Blog

Artykuły na blogu to źródło wiedzy na temat najnowszych trendów w hostingu. Odkryjmy razem, jak wykorzystać technologię, aby zwiększyć wydajność i bezpieczeństwo Twojej strony.

Sklep internetowy – co jest najważniejsze dla klientów?

Prowadzenie biznesu e-commerce nie polega jedynie na zapewnianiu najlepszej jakości produktów lub usług. Na sukces i popularność sklepu internetowego wpływa szereg innych czynników, takich jak cena, dostępność czy opinie innych klientów.

Jakie czynniki mają kluczowe znaczenie przy wyborze miejsca zakupu w sieci dla klientów? Przyjrzeliśmy się raportowi Gemiusa dotyczącemu E-commerce z 2022 roku przeprowadzonym na polskich internautach i wypisaliśmy najważniejsze z nich.

Przeczytaj i ulepsz te sfery w swoim sklepie internetowym, a zyskasz w oczach klientów i zwiększysz szanse na to, że dokonają zakupu właśnie u Ciebie.

1. Atrakcyjna cena produktu i przesyłki/dostawy.

Porównywanie cen nigdy nie było łatwiejsze niż teraz. Klient chcąc dokonać zakupu przez sklep internetowy, może skorzystać z szerokiej gamy porównywarek cen, takich jak chociażby Ceneo. Widząc, że może kupić to samo w innym sklepie płacąc mniej najprawdopodobniej wybierze korzystniejszą opcję.

Atrakcyjna cena okazała się kluczowym czynnikiem mającym wpływ na wybór sklepu online przez 47% internautów. Niezależnie od ich wieku i płci dobra cena produktu pozostaje ona najważniejszą dla klienta rzeczą. Niskie koszty dostawy jako główny czynnik decyzyjny wskazało niewiele mniej osób, bo aż 41% ankietowanych. Aby dodatkowo zachęcić kupujących sprzedawcy internetowi mogą oferować bezpłatną wysyłkę, na przykład po osiągnięciu minimalnego progu zakupu. Jest to praktyka, którą konsumenci uważają za bardziej przyjazną dla klienta.

2. Pozytywne wcześniejsze doświadczenia.

Nie warto jest jednak kierować się jedynie strategią atrakcyjnych cen. Kolejną z najważniejszych dla klientów (35%) rzeczy przy zrobieniu zakupów za pomocą danego serwisu są pozytywne doświadczenia związane z wcześniejszymi zakupami.

Jeśli klient zna już Twój sklep internetowy, korzystał z niego i był usatysfakcjonowany z zamówienia istnieje większa szansa na to, że wróci do Ciebie zamiast szukać innych sprzedawców. Zadbaj o to aby Twoi klienci nie mieli powodów do skarg lub reklamacji.

Dodatkowo zadowoleni klienci mogą wystawić pozytywne opinie Twojemu sklepowi, przez co dodatkowo zyskasz dodatkowe punkty. Dobre recenzje sprawią nie tylko, że klienci chętniej będą wybierać Twoją witrynę, ale także stanie się ona dla nich bardziej wiarygodna, co jest również ważnym elementem jeśli chodzi o zakupy online.

3. Atrakcyjne promocje, oferty specjalne i kody rabatowe.

Oferowanie rabatów na zakupy to sposób na szybkie przyciągnięcie klientów do Twojego sklepu internetowego. Kiedy widzą, że mogą w jakikolwiek sposób zaoszczędzić pieniądze, są bardziej skłonni dokonać zakupu na danej stronie. Aż 28% ankietowanych uważało atrakcyjne promocje lub oferty specjalne jako jeden z kluczowych czynników przy wyborze danego serwisu sprzedażowego.

Ogłaszanie obniżek potrzebuje jednak odpowiedniego podejścia. Klienci w łatwy sposób mogą sprawdzić (szczególnie po wejściu w życie dyrektywy Omnibus), o ile obniżyłeś ceny, czy nie były sztucznie zawyżone przed przeceną. Łatwo jest także porównać oferty różnych sklepów.

Poza promocjami możesz wprowadzić do swojego sklepu opcję obniżek poprzez kody rabatowe. Współpracując z osobami, które będą je przekazywać (np. z influencerami), nie tylko sprawisz, że klienci będą bardziej skłonni skorzystać z okazji, ale również dotrzesz do większej ilości odbiorców.

4. Łatwy sposób składania zamówienia.

Łatwy proces składania zamówienia może okazać się najważniejszym elementem w zakupach internetowych. Aż 20% ankietowanych wskazało ten czynnik jako jeden z najważniejszych przy wyborze sklepu internetowego.

Jeśli klient nawet dotrze do kasy i napotka na tym etapie trudności, może szybko zrezygnować z kupna produktu na Twojej stronie i nabyć go gdzieś indziej. Prawie 70% kupujących porzuca swój koszyk zakupów przez trudności na etapie składania zamówienia, a ​prawie 1 na 5 porzuca koszyk z powodu „zbyt długiego/skomplikowanego procesu płatności”. Aby do tego nie dopuścić, zadbaj o to aby składanie zamówienia nie było problematyczne dla Twoich klientów.

5. Różne dostępne formy płatności.

Klienci sklepów internetowych, wybierając konkretny sklep internetowy, kierują się także dostępnymi formami płatności. Kupujący online korzystają najczęściej z płatności za pośrednictwem szybkich serwisów płatności, np. PayU i Przelewy24 oraz płatności mobilnych (np. BLIK). Najmniej popularne są płatności mobilne za pośrednictwem SMS, kodów QR oraz płatności ratalne.

Wybierając dostępne formy płatności dla swojej witryny należy zastanowić się, do kogo w największej mierze ma docierać oferta. Jednak ważną wskazówką będzie też zapewnienie szerokiego wyboru metod płatności i ich dostępność na wielu urządzeniach. Jeśli oferujesz swoim klientom szeroką gamę form płatności, istnieje duża szansa na to, że wybiorą oni właśnie Twoją witrynę.

Więcej o popularnych formach płatności przeczytasz w artykule: Wprowadź te formy płatności do swojego sklepu internetowego.