Blog

Artykuły na blogu to źródło wiedzy na temat najnowszych trendów w hostingu. Odkryjmy razem, jak wykorzystać technologię, aby zwiększyć wydajność i bezpieczeństwo Twojej strony.

Co to CMS i jak działa?

System zarządzania treścią, w skrócie CMS (Content Management System), to oprogramowanie, pozwalające użytkownikom tworzyć, zarządzać i modyfikować treści na stronie internetowej, bez potrzeby posiadania specjalistycznej wiedzy technicznej.

Mówiąc prościej, jest to narzędzie, które pomaga zbudować stronę internetową bez konieczności pisania całego kodu od zera (lub nawet jego znajomości).

Kiedyś aby móc prowadzić witrynę i publikować na niej treści trzeba było znać język HTML, a CMS znacznie to ułatwił. Obsługuje on bowiem całe podstawowe kodowanie, dzięki czemu użytkownicy mogą skoncentrować się na tym, co widoczne jest dla odwiedzających witrynę, a nie na tym, co dzieje się za jej kulisami.

Dzięki odpowiedniemu systemowi CMS możesz założyć bloga, stworzyć sklep eCommerce, zbudować witrynę z samouczkami, tworzyć portfolio, a to nie koniec możliwości.

Co składa się na CMS?

System zarządzania treścią, z bardziej technicznego punktu widzenia, składa się z dwóch podstawowych elementów. Są to aplikacja do zarządzania treścią (CMA) oraz aplikacja do dostarczania treści (CDA).

CMA to część aplikacji, która umożliwia użytkownikom dodawanie treści i zarządzanie nimi. CDA to z kolei aplikacja, która formatuje treść i udostępnia ją odwiedzającym witrynę.

Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią.

Najpopularniejszym systemem zarządzania treścią jest WordPress. Poza nim istnieją setki innych platform CMS, takie jak Drupal, Joomla, Squarespace, Weebly czy Wix.

Co ciekawe, WordPress obsługuje aż 43% wszystkich stron internetowych. W przeciwieństwie do niektórych z alternatyw, posiada on największą różnorodność narzędzi do tworzenia stron, bezpłatnych i premium wtyczek oraz motywów, a także integruje się z setkami aplikacji.

Jakie rodzaje stron internetowych można budować za pomocą systemów zarządzania treścią?

Większość systemów zarządzania treścią jest dość elastyczna. Chociaż istnieją takie, które koncentrują się na konkretnym zastosowaniu, jak Magento na tworzeniu systemów e-commerce, większość popularnych systemów zarządzania treścią może być wykorzystana do stworzenia zasadniczo dowolnego rodzaju strony internetowej.

Za pomocą chociażby samego WordPressa możesz tworzyć m.in.:

  • strony statyczne,
  • blogi,
  • wizytówki,
  • sklepy internetowe,
  • fora,
  • kursy online.

A to tylko kilka z licznych możliwości.

Zalety używania CMS.

Jest łatwy w obsłudze: Oprogramowanie CMS Otwiera Internet dla użytkowników nietechnicznych. Dzięki temu, nawet nie znając się na technice możesz tworzyć strony internetowe, publikować treści i edytować je za pomocą prostego pulpitu nawigacyjnego.

Usuwa to konieczność zatrudniania programistów, którzy przeprowadzają konserwację witryny lub wprowadzają rutynowe zmiany. Może to nie tylko znacznie obniżyć koszty działalności, ale także zmniejszyć zależność przy wprowadzaniu zmian w witrynie. Użytkownicy w ten sposób mogą zarządzać i aktualizować treści w czasie rzeczywistym – bez konieczności czekania na programistę.

Sprawdza się dla firmy o dowolnej wielkości. Niezależnie od tego, czy tworzysz witrynę internetową dla znanej marki, czy dopiero zaczynasz swoją działalność, możesz skorzystać z CMS. Dzięki odpowiedniemu CMS i pakietowi hostingowemu możesz stworzyć stronę internetową dowolnego typu i rozmiaru.

Umożliwia współpracę. Interfejs użytkownika CMS jest zwykle oparty na przeglądarce, więc dowolna liczba użytkowników może uzyskać dostęp do systemu z dowolnego miejsca. Mogą oni się zalogować i współtworzyć, planować lub zarządzać treściami, która mają zostać opublikowane.

Można go dopasować do swoich potrzeb. Łatwo jest zmienić projekt witryny lub dostosować ją za pomocą własnego logo, kolorów i stylów. Możesz także użyć wtyczek, aby dodać więcej funkcji.

Co wziąć pod uwagę przy wyborze CMS dla swojej strony internetowej?

Istnieją tysiące czynników, które można by wziąć pod uwagę, przed zainwestowaniem w odpowiedni CMS. Jest jednak kilka podstawowych funkcji, które powinno posiadać oprogramowanie dla Twojej strony. Są to cechy, takie jak łatwy w użyciu interfejs edytora i inteligentne możliwości wyszukiwania. Wielu organizacjom ma jednak znacznie bardziej szczegółowe wymagania.

Przed wyborem możesz zadać sobie kilka następujących pytań:

Jaki budżet posiadasz?

Jeśli nie posiadasz ograniczeń budżetowych, możesz wybrać nawet najbardziej złożony system zarządzania treścią z nieskończonymi funkcjami. Jednak przy ograniczonym budżecie Twoje wybory będą także bardziej ograniczone. Pamiętaj, że Twój system zarządzania treścią internetową będzie wymagał hostingu, więc przy podejmowaniu decyzji dobrze jest wziąć pod uwagę dodatkowo jego koszty.

Kto będzie korzystać z systemu?

Ważne jest, aby wiedzieć, kto będzie korzystał z nowego CMS-a i do czego będzie go używać. Warto jest też zwrócić uwagę na to ile osób będzie z niego korzystało i czy będzie wymagał obsługi wielu języków.

Jakie są obecne i przyszłe potrzeby biznesowe?

CMS musi uwzględniać bieżące potrzeby organizacji i wszelkie przyszłe plany biznesowe.

Warto zastanowić się, czy będziesz pracował nad wzrostem ruchu w witrynie oraz czy istniejące zależności technologiczne utrzymają się, czy też będą ewoluować wraz z rozwojem przedsięwzięcia. Jakich funkcji możesz potrzebować w przyszłości? Czy CMS będzie aktualny przez co najmniej następne pięć lat?

Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci sporządzić listę wymagań, na podstawie której będziesz mógł porównać konkretne rozwiązania.

Jak łatwo jest tworzyć i edytować treści?

Łatwość użytkowania jest jedną z najważniejszych rzeczy, której należy szukać przy wyborze platformy CMS. Idealnie byłoby, gdyby zaplecze systemu było przyjazne dla użytkownika i intuicyjne, z funkcjami takimi jak edytor typu „przeciągnij i upuść”.

Niektóre systemy CMS przekraczają jednak granicę między łatwością obsługi a brakiem funkcjonalności. Upewnij się więc, że wybrany przez Ciebie system posiada wystarczającą funkcjonalność, aby spełnić Twoje potrzeby.

Czy platforma jest optymalna pod kątem SEO?

Ważne jest, aby zastanowić się, w jaki sposób ludzie mają trafić na Twoją witrynę. Jeśli wysokie pozycjonowanie w wyszukiwarkach (SEO), jest ważne dla Twojej firmy, będziesz potrzebować CMS, który jest zoptymalizowany pod tym kątem.

Jeśli nie rozumiesz wszystkich funkcji, które oferuje CMS lub, jak może działać w kontekście Twojej firmy, możesz skierować do dostawcy pytanie ofertowe (RFP). Sformułuj swoje wymagania w taki sposób, aby zachęcić dostawcę do wyjaśnienia, dlaczego są one odpowiednie dla Ciebie i jak pomogą Ci osiągnąć cele. Dasz mu w ten sposób pole do wykazania, że ​​jest w stanie zrozumieć Twoje potrzeby i będzie w stanie zapewnić Ci ich realizację.

Jak zbudować stronę internetową z systemem zarządzania treścią?

Dowiedziałeś się już, czym jest system zarządzania treścią i chciałbyś zbudować stronę internetową z jego użyciem? Jeśli tak, proces ten wygląda mniej więcej tak:

  • Wykup odpowiedni hosting i nazwę domeny.
  • Zainstaluj wybrany system zarządzania treścią na swoim serwerze internetowym.
  • Skonfiguruj system zarządzania treścią, aby dostosować wygląd i działanie witryny do swoich potrzeb.
  • Zacznij tworzyć treści, korzystając z interfejsu systemu zarządzania treścią.

Jeśli potrzebujesz hostingu dla swojej strony opartej na CMS, skontaktuj się z nami i skorzystaj z naszej oferty. Jesteśmy na TAK żeby Ci pomóc.