dla hakerów. Oszust może wykorzystać skradzioną kartę kredytową i kupić za jej pomocą towary online. Właściciel karty kredytowej zwykle wnosi wniosek aby odzyskać skradzione pieniądze, na skutek czego sprzedawca traci nie tylko produkt kupiony przez złodzieja, ale także pieniądze, które za niego zapłacił.

Phishing

Ta metoda polega na wyłudzaniu poufnych informacji od użytkowników za pomocą np. wiadomości e-mail. Na szczęście większość wyszukiwarek i narzędzi internetowych skutecznie identyfikuje niezaufane źródła próbujące oszukać klientów i zdobyć poufne informacje. Niemniej jednak klienci powinni zachować czujność, nie odpowiadać na podejrzane wiadomości lub też nie wchodzić w wysłane z nieznanych adresów linki.

Odmowa przyjęcia produktu

Kolejnym często spotykanym oszustwem jest twierdzenie, że kupujący nie otrzymał zakupionego produktu. Oszust w takim przypadku zamawia produkt, sprzedawca wysyła go, a złodziej po otrzymaniu oświadcza, że ten do niego nie dotarł. Czasami też zaprzecza, że go w ogóle zamówił. W takim przypadku trudno udowodnić, że nie mówi on prawdy, jednak nie jest to niemożliwe.

Fałszywe zwroty

Klient po otrzymaniu zamówionego towaru może powiedzieć sprzedawcy, że chce zwrotu pieniędzy i próbuje przekonać go, że odesłał już zamówiony produkt. Produkt ten oczywiście nigdy nie dociera, bo nie został wysłany. Czasami klient wyjmuje coś z paczki i odsyła jeden produkt, twierdząc, że w pudełku powinno być ich więcej i domaga się pełnego zwrotu pieniędzy.

Oszustwo dotyczące tożsamości sprzedawcy

Ten rodzaj oszustwa związanego z płatnościami ma miejsce, gdy cyberprzestępca zakłada konto handlowe, które jest podobne do konta legalnej firmy. Następnie obciąża karty kredytowe i znika, zanim posiadacz karty zorientuje się, co się stało.

Triangulacja

Przestępstwo to przebiega za pomocą fałszywego sklepu internetowego. Klient niczego nie świadomy dokonuje na tej stronie zakupu, tym samym dając oszustowi dostęp do swoich danych, takich jak adres czy numer karty kredytowej. Następnie złodziej wykorzystuje skradzione dane do zamówienia towaru z prawdziwego sklepu i tym samym zachowuje dla siebie zapłacone na pierwotnej stronie pieniądze.

Pagejacking

Pagejacking to przestępstwo dotykające głównie firmy zajmujące się handlem elektronicznym. Polega na nielegalnym kopiowaniu legalnej zawartości witryny (zazwyczaj w postaci kodu źródłowego) na inną witrynę, która ma na celu replikację oryginalnej witryny. Dzięki temu oszust przekierowuje ruch z oryginalnej witryny do sklonowanych stron internetowych.

Przechwytywanie pakietów

Ta technika polega na używaniu przez oszustów skradzionych kart do kupowania fizycznych przedmiotów, a następnie przechwytywaniu ich lub przekierowywaniu paczki podczas dostawy.

Jak można zapobiec oszustwom płatniczym?

Dzięki skutecznym narzędziom zapobiegającym oszustwom możesz chronić swoje zyski przed poważnymi przestępstwami. Przede wszystkim musisz posiadać silną strategię zabezpieczania przed oszustwami. Statnet dba o Twoje bezpieczeństwo za pomocą certyfikatów SSL, firewalli i częstych aktualizacji.

Powinieneś również kompleksowo podejść do obserwowania i analizowania danych aby dostrzec jakiekolwiek znaki ostrzegawcze i zminimalizować ryzyko włamania. Dodatkowo powinieneś znaleźć niezawodnego procesora płatności i dopytać, czy zapewnia wszechstronny zestaw funkcji do zbierania i analizowania danych, co znacznie ułatwi prowadzenie firmy online.