Blog

Artykuły na blogu to źródło wiedzy na temat najnowszych trendów w hostingu. Odkryjmy razem, jak wykorzystać technologię, aby zwiększyć wydajność i bezpieczeństwo Twojej strony.

Blog czy strona internetowa? Co lepiej wybrać?

blog czy strona www

Jednymi z najlepszych sposobów na poszerzenie swojej obecności w Internecie jest założenie strony internetowej lub bloga, jednak nie każdy wie, jak one działają i jak je założyć. Jeśli myślisz o wprowadzeniu któregoś z tych rozwiązań, zrozumienie tych terminów pomoże Ci osiągnąć swoje cele.

W tym poradniku dla początkujących wyjaśnimy, czym jest blog i jaka jest różnica między blogiem a stroną internetową.

Pod przeczytaniu wpisu powinieneś być w stanie określić, czy lepszym rozwiązaniem będzie dla Ciebie założenie bloga, czy jednak prowadzenie zwykłej strony internetowej.

Co to jest blog?

Blog to rodzaj strony www, w której treść jest prezentowana w odwrotnej kolejności chronologicznej (najnowsze treści pojawiają się jako pierwsze). Treść bloga ma zwykle postać wpisów lub postów.

Niezależnie od tego, czy działasz jako firma, organizacja non-profit, czy profesjonalista, dodanie własnego bloga do witryny może pomóc Ci:

  • przyciągnąć grupę docelową i potencjalnych klientów,
  • stać się autorytetem w danej branży,
  • nawiązać kontakty z osobami o podobnych poglądach,
  • wpłynąć na opinię publiczną,
  • zaprezentować swoje umiejętności, wiedzę i kreatywność.

Blogowanie to świetne medium dla firm do przekazywania pomysłów, wiadomości i aktualności szerokiemu gronu odbiorców. W dodatku wiele z nich posiada funkcję, w której czytelnicy mogą komentować post, a autor może im odpowiadać.

Blogi nie tylko przyciągają potencjalnych klientów i pomagają budować społeczność, ale mogą także przyczynić się do lepszych wyników finansowych.

Krótka historia blogowania.

Na początku istnienia blogów, od połowy lat 90-tych, ludzie używali ich głównie do dzielenia się swoim życiem osobistym, w tym doświadczeniami, zainteresowaniami, przemyśleniami i komentarzami społecznymi. W związku z rosnącą liczbą takich stron internetowych zaczęły pojawiać się narzędzia ułatwiające użytkownikom tworzenie dzienników internetowych i osobistych blogów. Narzędzia te przyczyniły się do popularyzacji blogowania i umożliwiły to użytkownikom nieobeznanym z techniką. Obecnie blogowanie stało się natomiast podstawą marketingu internetowego.

W 1999 roku została uruchomiona pierwsza prawdziwa platforma blogowa Blogger.com, która została w lutym 2003 roku przejęta przez Google.

W tym samym roku w maju WordPress wydał swoją pierwszą wersję i okazał się całkowitym gamechangerem w blogowaniu. Stało się tak, ponieważ jest to oprogramowanie typu open source – oprogramowanie pozwalające użytkownikom i programistom manipulować kodem, dzięki czemu strona internetowa jest całkowicie dostosowana do ich potrzeb.

To niewiarygodne, że dziś aż dwie piąte (a dokładnie 43%) ze stron internetowych są tworzone i obsługiwane przez WordPress.

Różnice między blogiem a tradycyjną witryną internetową

Główną różnicą między blogiem a innymi typami witryn jest to, że blogi są regularnie aktualizowane o nowe treści. W tym przypadku wyświetlane są one od najnowszego do najstarszego. Niektórzy blogerzy publikują nawet po kilka artykułów dziennie.

Natomiast na typowych stronach internetowych treść jest zorganizowana w strony i nie często się ją aktualizuje. Strony internetowe można podzielić na różne kategorie na podstawie ich zawartości. Na przykład jedna strona może zawierać stronę główną – ogólne informacje o organizacji, kolejna listę i opisy produktów i usług. Inna strona może zawierać informacje kontaktowe lub formularz kontaktowy e-mail.

Blogi są dodatkowo głównie oparte na tekście. Oznacza to, że nacisk kładziony jest bardziej na artykuły pisemne niż na elementy wizualne.

Blogi mogą być częścią większej witryny internetowej. Przedsiębiorstwa często posiadają sekcję blogów, do której regularnie dodają nowe treści, aby informować i edukować swoich klientów.

Podsumowując krótko – blog może być stroną internetową lub jej częścią, jednak nie wszystkie strony internetowe można nazwać blogami.

Co będzie dla Ciebie lepsze? Blog czy strona internetowa?

Jako początkujący możesz się zastanawiać, czy powinieneś założyć bloga, czy zająć się stroną internetową. Szczerze mówiąc, odpowiedź na to pytanie nie jest zero jedynkowa. W dużej mierze zależy to od rodzaju Twojej działalności i celów, do których dążysz.

Wiele małych firm na całym świecie posiada tradycyjne witryny internetowe składające się tylko ze stron, bez bloga. Takie małe strony internetowe są często tworzone w celu stworzenia informacyjnej obecności w sieci dla firmy, organizacji lub osoby.

Posiadanie bloga daje jednak pewne konkretne korzyści.

Poprawiają one optymalizację pod kątem wyszukiwarek (SEO). Wyszukiwarki takie jak Google po prostu uwielbiają blogi. Dzieje się tak, ponieważ blog z definicji zawsze będzie bardziej aktualny niż zwyczajna witryna. Dodatkowo zawsze będzie zawierał nowe, świeże treści do pokazania ludziom. Dlatego właściciele firm często dodają osobną sekcję bloga do swoich tradycyjnych witryn i wykorzystują ją do uzyskania większego ruchu z wyszukiwarek.

Więcej o optymalizacji pod kątem SEO przeczytasz w artykule: Jak pojawiać się wysoko w wyszukiwaniach Google?

Posiadanie bloga ułatwia również promocję Twojej firmy w mediach społecznościowych. Pomyśl o tym w ten sposób, jeśli masz tylko statyczną stronę internetową, to czym dokładnie możesz podzielić się ze swoimi obserwatorami w mediach społecznościowych? Ciągle ta sama strona internetowa zawierająca opis Twojej firmy? Ludzie wkrótce się znudzą. Dla porównania, nowe posty na blogu są idealne do dzielenia się z ludźmi w mediach społecznościowych. Ponieważ treść jest zawsze nowa, Twoi obserwatorzy będą bardziej skłonni ją sprawdzić.

Największym minusem blogów jest to, że ktoś musi regularnie pisać nowe treści na Twoim blogu. Musisz być świadomy, że prowadzenie bloga wymaga stałej inwestycji czasowej. Powinieneś starać się publikować nowy post co najmniej raz na dwa tygodnie.

Statyczne strony internetowe także wymagają pracy, jednak jest to zazwyczaj jednorazowy wysiłek. Jeśli nie masz czasu na regularne tworzenie treści może być to dla Ciebie łatwiejsze rozwiązanie.

Zastanów się więc dobrze nad swoimi potrzebami i celami, a także określ ile czasu oraz pracy jesteś w stanie włożyć w wymienione rozwiązania. Mamy nadzieję, że teraz łatwiej będzie Ci zdecydować, które z nich, blog czy strona internetowa, będzie dla Ciebie optymalne.