Blog

Artykuły na blogu to źródło wiedzy na temat najnowszych trendów w hostingu. Odkryjmy razem, jak wykorzystać technologię, aby zwiększyć wydajność i bezpieczeństwo Twojej strony.

Modele e-commerce ze względu na metodę sprzedaży

Kiedy zdecydujesz już, w jakim modelu biznesowym będziesz realizować biznes e-commerce, przyjdzie czas na wybór strategii, na podstawie której dostarczysz produkty czy usługi Twoim klientom. Posiadanie strategii dostarczania jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na rozwój Twojej firmy w Internecie. Dzięki niej masz szansę zdobycia przewagi nad konkurencją i stworzenia unikalnej propozycji sprzedaży na rynku.

Czy masz to, co potrzebne, aby stworzyć oryginalny i skuteczny biznes e-commerce? Czy będziesz w stanie stworzyć markę, która wyróżni się na tle innych?

Poniżej wymieniliśmy kilka popularnych podejść, które mogą pomóc Ci w budowaniu unikalnej propozycji sprzedaży:

D2C (Direct to Consumer)

W tym przypadku firma wytwarza dany produkt we własnym zakładzie, a także dystrybuuje go we własnych kanałach. Dzięki temu unika firm pośredniczących między marką a klientem końcowym, co przybliża ją do grupy docelowej. Wiele firm w Polsce, takich jak Ikea, Black Red White, L’oreal, czy Ziaja, używa modelu D2C (równocześnie działając w modelu B2B).

Brak pośredników będzie oznaczał większe zyski, a także kontrolowanie wszystkich etapów dystrybucji i produkcji. Obejmuje to również gromadzenie danych o Twoich klientach, co pozwoli na większy stopień personalizacji w Twoim asortymencie.

Bez dużych sprzedawców wspierających Twoją markę musisz jednak ciężej pracować aby wyróżnić swoją markę. Jesteś także odpowiedzialny za realizację, pakowanie, zwroty i magazynowanie.

White labeling i private labeling

Używanie „białych etykiet” oznacza nanoszenie własnej nazwy i marki na konkretny produkt zakupiony od dystrybutora lub hurtowo. Termin ten jest często używany zamiennie z „prywatnym etykietowaniem”. Ale technicznie istnieją pewne różnice. Oba odnoszą się do produktów wytwarzanych, a następnie ponownie oznaczonych lub przemianowanych na inny sklep lub markę. Jednak marka prywatna najczęściej odnosi się do produktów wytwarzanych i znakowanych przed sprzedażą wyłącznie przez jednego detalistę. Nie można jednak mylić tej metody z pośrednictwem. W tym przypadku sam zdobywasz klientów, promujesz się pod własną nazwą, ustalasz stawki oraz jesteś odpowiedzialny za strategię sprzedażową.

Dzięki zarówno białemu etykietowaniu, jak i etykietowaniu prywatnemu, możesz szybko założyć firmę, nawet nie mając wyjątkowego pomysłu na produkt. Będzie dla Ciebie optymalne także w przypadku, kiedy nie interesuje Cię samodzielne wytwarzanie lub wytwarzanie produktów.

Prywatne etykietowanie jest generalnie droższe i jest najlepsze dla marek, które są już bardziej ugruntowane. Produkty typu white label są dostępne dla mniejszych marek lub dopiero rozpoczynających swoją działalność.

Sprzedaż hurtowa

Jest to model najczęściej stosowany w transakcjach B2B, kiedy to sprzedaje się produkty/usługi hurtowo za pośrednictwem np. sklepu internetowego. Największą zaletą sprzedaży hurtowej jest obniżenie kosztów prowadzenia działalności. Sprzedając przedmioty hurtowo, możesz skorzystać z większych zamówień za niższą cenę i mniejszych wydatków marketingowych, co zwiększy finalny przychód. Dodatkowe korzyści wiążą się z krótszym czasem obsługi i zmniejszeniu wysiłku klienta przy składaniu zamówień, który zarówno może zamówić produkt pojedynczo jak i masowo.

Jednak aby uruchomić takie przedsięwzięcie trzeba posiadać znaczny kapitał finansowy. W tym przypadku wydatki wiążą się głównie z masowymi zamówieniami, które finalnie będą się opłacać, ale jednostkowe zakupy będą kosztować więcej.

Dropshipping

Dropshipping jest jedną z najszybciej rozwijających się metod realizacji zamówień, w ramach której sklep nie przechowuje sprzedawanych produktów w magazynie, a działa jedynie jako pośrednik. Sprawia to, że nie ma fizycznego kontaktu z towarami. Sprzedawca po złożeniu przez konsumenta zamówienia kupuje zapasy od strony trzeciej (zwykle od hurtowni lub producenta) w celu jego realizacji. Zazwyczaj dropshipperzy sprzedają przedmioty realizowane przez zewnętrznego dostawcę, takiego jak AliExpress.

Nie jest to jednak bezproblemowy program umożliwiający szybkie wzbogacenie się bez ryzyka. Podobnie jak w przypadku każdej innej witryny e-commerce, potrzeba zaangażowania, aby Twój startup działał i odniósł sukces.

Subskrypcja/abonament

Usługi subskrypcyjne, polegające na cyklicznym (zazwyczaj comiesięcznym/corocznym) dostarczaniu towarów lub usług konsumentowi, stały się ostatnio trendem w branży e-commerce. Po wygaśnięciu abonamentu klient może zrezygnować z świadczenia usług bądź je odnowić. Metoda ta jest wygodna dla konsumenta ze względu na to, że nie musi pamiętać o regularnych zamówieniach, a model ten sam zapewnia, że produkty zostaną do niego dostarczone. Ty za to nie musisz martwić się, czy zamówisz odpowiednią ilość towaru, ponieważ z góry będziesz wiedzieć, ile zamówień trzeba będzie zrealizować w danym czasie. Możesz też łatwo przewidzieć popyt i wartość przychodów. 

Opisaliśmy kilka najlepszych praktyk w sekcji strategii dostarczania e-commerce. Jednak to w twoich rękach leży założenie własnego biznesu i wybrania własnych metod dostawy.

Wybór odpowiedniego modelu dystrybucji to kluczowy krok w budowaniu trwałego sukcesu w e-commerce. Pamiętaj, że nie ma jednego idealnego rozwiązania, ale istnieją strategie, które mogą najlepiej odpowiadać Twojemu biznesowi i celom. To, jak podejdziesz do tej decyzji, będzie miało wpływ na to, jak Twoja marka wypadnie na tle innych.