Blog

4 podstawowe rodzaje modeli biznesowych e-commerce

Jeśli rozpoczynasz działalność e-commerce, istnieją bardzo duże szanse, że wpiszesz się w co najmniej jedną z czterech ogólnych kategorii. Każda z nich wiąże się z pewnymi zaletami, ale także wyzwaniami. Wiedząc, w jakim modelu funkcjonujesz, będziesz mógł bardziej świadomie podejmować decyzje dotyczące Twojej firmy i zmaksymalizować jej potencjał.

1. B2C – Business to consumer

Jest to najbardziej popularny model biznesu, w którym to firma sprzedaje produkt bezpośrednio klientowi. Podczas gdy wiele firm w tej niszy to dostawcy usług, w tej kategorii znajdziesz firmy zajmujące się oprogramowaniem, meblami biurowymi i dostawcami, hostingiem dokumentów i wiele innych modeli biznesowych e-commerce.

Proces podejmowania decyzji jest znacznie krótszy niż w przypadku zakupu B2B, zwłaszcza w przypadku przedmiotów o niższej wartości. Znacznie łatwiej jest Ci zdecydować się na nową parę butów, niż gdy Twoja firma musi załatwić nowego dostawcę usług. Z powodu tego krótszego procesu sprzedaży, firmy B2C zazwyczaj wydają mniej pieniędzy na marketing, ale mają też niższą średnią wartość zamówienia i mniej powtarzających się zamówień niż ich odpowiednicy B2B.

2. B2B – Business to business

W modelu biznesowym B2B do transakcji dochodzi między firmami. Czasami to kupujący jest użytkownikiem końcowym, ale najczęściej kupujący odsprzedaje dopiero produkt lub usługę konsumentowi. Jego cel jest prosty: zwiększyć zasięg docierania do klientów i obniżyć koszty obsługi, tak aby zwiększyć przychody firmy. Transakcje B2B mają zazwyczaj dłuższy cykl sprzedaży, ale wyższe wartości zamówień i więcej powtarzających się zakupów niż powyżej omawiany model.

Sprzedaż B2B przyjmuje różne odmiany, takie jak sprzedaż hurtowa, sprzedaż do dystrybutorów dużych lub sieciowych sprzedawców detalicznych, czy też do organizacji. Z tego powodu wiele marek sprzedaje zarówno w formie B2B, jak i B2C. Nawet gigant, taki jak Amazon, rozszerza się teraz na e-commerce B2B i może rozwijać się szybciej niż jednostka detaliczna.

3. C2B – Consumer to business

Model C2B pozwala osobom fizycznym sprzedawać towary i usługi firmom. W tym przypadku to konsumenci dostarczają usługi lub produkty atrakcyjne dla firm, odwrotnie niż w poprzednich dwóch modelach. Ten rodzaj e-commerce jest bardzo powszechny w projektach opartych na crowdsourcingu. Wiele osób udostępnia swoje usługi lub produkty do zakupu firmom poszukującym właśnie tego typu usług lub produktów. Przewaga modelu e-commerce C2B polega na samodzielnym ustalaniu cen towarów i usług przez konsumenta. To podejście daje im możliwość określenia własnej ceny w związku z czym mają więcej głosu.

Obecnie możemy zaobserwować, że C2B ewoluowało, ponieważ popularne media i treści tworzone przez konsumentów w różnych segmentach, takich jak sieci społecznościowe, strony internetowe, blogi, podcasty i filmy, zmieniają procesy biznesowe. W dzisiejszym świecie każdy może publikować swoje przemyślenia na temat marek, kiedy tylko chce, a firmy muszą dostosować się do nowych sposobów marketingu.

4. C2C – Consumer to consumer

Firmy C2C nazywane są inaczej rynkiem internetowym. Łączą one konsumentów, którzy mogą wymieniać się towarami i usługami, zazwyczaj zarabiając na opłatach transakcyjnych lub opłatach za wystawianie przedmiotów. Te witryny e-commerce pozwalają klientom handlować, kupować i sprzedawać przedmioty w zamian za niewielką prowizję płaconą na stronie.

Firmy C2C, takie jak Craigslist czy Ebay, czerpią korzyści z samonapędzającego się zarobku dzięki aktywnym kupującym i sprzedającym, ale stają przed kluczowym wyzwaniem w zakresie kontroli jakości i utrzymania technologii. Ogólnie rzecz biorąc, transakcje te są przeprowadzane za pośrednictwem strony trzeciej, która zapewnia platformę internetową, na której faktycznie przeprowadzane są transakcje.

Teraz, gdy wiesz, jakie istnieją rodzaje biznesu e-commerce możesz przejść do działania i spojrzeć szerzej na swój biznesplan. Aby zdecydować, jaki plan będzie najlepszy dla Twojej firmy powinieneś sobie zadać kilka kluczowych pytań. Kto jest Twoim klientem? Jakie są Twoje możliwości? Co jest najlepsze dla oferowanych przez ciebie usług? Jaka jest Twoja pozycja na rynku?