Blog

Artykuły na blogu to źródło wiedzy na temat najnowszych trendów w hostingu. Odkryjmy razem, jak wykorzystać technologię, aby zwiększyć wydajność i bezpieczeństwo Twojej strony.

Najlepsze platformy e-commerce w 2024 roku

Planujesz założyć swój pierwszy sklep internetowy? A może prowadzisz już działalność, ale chcesz ją usprawnić? Dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie z platformy e-commerce, która umożliwi Ci tworzenie serwisów sprzedażowych w prosty i wygodny sposób. Za jej pomocą możesz zarządzać ofertą i asortymentem, zamówieniami, obsługiwać płatności, a także analizować dane i wiele innych. Dodatkowo, tworząc sklep poprzez platformę e-commerce, nie musisz budować jego całej funkcjonalności i struktury od podstaw.

Z uwagi na dużą liczbę dostępnych rozwiązań, wybór odpowiedniej platformy może być czasochłonny. Dlatego w tym artykule przedstawiliśmy 3 popularne platformy e-commerce (PrestaShop, Magento, SOTESHOP) oraz wtyczkę WooCommerce, na których możesz oprzeć swój sklep internetowy. Opisaliśmy, jak działają, dla kogo są przeznaczone i jakie są ich najważniejsze zalety i wady. Przeczytaj i wybierz opcję najlepszą dla siebie!

Co to są platformy e-commerce ?

Platformy e-commerce, najprościej mówiąc, to oprogramowania stworzone do prowadzenia sprzedaży w Internecie. Są to zaawansowane systemy, dzięki którym możesz stworzyć w pełni funkcjonalny sklep internetowy. Oferują wiele funkcji, takich jak dodawanie produktów do sklepu, zarządzanie kategoriami produktów, tworzenie meta opisów, obsługę zamówień, generowanie faktur i dokumentów sprzedażowych, śledzenie stanów magazynowych i monitorowanie wyników.

Swoją popularność zawdzięczają przede wszystkim dostępności dla szerokiego grona użytkowników. Przeznaczona jest zarówno dla tych, którzy nie mają specjalistycznej wiedzy technicznej, jak i dla bardziej zaawansowanych programistów. Mogą je więc wykorzystywać różnego rodzaju przedsiębiorstwa, od małych sklepów internetowych po duże rozbudowane platformy sprzedażowe. Co więcej, platformy e-commerce często oferują różnorodne szablony i motywy, które pozwalają na dostosowanie wyglądu sklepu do indywidualnych potrzeb i preferencji.

Dodatkową korzyścią płynącą z oparcia sklepu internetowego na platformie e-commerce jest skalowalność. Oznacza to, że możliwe jest rozbudowywanie sklepu wraz z rozwojem jego działalności, bez konieczności wprowadzania zmian do całego systemu.

W tej kwestii musisz jednak pamiętać o znaczącej roli odpowiedniego hostingu. Ważne jest aby Twój dostawca hostingu zapewniał odpowiednie serwery, które będą w stanie obsłużyć wzrost zasobów witryny. Wybór hostingu, który jest w stanie dostosować się do zmieniających się warunków, jest podstawą do sprawnego działania sklepu internetowego.

Najlepszym wyborem, gwarantującym dużą elastyczność środowiska oraz maksymalną wydajność dla sklepów internetowych, jest Hosting Dedykowany. W Statnet ONLINE dostępne są również inne elastyczne pakiety hostingowe, takie jak Hosting dla Agencji, wykraczające poza standardowe usługi. Dodatkowo, jeżeli posiadasz bardziej specyficzne wymagania, napisz do nas, a my dostosujemy ofertę do Twoich indywidualnych potrzeb.

PrestaShop: idealna dla małych i średnich sklepów internetowych

PrestaShop to jedna z czołowych platform na rynku i drugie najpopularniejsze w Polsce oprogramowanie w kategorii e-commerce. Chociaż nie cieszy się taką popularnością jak WordPress, to jest jednym z najczęściej używanych oprogramowań typu open source w sektorze e-handlu. Oferuje kompleksowe rozwiązania dla małych i średnich sklepów internetowych.

Zalety:

  • intuicyjność: oprogramowanie pozwala na stworzenie profesjonalnego sklepu internetowego niezależnie od poziomu umiejętności,
  • szeroki zakres funkcji: są to funkcje, takie jak zarządzanie produktami, różne systemy płatności i rabatów, komentarz czy monitorowanie i analiza danych, pozwalające dostosować sklep do różnych potrzeb,
  • optymalizacja pod kątem SEO: system umożliwia łatwe zarządzanie metatytułami, opisami produktów i adresami URL, w celu optymalizacji treści pod wyszukiwarki,
  • możliwość zarządzania wieloma sklepami: posiadając sklepy mające wspólne elementy i funkcje, możesz zarządzać nimi z jednego miejsca,
  • możliwość łatwej migracji na inną platformę: PrestaShop umożliwia łatwe eksportowanie danych, więc w przypadku konieczności zmiany możesz to zrobić bezproblemowo.

Wady:

  • trudność w obsłudze bez poprzedniego doświadczenia: konfiguracja i dostosowanie sklepu może wymagać więcej czasu i wysiłku, szczególnie dla osób bez doświadczenia w e-commerce,
  • dodatkowe koszty modułów i wtyczek: pomimo wielu funkcji out-of-the-box, niektóre bardziej zaawansowane funkcje mogą wymagać dodatkowych opłat (np. brak możliwości tworzenia globalnych meta danych),
  • niska skalowalność w domyślnej konfiguracji: oprogramowanie, bez odpowiedniego dostosowania (np. przez wtyczkę LSCache), nie umożliwia nieograniczonego rozwoju sklepu, przez co nie jest najlepszym rozwiązaniem dla dużych sklepów internetowych.

Niska skalowalność oprogramowania nie jest przeszkodą, której nie da się ominąć. Korzystając z hostingu dedykowanego, możesz rozszerzyć usługę o serwer LiteSpeed, dzięki któremu możesz zainstalować wtyczkę LSCache w swoim sklepie. Po jej odpowiedniej konfiguracji możesz uzyskać wysoką wydajność nawet najbardziej zaawansowanej strony. Jak podaje oficjalna strona LiteSpeed, jest ono w stanie przetworzyć żądania na stronie nawet ponad 600 razy szybciej niż serwery Apache i 1500 razy szybciej niż Nginx.

hosting-dedykowany-poradzi-sobie-z-najwiekszym-ruchem

Magento: zaawansowana platforma e-commerce

Magento to jedna z najbardziej zaawansowanych platform e-commerce typu open source dostępnych na rynku. Zaprojektowana została z myślą o średnich i dużych sklepach internetowych. Nadaje się idealnie dla dla osób z zaawansowanymi potrzebami, takimi jak integracja z systemami magazynowymi i zarządzaniem wysyłkami. Nie stwarza ona problemów z zarządzaniem dużą ilością produktów oraz obsługą dużej liczby użytkowników.

Zalety:

  • zaawansowane funkcje e-commerce: są to funkcje, takie jak zarządzanie produktami, systemy płatności i analiza danych,
  • wysoka skalowalność: Magento jest w stanie obsłużyć duże ilości użytkowników i nawet 500 tysięcy produktów,
  • wiele możliwości personalizacji: platforma umożliwia tworzenie sklepów dostosowanych do indywidualnych potrzeb sklepu,
  • zarządzanie wieloma sklepami w różnych lokalizacjach: możliwe jest prowadzenie wielu e-sklepów za pomocą jednej platformy, co jest wygodne przy obsłudze różnych marek i kanałów sprzedaży,
  • dostosowanie do wersji mobilnej: oprogramowanie zawiera platformę HTML5, która pozwala zmaksymalizować dostosowanie strony do urządzeń mobilnych,
  • optymalizacja pod kątem SEO: Magento posiada wiele opcji, które wspierają pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach.

Wady:

  • skomplikowana obsługa: ze względu na swoją zaawansowaną strukturę Magento jest bardziej skomplikowane w obsłudze niż inne platformy CMS,
  • stosunkowo wysokie koszty obsługi: warto skorzystać z wersji płatnej Magento, a także posiadać specjalistów od optymalizacji i obsługi platformy,
  • czasochłonność: skomplikowana konfiguracja początkowa i dostosowywanie projektu i produktów sprawia, że tworzenie strony w Magento zajmuje dużo czasu, 
  • wysokie wymagania sprzętowe: sklepy oparte na Magento wymagają zazwyczaj większych zasobów serwera w porównaniu do innych systemów CMS.

Chcąc oprzeć swój sklep internetowy na Magento, prawdopodobnie będziesz potrzebować zasobów serwera dedykowanego. Jego optymalizacja jednak wymaga wysokiego poziomu umiejętności technicznych. Dlatego, aby zagwarantować wydajność sklepu i bezawaryjne działanie nawet przy dużym ruchu, najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z usług hostingu dedykowanego. Dzięki temu będziesz mógł skoncentrować się na rozwoju swojej działalności, mając pewność, że Twoja witryna znajduje się w dobrych rękach.

SOTESHOP – polska platforma e-commerce

SOTESHOP to kolejne popularne oprogramowanie przeznaczone do tworzenia sklepów internetowych. To co odróżnia SOTE od poprzednich rozwiązań, to fakt, że nie jest to oprogramowanie open source. Platforma oparta jest o silnik SaaS i aby móc korzystać z jej funkcjonalności musisz wykupić dostęp w formie abonamentu do instalacji na platformie hostingowej. Rozwiązanie to jest przeznaczone przede wszystkim dla małych i średnich sklepów internetowych.

Zalety:

  • stosunkowo łatwa obsługa: funkcje dostępne są z poziomu interfejsu graficznego i nie trzeba posiadać zaawansowanych umiejętności technicznych,
  • dostęp pomoc technicznej w języku polskim: przez to, że jest to polska platforma, nie ma problemu z uzyskaniem pomocy po polsku,
  • darmowy okres próbny na 14 dni: w tym czasie jesteś w stanie przetestować podstawową funkcjonalność platformy,
  • dostęp do dużej gamy szablonów: dostępne jest wiele szablonów, które dostępne są po wykupieniu dostępu do platformy, dodatkowo możliwe jest wykupienie induwidualnego projektu sklepu internetowego,
  • integracja z popularnymi systemami płatności, dostaw, platformami sprzedażowymi i mediami społecznościowych: są to m.in. allegro, InPost, Przelewy24, PayPal, czy Trusted Shops.

Wady:

  • wymaga opłaty za użytkowanie: jest to oprogramowanie typu SaaS, przez co do instalacji potrzebujesz wykupionej licencji,
  • skomplikowana konfiguracja początkowa: przez mało intuicyjny interfejs pierwsza konfiguracja może być czasochłonna,
  • ograniczona personalizacja: dużo szablonów posiada elementy, które nie posiadają możliwości edycji lub wymagają dodatkowych opłat.

Jeśli potrzebujesz prostej platformy e-commerce, SOTESHOP z pewnością jest warta rozważenia. Przy jej instalacji, warto skorzystać z elastycznych pakietów hostingowych STATNET Online, które zapewnią Ci wydajność sklepu nawet przy gwałtownym wzroście ruchu.

Woocommerce – funkcjonalne rozszerzenie do WordPressa

WooCommerce dostępny jest jako wtyczka do najpopularniejszego systemu CMS, czyli WordPressa. Pozwala na przekształcenie strony internetowej opartej na WordPressie w funkcjonalny sklep internetowy. Jest to popularne rozwiązanie przede wszystkim ze względu na swoją elastyczność i łatwość integracji z istniejącymi witrynami. Nadaje się głównie dla małych i średnich sklepów. W przypadku większych sklepów wymaga odpowiedniej i skomplikowanej konfiguracji aby poprawnie działać.

Zalety:

  • wszechstronność: wtyczka oferuje dużą liczbę narzędzi umożliwiających personalizację Twojego sklepu,
  • integracja z WordPressem: możliwe jest zarządzanie produktami, zamówieniami, płatnościami i wysyłką bezpośrednio z panelu WordPressa,
  • dostęp do ogromnej ilości motywów: przez to, że jest to wtyczka do WordPressa, jest ona kompatybilna z obszernym katalogiem jego motywów,
  • dostęp do dużej społeczności: przez swoją popularność,
  • bezpłatność: to szczególnie korzystne jeśli prowadzisz małe lub średnie przedsiębiorstwo.

Wady:

  • konieczność posiadania witryny opartej na WordPressie: jeżeli nie posiadasz strony opartej o to oprogramowanie, nie będziesz móc korzystać z wtyczki,
  • często wymaga instalacji dodatkowych płatnych wtyczek: wtyczka nie jest domyślnie wyposażona w wiele funkcji, dlatego musisz dodać je własnoręcznie (np. wtyczki LSCache, Yoast SEO i Google Analytics WooCommerce).

Najlepszym rozwiązaniem dla sklepów internetowych opartych na WooCommerce będzie skorzystanie z serwera LiteSpeed, dostępnego, jako rozszerzenie do usługi Hosting Dedykowany. Dzięki temu będziesz mieć możliwość instalacji wtyczki LSCache, która znacznie przyspieszy działanie Twojej witryny.

Dowiedz się, jak to zrobić: Jak zoptymalizować stronę za pomocą Litespeed Cache i przyspieszyć jej działanie?

Podsumowanie

Każde z rozwiązań e-commerce posiada swoje mocne i słabe strony, dlatego jej wybór zależy od Twoich osobistych potrzeb i preferencji. Przed podjęciem decyzji dokładnie przemyśl, jakie są Twoje wymagania i sporządź listę najważniejszych funkcji, jakie oferują wybrane rozwiązania.

WooCommerce to zdecydowanie najpopularniejsze rozwiązanie ze względu na swoją elastyczność i integrację z WordPressem. W przypadku małych lub średnich sklepów zalecamy jednak wybór PrestaShop, ze względu na jej intuicyjność i wiele wbudowanych funkcji wspierających sprzedaż. Jeśli preferujesz oprogramowanie typu open source lub dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z e-commerce, zdecydowanie będzie to najlepszy wybór dla Ciebie. SOTESHOP również nadaje się dla małych i średnich platform sprzedażowych, jednak nie jest to oprogramowanie typu open source, przez co nie masz dostępu bezpośrednio do kodu strony, co ogranicza jej personalizację. Jeśli z kolei prowadzisz duży sklep internetowy z rozbudowaną bazą produktów i dużym ruchem, najlepszym wyborem będzie Magento lub wykorzystanie serwera LiteSpeed z wtyczką LSCache do rozbudowy sklepu opartego na innej platformie.

Posiadasz już działającą witrynę, ale nie jest ona wystarczająco wydajna lub ładuje się zbyt wolno? Potrzebujesz spersonalizowanego planu hostingowego, który nie zawiedzie Cię nawet w momentach największego ruchu? Napisz do nas lub zapoznaj się z naszą ofertą. Bez względu na to, z której platformy e-commerce korzystasz lub będziesz korzystać, jesteśmy NA TAK aby Ci pomóc.

Awaria strony internetowej. Najczęstsze przyczyny i jak im zapobiec.

Awaria strony internetowej może być prawdziwym koszmarem dla właścicieli firm, sklepów internetowych, blogów i administratorów witryn. Prowadzi nie tylko do utraty potencjalnych klientów i strat finansowych, ale także może szkodzić reputacji marki. Aby uniknąć problemów i zapewnić swojej stronie działanie bez przerw niezbędne jest zrozumienie ich przyczyn.

W tym artykule przedstawimy Ci najczęstsze powody awarii stron internetowych i praktyczne wskazówki, jak możesz im zapobiegać.

Co to jest awaria strony internetowej?

Awaria strony to nic innego niż sytuacja, w której strona przestaje działać prawidłowo i jest niedostępna dla użytkowników. Może to oznaczać całkowite wyłączenie strony lub występowanie problemów, które uniemożliwiają użytkownikom korzystanie z jej funkcji. Zwykle wtedy widzą oni pustą stronę lub komunikat o błędzie (np. Błąd 500 – Internal Server Error).

Najczęstsze powody awarii stron internetowych

Witryny internetowe ulegają awarii nie bez powodu. Zazwyczaj wiąże się to z prostymi niedopatrzeniami, takimi jak źle napisany fragment kodu, niezaktualizowane wtyczki, czy wygaśnięcie domeny. Do najczęstszych przyczyn awarii witryny należą:

Błędy w kodzie strony

Nawet najmniejszy błąd, taki jak literówka w kodzie strony, może wywołać jej awarię. Najczęściej zdarza się to przy rutynowych poprawkach i aktualizacjach, kiedy to łatwo przeoczyć pomyłkę. Nawet drobna zmiana w parametrze funkcji może zakłócić jej poprawne działanie.

Ważne jest, aby przed publikacją strony dokładnie przejrzeć tekst kodu i upewnić się, że nie pojawił się tam żaden błąd. Programiści często korzystają z różnych narzędzi do debugowania kodu, żeby znaleźć i naprawić ewentualne błędy. Dobrym sposobem jest także uruchomienie strony w wersji testowej przed opublikowaniem finalnych zmian. Testowanie witryny na różnych przeglądarkach i urządzeniach pomaga zidentyfikować problemy z kompatybilnością i upewnić się, że strona działa poprawnie.

Jedynym sposobem, żeby rozwiązać ten problem, jest zlokalizowanie fragmentu kodu, który go wywołał, i jego poprawa lub przywrócenie poprzedniej wersji z backupu. Regularne tworzenie kopii zapasowych jest bardzo ważne, ponieważ umożliwia szybkie odtworzenie działającej wersji strony w przypadku awarii lub błędów w kodzie.

Naruszenia bezpieczeństwa

Codziennie dochodzi do tysięcy ataków hakerskich na strony internetowe. Mogą one prowadzić do różnych problemów, od kradzieży danych po zablokowanie dostępu do witryny.

Żeby uniknąć tego rodzaju problemów ważne jest przede wszystkim odpowiednie zabezpieczenie strony internetowej. Dzięki działaniom, takim jak regularne aktualizacje, silne hasła, szyfrowanie danych oraz stosowanie zabezpieczeń, takich jak np. firewalle, zminimalizujesz ryzyko awarii związanych z naruszeniami bezpieczeństwa.

Jednym z częstych rodzajów ataków, przed którymi trudno się zabezpieczyć, są ataki Dos (Denial of Service) i DDoS (Distributed Denial of Service), które zakłócają działanie witryny poprzez zalewanie jej ruchem. W takim ataku hakerzy wysyłają ogromne ilości żądań do serwera, co sprawia, że staje się on przeciążony, a witryna niedostępna dla użytkowników. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie zasięgnięcie pomocy ze strony obsługi technicznej, która pomoże rozwiązać ten problem i zapobiegnie kolejnym atakom.

Problemy z hostingiem

Problemy z hostingiem to kolejna z najczęstszych przyczyn awarii stron internetowych. Hosting stanowi fundament dla twojej strony – jeśli coś jest nie tak na poziomie serwera, cała struktura nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować.

Najczęstsze problemy z hostingiem w kontekście awarii stron internetowych to:

  • awaria serwera,
  • zbyt małe zasoby serwera,
  • nieodpowiednia konfiguracja DNS,
  • odległa lokalizacja serwera.

Są one szczególnie powszechne w przypadku niskobudżetowych planów hostingowych i hostingu współdzielonego. Wybór opcji takich jak Hosting Dedykowany lub Hosting dla Agencji zasadniczo je rozwiązują.

W przypadku pojawienia się problemów po stronie dostawcy hostingu liczy się przede wszystkim szybka interwencja. To właśnie dlatego nasz zespół techniczny jest dostępny 24/7, żeby jak najszybciej usunąć awarię w jak najkrótszym czasie.

Wybierając dostawcę hostingu, warto zwrócić uwagę nie tylko na cenę, ale także na jakość i bezpieczeństwo świadczonych usług. Dzięki temu unikniesz niespodziewanych problemów i będziesz pewny, że Twoja strona działa bez przerw.

reklama hosting statnet

Gwałtowny wzrost ruchu

Gdy strona internetowa zyskuje na popularności i przyciąga dużą liczbę odwiedzających, serwer może zostać przeciążony, co prowadzi do jej awarii. Jest to częsta przyczyna awarii witryn internetowych, która wiąże się ze wspomnianymi wyżej problemami z hostingiem.

Serwer posiada ograniczone możliwości obsługi dużej liczby jednoczesnych żądań od użytkowników. Gdy ruch na stronie niespodziewanie rośnie, może nie być w stanie efektywnie przetwarzać wszystkich żądań, co skutkuje spowolnieniem działania strony lub nawet jej całkowitą niesprawności.

Ten problem pojawia się szczególnie często podczas sezonowych wyprzedaży, takich jak Black Friday, kampanii marketingowych albo nagłego wzrostu zainteresowania produktem lub usługą.

Wybierając nasze usługi, masz pewność, że Twój hosting będzie w stanie obsłużyć nawet największy ruch na stronie. Jeżeli będziesz potrzebować więcej zasobów, skontaktuj się z nami, a w każdej chwili możemy je zwiększyć bez przerywania pracy serwera i zmiany na inny pakiet.

Jak zapobiegać awariom stron internetowych?

Jeżeli dojdzie do awarii Twojej strony, musisz szybko podjąć działania żeby ją ponownie uruchomić i nie tracić cennego ruchu. Jednak istnieje szereg działań, które możesz podjąć zanim do tego dojdzie. Lepiej zapobiegać niż leczyć. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia awarii stron internetowych, warto stosować następujące praktyki:

  1. Wybierz solidne rozwiązanie hostingowe, które gwarantuje wydajne serwery, elastyczność oraz odpowiednie zabezpieczenia. Dobry hosting to podstawa do utrzymania strony w dobrej formie.
  2. Regularnie aktualizuj oprogramowanie związane ze stroną internetową. Aktualizuj oprogramowania, systemy zarządzania treścią, wtyczki i motywy aby być na bieżąco z udoskonaleniami i naprawionymi lukami w zabezpieczeniach.
  3. Stosuj odpowiednie systemy zabezpieczeń. Zadbaj o bezpieczeństwo swojej strony przez regularne aktualizowanie oprogramowania, stosowanie silnych haseł, szyfrowanie danych (SSL) oraz inne zabezpieczenia.
  4. Wykonuj regularne kopie zapasowe. Regularnie twórz backup danych strony internetowej, aby w przypadku awarii można było szybko przywrócić jej funkcjonalność. W Statnet ONLINE wykonujemy kopie zapasowe 1x dziennie, dzięki czemu możemy sprawnie odtworzyć działającą wersję strony.
  5. Regularnie przeprowadzaj testy wydajności i bezpieczeństwa strony internetowej, aby wyłapać ewentualne problemy i odpowiednio reagować. W ramach naszych usług oferujemy m.in. opiekę administracyjną, monitoring, konfiguracje oraz zabezpieczenie serwera, dzięki czemu nie musisz się martwić o problemy po stronie hostingu.

Podsumowanie

Słowem podsumowania, awaria strony internetowej ma miejsce, kiedy przestaje ona prawidłowo działać. Może ona wynikać z wielu różnych przyczyn, takich jak błędy w kodzie, cyberataki, problemy z hostingiem i gwałtowny wzrost ruchu. Jeżeli Twoja witryna ulegnie awarii, zacznij od znalezienia jej pierwotnej przyczyny i podejmij działania, które ograniczą szkody i naprawią błąd. Możesz również poinformować odwiedzających o zaistniałej sytuacji, co sprawi, że poczują się bezpieczniejsi.

Na szczęście istnieją sposoby, które mogą zminimalizować ryzyko wystąpienia awarii witryny internetowej. Przede wszystkim wybór solidnego hostingu, regularne aktualizacje, odpowiednie zabezpieczenia oraz wykonywanie kopii zapasowych to podstawowe kroki do utrzymania strony internetowej w dobrej kondycji.

Jeżeli potrzebujesz elastycznego hostingu, który zapewni Ci ciągłość działania strony nawet w warunkach dużego ruchu skontaktuj się z nami. Oferujemy także certyfikaty SSL, dzięki którym zabezpieczysz swoją stronę przed atakami i tym samym ograniczysz ryzyko jej awarii. Jesteśmy dla Ciebie NA TAK!

Najlepsze systemy CMS do stworzenia strony w 2024 roku. WordPress, Joomla, a może Drupal?

Coraz więcej stron opartych jest o systemy CMS (systemy zarządzania treścią) umożliwiające łatwe zarządzanie treścią i tworzenie stron internetowych bez konieczności posiadania wiedzy programistycznej. Zaskakujące jest, że obecnie ponad 70 milionów witryn działa właśnie dzięki nim, co stanowi niemal 70% wszystkich stron w sieci.

Jeśli zastanawiasz się nad stworzeniem własnej strony internetowej, z pewnością w Twojej głowie pojawiło się pytanie : „Jaki system CMS wybrać dla siebie?”. Zanim podejmiesz decyzję, warto zrozumieć jak działają systemy zarządzania treścią i który z nich najbardziej odpowiada Twoim potrzebom. Wybór jest ogromny, bo istnieje około 1000-2000 różnych rozwiązań, w tym oprogramowania typu open source, platformy blogowe czy narzędzia do tworzenia witryn i sklepów internetowych.

W tym artykule przedstawimy Ci 3 z popularnych platform CMS i wymienimy ich najważniejsze cechy, zalety i wady. Przekonaj się, która z platform odpowiada najbardziej Twoim potrzebom.

Co to są systemy CMS?

content komputer telefon

Systemy zarządzania treścią, czyli CMS (Content Management Systems), to oprogramowanie umożliwiające łatwe tworzenie, edycję i zarządzanie treściami na stronie internetowej, bez konieczności posiadania zaawansowanej wiedzy technicznej. Ich głównym celem jest ułatwienie publikacji treści w Internecie osobom, które nie posiadają umiejętności w zakresie programowania, nie chcą zatrudniać do tego specjalistów lub najzwyczajniej nie mają czasu budować stron od podstaw.

Najważniejszą zaletą CMS-ów jest łatwość ich obsługi. Dzięki intuicyjnym interfejsom użytkownicy, niezależnie od swojego doświadczenia, mogą dodawać, edytować i usuwać treści, takie jak artykuły, zdjęcia, filmy, pliki multimedialne czy podstrony ze swojej strony internetowej. Możliwe jest także zarządzanie stronami za pomocą prostych kliknięć myszką, zamiast konieczności pisania kodu HTML lub CSS. Dzięki gotowym szablonom oraz prostemu procesowi konfiguracji, tworzenie strony internetowej może być znacznie szybsze niż tradycyjne programowanie od zera. Dodatkowo, systemy CMS oferują szeroką gamę funkcji i wtyczek, umożliwiających rozbudowę strony, rozszerzanie jej funkcjonalności i dostosowywanie jej do indywidualnych potrzeb użytkowników. Umożliwiają także współpracę wielu użytkowników nad witryną, nadzór nad uprawnieniami dostępu do różnych sekcji oraz kontrolę nad procesem publikacji treści.

Pomimo wielu zalet, korzystanie z systemów zarządzania treścią nie pozostaje bez wad. Gotowe szablony i wtyczki nie zawsze spełniają oczekiwania, co do indywidualnego designu lub funkcjonalności. Dodatkowo popularność CMS-ów stawia je w centrum uwagi hakerów, zwiększając ryzyko ataków na stronę. Niektóre z nich mogą być także obciążone zbędnymi funkcjami, co może wpłynąć negatywnie na szybkość strony.

Wszystkie systemy CMS posiadają swoje cechy, które mogą w różnym stopniu odpowiadać Twoim potrzebom i wymaganiom. Przed podjęciem decyzji o tym, jaki wybrać dla swojej strony, warto dokładnie przeanalizować różne opcje.

hosting-dedykowany-poradzi-sobie-z-najwiekszym-ruchem

Przegląd najlepszych platform CMS w 2024

Poniżej przedstawimy 3 najlepsze z popularnych systemów CMS na rok 2024 oraz ich zalety i wady:

WordPress: najpopularniejszy system CMS

Z WordPressa korzysta ponad 46% stron w sieci, co ustanawia go najpopularniejszą platformą CMS na świecie. Jest to platforma typu open sorce, znana ze swojej łatwości obsługi i ogromnej liczby dostępnych motywów i wtyczek. Nadaje się szczególnie do prowadzenia stron o niskim natężeniu ruchu, takich jaki blogi, portfolio, czasopisma internetowe lub witryny edukacyjne. Może okazać się mniej wydajny w przypadku dużych i bardziej złożonych projektów, takich jak sklepy internetowe. Wtedy konieczne może być zaawansowanych kroków, które sprawią, że strona będzie funkcjonalna.

Zalety:

  • bezpłatność: jest to oprogramowanie open source, więc można je pobrać i używać za darmo,
  • łatwość obsługi: intuicyjny interfejs umożliwia łatwe zarządzanie i publikowanie treści na stronie internetowej,
  • prosta konfiguracja: możesz stworzyć i uruchomić stronę w kilka minut,
  • dostęp do tysięcy motywów i wtyczek: dostępne są dziesiątki tysięcy darmowych i płatnych motywów i wtyczek, pozwalających na dostosowanie strony do własnych potrzeb i preferencji.
  • optymalizacja pod kątem wyszukiwarek: wiele funkcji i wtyczek pomaga w optymalizacji strony pod kątem SEO i poprawia ich pozycję w wyszukiwarkach,
  • wsparcie społeczności: największa na świecie społeczność w świecie CMS, składająca się z użytkowników, deweloperów i programistów.

Wady:

  • narażenie na ataki hakerskie: ze względu na swoją popularność, jest częstym celem ataków hakerskich,
  • konieczność regularnych aktualizacji: aby zachować bezpieczeństwo i zachować funkcjonalność strony trzeba regularnie aktualizować system, zainstalowane wtyczki i motywy,
  • wadliwość niektórych motywów i wtyczek: wiele z nich może negatywnie wpływać na szybkość i działanie strony,
  • ograniczenia przy dużych projektach: w przypadku dużych i bardziej złożonych projektów może być mało wydajny.

O tym, jak zoptymalizować WordPressa przeczytasz w artykule: Jak zoptymalizować WordPressa pod kątem maksymalnej wydajności?

Joomla!: uniwersalny system CMS dla bardziej zaawansowanych stron

Joomla! to kolejny popularny CMS, który oferuje wiele możliwości dla zaawansowanych stron internetowych zarządzanych przez wiele osób. Jest to dobry wybór dla witryn firmowych, czasopism, portali społecznościowych, witryn e-commerce i nie tylko. Korzystanie z niej jednak wymaga pewnej technicznej wiedzy lub doświadczenia w obsłudze podobnych oprogramowań i może być skomplikowane dla początkujących.

Zalety:

  • elastyczność i skalowalność: wiele możliwości konfiguracji sprawia, że może być łatwo dostosowywana do zmieniających się potrzeb i rosnących wymagań projektu,
  • duża społeczność i wsparcie: duża społeczność użytkowników sprawia, że można liczyć na pomoc i porady praktycznie w każdym problemie,
  • wiele wbudowanych funkcji: m.in. system zarządzania użytkownikami, komentarzy i SEO, pozwalają na szybsze uruchomienie strony bez konieczności instalowania dodatkowych wtyczek,
  • bezpieczeństwo: dzięki regularnym aktualizacjom i dbałością o ochronę przed atakami dane na stronie pozostają bezpieczne.

Wady:

  • skomplikowany dla początkujących: nauka obsługi może wymagać dodatkowego czasu i wysiłku, szczególnie w przypadku początkujących,
  • mała ilość dostępnych motywów i wtyczek: w porównaniu z innymi systemami CMS, Joomla ma mniejszą liczbę dostępnych motywów i wtyczek, co ogranicza możliwości personalizacji strony,
  • wymagania sprzętowe: może wymagać większych zasobów serwera w porównaniu do innych systemów CMS,
  • trudności w migracji: przeniesienie witryny na inną platformę jest skomplikowane ze względu na specyficzne rozwiązania i strukturę danych.

Drupal: Potężny system CMS dla stron na poziomie przedsiębiorstwa

Drupal to kolejny zaawansowany system CMS, na którym opiera się 1,5% wszystkich witryn opartych na systemach zarządzania treścią. Jest często wybierany przez strony o dużym ruchu w sieci i bardziej popularny dla zaawansowanych stron niż inne oprogramowania CMS. Dzięki swojej elastyczności i bezpieczeństwu odpowiada potrzebom dużych i zaawansowanych stron internetowych, takich jak witryny dużych firm i korporacji.

Zalety:

  • elastyczność i skalowalność: Drupal nadaje się do różnych typów projektów,
  • bezpieczeństwo: wysokie standardy bezpieczeństwa i regularne aktualizacje sprawiają, że Drupal jest bezpiecznym wyborem pod kątem ochrony danych,
  • przyjazność SEO: wiele wbudowanych narzędzi i funkcji pomaga w optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek,
  • automatyzacja działań marketingowych i personalizacja: oprogramowanie umożliwia tworzenie zautomatyzowanych kampanii marketingowych i spersonalizowanej obsługi klienta na podstawie zebranych danych,
  • wielojęzyczność: oprogramowanie posiada automatyczne tłumaczenie obsługujące ponad 100 języków, co jest szczególnie istotne dla międzynarodowych działalności.

Wady:

  • skomplikowana obsługa: jest to oprogramowanie dla użytkowników z dużą wiedzą techniczną,
  • stosunkowo mała liczba dostępnych motywów i wtyczek: w porównaniu do niektórych innych platform, ma mniejszy wybór dostępnych motywów i wtyczek, co może utrudniać personalizację witryn,
  • czasochłonność konfiguracji: dostosowanie platformy do indywidualnych potrzeb może wymagać więcej czasu i wysiłku niż inne systemy CMS.

Podsumowanie: Jak wybrać najlepszy system CMS dla swojej strony?

Wybór najlepszego systemu CMS dla Twojej strony internetowej to kluczowy krok w budowaniu funkcjonalnej witryny i stanowi podstawę jej działania. Pamiętaj, że CMS powinien być narzędziem, które ułatwia Ci zarządzanie treściami, a nie przeszkodą.

Wszystkie systemy CMS mają swoje zalety i wady, które należy wziąć pod uwagę przed podjęciem decyzji. Zacznij od przeanalizowania swoich potrzeb i celów. Zastanów się, jakie funkcje są dla Ciebie najważniejsze i jakie posiadasz umiejętności techniczne. Jeśli nie jesteś doświadczonym programistą, konieczne jest wybranie systemu, który oferuje prosty i intuicyjny interfejs użytkownika. Porównaj r óżne systemy CMS pod kątem łatwości obsługi, dostępności wtyczek i dodatkowych funkcji, wydajności i bezpieczeństwa. Upewnij się, że wybrany system jest stabilny, szybki i zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa.

Podsumowując powyższe specyfikacje, jeśli jesteś początkujący lub prowadzisz małą firmę, WordPress może być odpowiednim wyborem dla Ciebie. Jeśli natomiast potrzebujesz bardziej zaawansowanych funkcji, warto rozważyć Joomlę lub Drupala.

Pamiętaj również, że wybór CMS to tylko początek. Konieczne będzie również zaopatrzenie się w nazwę domeny i pakiet hostingowy, co stanowi kolejny ważny etap w budowie Twojej strony internetowej. Najlepszym rozwiązaniem dla stron opartych na CMS jest hosting dedykowany, który zapewni nie tylko stabilność, ale także szybkość działania, pełne wsparcie i bezpieczeństwo Twojej witrynie. Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze hostingu, skonsultuj się z naszym zespołem. Jesteśmy NA TAK żeby Ci pomóc.

Rozszerzenie adresów IP w Przelewy24 – informacja dla Klientów

Szanowni Klienci,

Chcielibyśmy przekazać istotną informację dotyczącą wiadomości e-mail skierowanej do użytkowników korzystających z usług serwisu Przelewy24. Dotychczasowe powiadomienia były wysyłane z określonych adresów IP, jednakże od niedawna lista ta została rozszerzona. Od wczoraj, wielu z Was może otrzymać komunikat o treści:

W związku z tym, otrzymujemy wiele zapytań od Was dotyczących działań, które należy podjąć w związku z tą zmianą. Nasza rekomendacja jest następująca:

Zaktualizuj wtyczkę Przelewy24

Najlepszym rozwiązaniem będzie aktualizacja wtyczki Przelewy24, która powinna zawierać już zaktualizowaną listę adresów IP. Zapewni to pełną funkcjonalność Twojego serwisu i płynność korzystania z usług płatności internetowych.

W przypadku, gdy korzystasz z niestandardowych rozwiązań lub integracji, upewnij się, że Twoje ustawienia nie ograniczają dostępu jedynie do wcześniej znanych adresów IP. Jeśli tak jest, konieczne może być ręczne zaktualizowanie tych ustawień.

W razie dodatkowych pytań lub wątpliwości, prosimy o kontakt poprzez panel klienta. Jesteśmy dla Państwa dostępni 24/7.

Z poważaniem,

Zespół STATNET Online

Jak sprawdzić szybkość strony www? Zrób to z Google PageSpeed Insights.

Szybkość ładowania strony, to jeden z najważniejszych parametrów jeśli chodzi o spełnienie wymagań nie tylko jej odwiedzających, ale i wyszukiwarek. Nawet kilkusekundowe opóźnienie w ładowaniu strony może znacząco wpływać na doświadczenie użytkownika i prowadzić do jej opuszczenia. Co więcej, powolne działanie witryny negatywnie wpływa na jej pozycję w rankingach wyszukiwań.

Chcesz sprawdzić, czy Twoja strona działa wystarczająco szybko, ale nie wiesz od czego zacząć? Możesz wykorzystać do tego PageSpeed Insights. Jest to bezpłatne narzędzie od Google, które umożliwia analizę wydajności strony internetowej na komputerach stacjonarnych i urządzeniach mobilnych. Dzięki niemu sprawdzisz najważniejsze techniczne aspekty swojej strony i zidentyfikujesz obszary, wymagające optymalizacji, poprawisz szybkość ładowania i spełnisz oczekiwania użytkowników. W tym artykule przedstawimy Ci, jak możesz wykorzystać to narzędzie do poprawy Twojej witryny.

Co to jest PageSpeed Insights?

PageSpeed Insights (PSI) to narzędzie służące do analizy wydajności stron internetowych. Żeby z niego skorzystać, wystarczy wprowadzić adres URL witryny, którą chcesz przeanalizować, a następnie odczekać chwilę na wygenerowanie raportu. Po jego wyświetleniu otrzymujesz szczegółowe informacje na temat wydajności witryny oraz sugestie dotyczące usprawnień.

Na podstawie danych zebranych przez Google zostaje wygenerowany raport, w którym przedstawiane są kluczowe wskaźniki dotyczące ładowania treści na witrynie:

  • FCP (First Contentful Paint),
  • FID (First Input Delay),
  • LCP (Largest Contentful Paint),
  • CLS (Cumulative Layout Shift),
  • INP (Input Responsiveness),
  • TTFB (Time to First Byte).

Pierwsze trzy z nich nazywane są mianem kluczowych wskaźników witryny internetowej (Core Web Vitals) i odnoszą się do jej dostosowania do wymagań użytkowników. Omówimy je bardziej szczegółowo w dalszej części artykułu.

Znajomość tych parametrów umożliwia identyfikację konkretnych problemów, które mogą spowalniać ładowanie strony i wpływać na doświadczenia użytkowników odwiedzających stronę. Będąc właścicielem strony, możesz w prosty sposób zlokalizować obszary wymagające poprawy. Co więcej, Google PSI nie tylko wskazuje problemy, jakie występują podczas ładowania strony, ale również sugeruje konkretne kroki, które mogą je wyeliminować. Dzięki prostemu i intuicyjnemu interfejsowi, nawet osoby bez specjalistycznej wiedzy technicznej mogą skutecznie korzystać z tego narzędzia.

Kluczowe wskaźniki analizy PageSpeed Insights

FCP (First Contentful Paint)

First Contentful Paint, czyli w dosłownym tłumaczeniu pierwsze wyrenderowanie treści, to jeden z najważniejszych wskaźników PageSpeed Insights. Odnosi się do czasu, w jakim ładują się treści na witrynie, a dokładniej, po ilu sekundach użytkownik widzi na ekranie jej pierwszy dowolny element (tekst, obrazy, tło, lub inne elementy (<svg>, <canvas>)). Powinien on wynosić maksymalnie 1,8 sekundy, jednak wartością graniczną, jakiej nie powinien przekroczyć to 3 sekundy. Im niższy wynik, tym lepiej, gdyż wyższe wartości mogą sugerować słabsze doświadczenia użytkownika i konieczność poprawy.

FID (First Input Delay)

Równie ważnym wskaźnikiem jeśli chodzi o wyświetlanie treści na stronie jest FID (First Input Delay). Jest to tzw. „opóźnienie wejściowe”, czyli czas od pierwszej interakcji użytkownika, na przykład kliknięcia przycisku, do momentu, gdy strona reaguje na to działanie. To pojęcie odnosi się do responsywności i interaktywności strony. Akceptowalny czas opóźnienia to maksymalnie 0,1 sekundy. Im krótszy ten czas, tym lepiej, gdyż użytkownicy oczekują szybkiej i płynnej reakcji ze strony witryny.

LCP(Largest Contentful Paint)

LCP to z kolei wskaźnik czasu, po jakim wyrenderowany zostaje największy element na stronie. Może to być na przykład główny obraz, nagłówek lub inny duży element, który przyciąga uwagę użytkownika. Optymalny czas LCP wynosi mniej niż 2,5 sekundy. Tak samo jak w przypadku dwóch poprzednich wskaźników, im krótszy czas tym lepiej. Pozwala to użytkownikowi szybko uzyskać potrzebne informacje i zapewnia go o przydatności strony.

CLS (Cumulative Layout Shift)

CLS to skumulowane przesunięcie układu. Stanowi miarę stabilności układu strony internetowej. Pokazuje, jak bardzo przesuwają się elementy na stronie podczas ładowania. Wysoki wynik CLS może prowadzić do irytacji użytkowników, ponieważ ich pozycja lub elementy treści na stronie mogą zmieniać się i przeskakiwać w niespodziewany sposób. Optymalna wartość CLS powinna być mniejsza niż 0,1.

INP (Input Responsiveness)

INP to czas od interakcji potrzebny do kolejnego wyrenderowania. Odnosi się do szybkości reakcji strony na interakcje użytkownika, takie jak kliknięcia (np. dodanie do koszyka) czy wprowadzanie danych. O dobrej responsywności strony mówi się, kiedy czas INP wynosi poniżej 0,2 sekundy.

TTFB (Time to First Byte)

TTFB, czyli czas do pierwszego bajtu, to ostatni z głównych wskaźników analizy PSI. Jest to czas od wysłania żądania o wyświetlenie strony, do chwili gdy serwer odpowiada na to żądanie pierwszym bajtem danych. Idealny wynik TTFB powinien wynosić mniej niż 0,2 sekundy. Im krótszy czas TTFB, tym szybciej serwer odpowiada na żądania użytkowników, a to przekłada się na szybsze ładowanie strony.

Warto zauważyć, że mimo że TTFB jest istotnym wskaźnikiem wydajności, nie ma on bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie stron (SEO) przez wyszukiwarki. One bardziej koncentrują się na funkcjonalności i zawartości witryn. Dlatego też, choć krótki czas odpowiedzi serwera jest korzystny, to szybkość ładowania treści na stronie pozostaje kluczowym czynnikiem dla użytkowników i ich doświadczeń.

Czy są inne narzędzia, które mierzą szybkość strony?

Jeśli nie przekonuje Cię narzędzie PageSpeed Insights istnieją alternatywy, które służą do mierzenia parametrów związanych z szybkością strony, takie jak m.in.:

  • Chrome Core SERP Vitals,
  • Google Search Console,
  • Biblioteka JavaScript web-vitals,
  • Lighthouse,
  • WebPageTest.

Co wpływa na szybkość ładowania stron?

Szybkość ładowania strony internetowej, jak ustaliliśmy powyżej, to kluczowy element, który można przeanalizować i ocenić przy użyciu narzędzi, takich jak Google PSI. Na powyżej wymienione wskaźniki, ma wpływ wiele czynników. Najczęstsze z nich to:

  • nieprawidłowa optymalizacja obrazów (formatu i wielkości),
  • nadmiarowy lub nieużywany kod HTML, CSS i JavaScript,
  • wolno działający serwer,
  • nadmiarowe przekierowania HTTP,
  • brak dostosowania do urządzeń mobilnych,
  • nieefektywne zarządzanie zasobami na stronie, takimi jak skrypty JavaScript i arkusze stylów CSS.

PageSpeed Insights wskazuje kroki, jakie możesz podjąć, aby rozwiązać te problemy. Wśród najczęstszych zaleceń znajduje się optymalizacja obrazów poprzez kompresję, minimalizacja plików CSS, JavaScript i HTML, a także wykorzystanie pamięci podręcznej (cache) i eliminacja renderowania blokującego. Dodatkowo, warto zminimalizować ilość przekierowań lub wykorzystać techniki ładowania zasobów, takie jak lazy loading. Istotnym aspektem, który może znacząco wpłynąć na szybkość ładowania strony, jest także infrastruktura hostingu. Wybór szybkiego i wydajnego hostingu, może być kluczowym krokiem do przyspieszenia ładowania strony.

reklama hosting statnet

Jeżeli chcesz poznać więcej wskazówek odnośnie optymalizacji szybkości strony www przeczytaj artykuł : Jak przyspieszyć ładowanie strony internetowej?

Dlaczego szybkość strony jest tak ważna?

Szybkość ładowania strony to jeden z najważniejszych parametrów w kontekście jej wydajności i jeden z kluczowych czynników sukcesu w Internecie. Wpływa zarówno na doświadczenie użytkownika, jak i na efektywność biznesową strony. Poniżej przedstawiono najważniejsze aspekty, na które szybkość ładowania strony wywiera szczególny wpływ.

Poprawa doświadczenia użytkownika. Użytkownicy Internetu oczekują szybkiego rozwiązania swoich problemów. Nie mają czasu na niekończące się ładowanie treści na stronie. Potrzebują oni płynnie działającej witryny i liczy się dla nich każdy moment. Nawet kilkusekundowe opóźnienie w ładowaniu może powodować frustrację i prowadzić do jej opuszczenia.

Wskaźnik konwersji. Wiąże się to w dużej mierze ze wspomnianymi doświadczeniami użytkownika. Szybsza strona może przyczynić się do zwiększenia wskaźnika konwersji, czyli wskaźnika działań, które chcesz, aby użytkownicy podjęli na Twojej stronie. Są to czynności takie jak przejście na konkretną stronę, dodanie do koszyka, zakup produktu, wypełnienie formularza kontaktowego lub zapisanie się do newslettera. Nawet nieznaczne skrócenie czasu ładowania może znacząco wpłynąć na poprawę wskaźników konwersji. Strony z czasem ładowania wynoszącym 1 sekundę mają wykazywać nawet 3 razy większy wskaźnik konwersji, niż te ładujące się 5 sekund. W przypadku stron, których czas ładowania wynosi 10 sekund, może być on nawet 5 razy większy1.

Pozycja w wynikach wyszukiwania. Algorytmy wyszukiwarek, w tym Google, uwzględnia szybkość ładowania strony jako czynnik wpływający na ranking wyszukiwań (SERP). Strony internetowe o szybszym czasie ładowania mogą zyskać korzyści w postaci lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania, a to z kolei może przyczynić się do zwiększenia ruchu organicznego na stronie.

Optymalizacja dla urządzeń mobilnych. Optymalizacja dla urządzeń mobilnych jest szczególnie istotna w dzisiejszych czasach, gdzie liczba ich użytkowników stale rośnie. Obecnie jest ich już ponad 5,5 miliarda, co stanowi prawie 70% całej populacji2. W tym kontekście szybkość ładowania strony stała się bardziej istotna niż kiedykolwiek. Użytkownicy mobilni oczekują szybkiego dostępu do treści, więc strony zoptymalizowane pod kątem szybkości ładowania mogą mieć znaczną przewagę nad konkurencją.

Podsumowanie

Podsumowując, szybkość strony jest kluczowy elementem jej sukcesu. Dzięki narzędziu Google PageSpeed Insights w łatwy sposób zidentyfikujesz problemy z wydajnością Twojej witryny. Poprzez działania zgodne z jego zaleceniami, nie tylko zwiększysz zaangażowanie użytkowników i poprawisz ich doświadczenia, ale także wzmocnisz widoczność swojej strony w wyszukiwarkach, co w rezultacie przełoży się na lepsze wyniki biznesowe.

Warto również pamiętać, że wybór niezawodnego hostingu może znacząco przyspieszyć ładowanie Twojej strony. Jeśli potrzebujesz solidnego partnera, gotowego do pomocy 24/7, jesteśmy dla Ciebie. Wystarczy, że wejdziesz na naszą stronę i wybierzesz pakiet usług, odpowiadający Twoim potrzebom.

  1. https://www.portent.com/blog/analytics/research-site-speed-hurting-everyones-revenue.htm ↩︎
  2. https://datareportal.com/global-digital-overview ↩︎

Jak zoptymalizować stronę za pomocą Litespeed Cache i przyspieszyć jej działanie?

Czy zauważyłeś, że Twoja strona internetowa działa wolno i potrzebuje odświeżenia? Dobrą wiadomością jest to, że istnieje narzędzie, które w prosty sposób może przyspieszyć jej działanie. Mowa jest o wtyczce LiteSpeed Cache, dzięki której możesz zoptymalizować swoją witrynę.

W tym artykule pokażemy, jak skonfigurować i wykorzystać LS Cache do optymalizacji i przyspieszenia Twojej strony. Dzięki temu osiągnie ona większą prędkość ładowania, poprawi się jej wydajność i wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Co to jest wtyczka Litespeed Cache?

LS Cache to część komercyjnego oprogramowania serwera LiteSpeed. Jest to wtyczka, jak mówi sama nazwa, pamięci podręcznej. Pozwala na buforowanie stron internetowych, co znacznie przyspiesza ich ładowanie. Oznacza to, że zapisuje ona kopię strony internetowej na serwerze, dzięki czemu, kiedy użytkownik ją odwiedza zostaje do niego wysyłana zoptymalizowana już treść, a to skraca czas oczekiwania na jej załadowanie. Efektem tego jest zwiększenie wskaźnika utrzymania odwiedzających oraz korzystny wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarkach.

Wtyczki LS Cache są dostępne dla różnych platform CMS, takich jak WordPress, Joomla, Prestashop czy Magento. Poszczególne wersje są dostosowane do specyficznych cech każdego systemu, dzięki czemu buforowanie jest efektywne we wszystkich przypadkach.

Do głównych funkcji oprogramowania należą:

  • bezpłatna pamięć podręczna CDN QUIC.cloud,
  • optymalizacja obrazów (bezstratna/stratna),
  • minimalizacja CSS, JavaScript i HTML,
  • optymalizacja wyniku PageSpeed.

Litespeed Cache dla WordPress

LSCWP jest bezpłatną wtyczką, która pomaga w przyspieszaniu działania witryn internetowych. Co ważne, jest ona kompatybilna z najpopularniejszymi wtyczkami, w tym WooCommerce, bbPress i Yoast SEO.

Podstawowa wersja wtyczki dostępna jest dla użytkowników, posiadających dowolny serwer sieciowy (w tym LiteSpeed, Apache, NGINX itp.). Dostępna jest także rozszerzona wersja wtyczki LiteSpeed ​​Exclusive, która oferuje bardziej zaawansowane funkcje. Jednak aby z niej skorzystać, konieczne jest korzystanie z OpenLiteSpeed, komercyjnych produktów LiteSpeed, hostingu opartego na LiteSpeed lub też QUIC.cloud CDN.

Jeżeli Twój serwer nie spełnia wymagań LS Cache, możesz skorzystać z innych wtyczek pamięci podręcznej dla WordPress, takich jak WP Rocket, WP Super Cache, WP Fastest Cache lub WP Simple Cache. Warto jednak zauważyć, że LSCWP wypada najlepiej pod względem radzenia sobie ze średnią liczbą żądań.

reklama hosting statnet

Jak zainstalować i skonfigurować LiteSpeed Cache?

Przed rozpoczęciem instalacji, upewnij się, że spełniasz wymagania systemowe podane przez producenta na stronie. Następnie możesz przejść do następujących kroków:

Krok 1: Pobierz i zainstaluj wtyczkę.

Możesz to zrobić poprzez panel administracyjny swojego hostingu lub ręcznie za pomocą aktualnych plików źródłowych dostępnych na stronie internetowej LS Cache.

Krok 2: Skonfiguruj podstawowe ustawienia.

Po instalacji możesz skonfigurować podstawowe ustawienia, takie jak tryb buforowania, kompresja zasobów czy optymalizacja kodu. Dobrze abyś zapoznał się przed tym ze specyfikacją opcji, aby dowiedzieć się więcej o poszczególnych opcjach konfiguracji. Możesz też dostosować ustawienia dla poszczególnych typów treści, takich jak pliki CSS, pliki JavaScript czy obrazy. Dzięki temu możesz zoptymalizować działanie wtyczki dla konkretnych elementów Twojej witryny.

Krok 3: Uruchom LS Cache na swojej stronie.

Po zainstalowaniu Litespeed Cache musisz aktywować go na swojej stronie. W zależności od używanego CMS, aktywacja może nieco się różnić. W większości przypadków wystarczy kliknąć odpowiedni przycisk lub przejść do sekcji konfiguracji w panelu administracyjnym.

Krok 4: Sprawdź i monitoruj wydajność swojej witryny.

Po uruchomieniu wtyczki dobrze jest przeprowadzić testy wydajności, żeby upewnić się, że Twoja witryna działa poprawnie i szybko. Możesz skorzystać z narzędzi, takich jak np. Google PageSpeed Insights, aby ocenić prędkość ładowania strony i zidentyfikować ewentualne obszary do dalszej optymalizacji. Ważne jest także regularne aktualizowanie wtyczki do najnowszej wersji, aby korzystać z wszystkich dostępnych poprawek i nowych funkcji.

Podsumowanie

LiteSpeed Cache to narzędzie, które może znacznie przyspieszyć działanie Twojej witryny, poprawić jej wydajność i zwiększyć pozycję w wynikach wyszukiwania. Dzięki zaawansowanym funkcjom i możliwości konfiguracji, daje Ci pełną kontrolę nad optymalizacją Twojej witryny.

Pamiętaj jednak, że jest to tylko jedno z narzędzi, które możesz użyć do poprawy swojej strony www. Istnieje wiele innych czynników, które wpływają na szybkość ładowania, takie jak hosting, optymalizacja kodu czy rozmiar plików multimedialnych. Warto zwrócić uwagę na wszystkie te aspekty, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki.

W STATNET Online jako usługę dodatkową oferujemy hosting oparty na serwerach z oprogramowaniem LiteSpeed, co umożliwia korzystanie z funkcji wtyczki LS Cache. Jeśli posiadasz wysokie wymagania co do obsługi ruchu na stronie, zgłoś się do nas, a my dostosujemy rozwiązanie do Twoich potrzeb.

Hosting poczty e-mail – co to jest i jak go wybrać?

Prowadząc własną działalność, dobrze jest posiadać profesjonalną poczty e-mail we własnej domenie. Jednak pewnie zastanawiasz się, jak wybrać odpowiedni hosting poczty dla swojego biznesu? W tym artykule podpowiemy Ci, jak dokonać właściwego wyboru.

Gdy będziesz sprawdzać dostępne opcje, pamiętaj, że wybór najlepszego hostingu poczty zależy od Twoich indywidualnych potrzeb. Wiedząc, które z czynników są najistotniejsze, będziesz w stanie podjąć świadomą decyzję, która przyniesie korzyści Twojej działalności.

Jak założyć email z własną domeną?

email-z-wlasna-domena

E-mail od lat pozostaje najczęściej używanym narzędziem porozumiewania się między przedsiębiorstwami a klientami, ale także między pracownikami i partnerami biznesowymi. Stanowi też dobrą podstawę strategii marketingowej, jeśli chcesz np. wysyłać własny newsletter lub spersonalizowane oferty swoim odbiorcom.

Korzystanie z własnej domeny w adresach email między innymi sprawia, że firma wygląda na bardziej profesjonalną i wiarygodną. Adres taki jak [email protected] brzmi znacznie bardziej przekonująco niż [email protected] czy [email protected]. Jest to szczególnie ważne, zwłaszcza w kontekście budowania zaufania i relacji z klientami, partnerami biznesowymi i dostawcami.

Założenie maila z własną domeną nie jest skomplikowane. Wystarczy, że wybierzesz odpowiadający sobie hosting i wykupisz przestrzeń na serwerze oraz wybraną przez siebie domenę.

Co to jest hosting poczty?

Hosting poczty email to usługa, która umożliwia użytkownikom zakładanie własnych skrzynek pocztowych z wybraną przez siebie domeną. Host udostępnia wtedy miejsce na serwerze, gdzie następnie przechowywane są skrzynki pocztowe i związane z nimi dane.

Przy wyborze usługi hostingu email w Statnet ONLINE, zyskujesz wyjątkową elastyczność, ponieważ niezależnie od pakietu możesz zakładać nielimitowaną liczbę skrzynek pocztowych. Warto zauważyć, że liczba domen oraz wielkość przestrzeni, jakie możesz posiadać, będzie zależała od parametrów planu, który wybierzesz. Najczęściej wybierana przez klientów opcja, czyli E-MAIL STANDARD, oferuje możliwość posiadania aż 10 domen, co stanowi doskonałe rozwiązanie nawet dla większych przedsiębiorstw.

Czy możesz hostować pocztę na własnym serwerze?

Hosting poczty elektronicznej i stron internetowych jest zasadniczo do siebie podobne. Aby posiadać własną stronę lub e-mail nie musisz korzystać z usług zewnętrznego dostawcy.

E-maile mogą być kierowane na różne serwery, a trasowanie jest obsługiwane poprzez wpisy w rekordach DNS (Domain Name System). Poprzez aktualizację rekordów DNS możliwe jest kierowanie różnych typów ruchu na różne serwery. Dodawanie wpisów do rekordów CNAME, na przykład, utworzy subdomeny, które kierują ruch do różnych serwerów i/lub usług, takich jak kalendarz, poczta e-mail i współdzielone dokumenty.

Jednak aby korzystać z takiego rozwiązania będziesz potrzebować serwera. Co więcej serwer ten będzie potrzebował osoby, która potrafi nim zarządzać, więc bez posiadania zaawansowanych umiejętności technicznych będziesz musiał zatrudnić dodatkowy personel.

A to jeszcze nie wszystko. Musisz również wziąć pod uwagę:

  • ograniczoną przepustowość sieciową,
  • limity przechowywania,
  • licencje na oprogramowanie,
  • odpowiedzialność za tworzenie kopii zapasowych danych.

To wszystko to dodatkowe koszty i jeden z powodów, dla których większość firm decyduje się na usługi hostingu e-mail, zamiast posiadania i obsługi własnego serwera.

Korzystając z usługi hostingu e-mail, nie musisz kupować żadnego sprzętu, i mało prawdopodobne jest, że będziesz musiał instalować dodatkowe oprogramowania. Co więcej w większości przypadków konfiguracja usługi jest łatwa, i wystarczą Ci do niej podstawowe umiejętności techniczne.

Jak wybrać odpowiedni hosting poczty?

Wybór odpowiedniego hostingu poczty ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania Twojej firmy. Dlaczego? Ponieważ, jak wspominaliśmy wyżej, poczta elektroniczna jest jednym z najważniejszych narzędzi komunikacyjnych w biznesie. Jak zatem wybrać rozwiązanie dla siebie i na jakie czynniki zwrócić szczególną uwagę?

Limity i ograniczenia techniczne

Przed wyborem planu hostingowego dla swojej poczty zastanów się, jaki ruch będzie obsługiwała twoja skrzynka lub skrzynki. Najczęstsze ograniczenia z jakimi możesz się spotkać to:

  • powierzchnia – czyli inaczej objętość miejsca, w którym są zapisywane wiadomości,
  • ilość skrzynek – czyli adresów e-mail, z których będziesz korzystać,
  • ilość domen – czyli części adresu e-mail występujących po znaku @,
  • limit wysyłanych wiadomości – określane dziennie/miesięcznie, te informacje często nie są umieszczane bezpośrednio w ofercie i warto się o nie dopytać,
  • maksymalny rozmiar załącznika – czyli jak duży może być plik, który chcesz wysłać w wiadomości.

Wybierając naszą ofertę zyskujesz standardowo możliwość wysłania 2000 wiadomości dziennie, jednak w uzasadnionych przypadkach limity mogą ulec zmianom.

reklama-hosting-email

Konfiguracja z protokołami POP3 i IMAP

Wybierając hosting e-mail zwróć uwagę, czy dostawca oferuje w pakiecie konfigurację z protokołami IMAP i POP3. IMAP umożliwia dostęp do skrzynki pocztowej na serwerze i tam zapisuje wiadomości. Jest to korzystne rozwiązanie dla osób chcących mieć dostęp do poczty z różnych urządzeń. Z kolei POP3 pobiera wiadomości na lokalne urządzenie, co może być efektywne jeśli korzystasz z jednego urządzenia lub chcesz oszczędzić miejsce na serwerze. Wybór zależy od Twoich preferencji i specyfiki pracy.

Więcej o wspomnianych protokołach przeczytasz w artykule : Różnice między POP3 i IMAP.

Interfejs i łatwość użytkowania

Warto również zwrócić uwagę na interfejs i łatwość użytkowania panelu hostingowego. Jest to kolejny ważny czynnik, który należy wziąć pod uwagę podczas wyboru hostingu poczty. Interfejs panelu użytkownika powinien być prosty w obsłudze nawet dla osób bez technicznego doświadczenia. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzisz czas ale i unikniesz frustracji związanej z trudnościami w korzystaniu z usługi.

Bezpieczeństwo danych

Bezpieczeństwo serwera poczty jest szczególnie istotnym czynnikiem, na które trzeba zwrócić uwagę. Twoje wiadomości i dane firmowe muszą być chronione przed nieuprawnionym dostępem. Serwery powinny być wyposażone w zaawansowany system zabezpieczeń, chroniący przed różnego rodzaju atakami (takimi jak phishing, DoS), złośliwymi oprogramowaniami i spamem.

Warto zorientować się, czy wybrane rozwiązanie oferuje:

  • szyfrowanie SSL/TLS,
  • firewalle,
  • filtry antyspamowe,
  • certyfikaty bezpieczeństwa,
  • regularne aktualizacje systemowe,
  • regularne kopie zapasowe i dostęp do nich,
  • wsparcie techniczne (najlepiej 24/7).

Wsparcie techniczne

Wsparcie techniczne stanowi kluczowy element w trosce o bezpieczeństwo danych oraz udzieleniu natychmiastowej pomocy w przypadku potrzeby. Ważne jest, aby serwer pocztowy działał bez awarii i zapewniał Ci dostęp do skrzynki o każdej porze dnia i nocy. Dostępność supportu 24/7 jest nie tylko pomocne w rozwiązywaniu potencjalnych problemów, ale także odgrywa rolę prewencyjną w identyfikowaniu ewentualnych zagrożeń. Jeśli dojdzie do jakiegokolwiek naruszenia, liczy się każda chwila. Szczególnie jeśli chodzi o dane firmowe. Dobry dostawca usług hostingowych powinien zapewniać efektywne wsparcie, gotowe do działania w każdej chwili.

Co więcej zespół supportu stanowi źródło wskazówek dotyczących optymalizacji działania serwera, konfiguracji czy wdrażania najnowszych zabezpieczeń. Kompleksowe wsparcie sprawia, że hosting staje się nie tylko miejscem przechowywania danych, ale także solidną bazą, na której przedsiębiorstwo może opierać swoją komunikację.

Regularny backup

Tworzenie backupów w przypadku hostingu poczty jest równie istotne, co w przypadku innych plików przechowywanych na serwerach. Sprawdź, jak często są wykonywane kopie zapasowe danych, a także jak długo są przechowywane. Zaleca się, aby backupy były wykonywane jak najczęściej, a hosting utrzymywał co najmniej kilka kopii. W Statnet ONLINE wykonujemy backup conajmniej raz dziennie, co skutecznie minimalizuje ryzyko utraty wiadomości z powodu ewentualnych awarii czy przypadkowego usunięcia.

Podsumowanie

Prowadząc własną działalność warto jest posiadać profesjonalną pocztę e-mail opartej na własnej domenie. Buduje to wiarygodność i profesjonalny wizerunek marki. Dodatkowo przynosi dużo korzyści dla indywidualnych użytkowników, takie jak zwiększone bezpieczeństwo danych. Kluczowym krokiem jest wybór odpowiedniego hostingu poczty, który powinien być niezawodny, oferować kompleksowy system zabezpieczeń, skuteczny support i być łatwy w obsłudze.

Decydując się na hosting email w Statnet ONLINE, zyskujesz nie tylko elastyczność w zakładaniu skrzynek pocztowych, ale również bezpieczeństwo danych, codzienne backupy, oraz wsparcie techniczne 24/7.

Co to jest webmail? Co warto wiedzieć?

Poczta elektroniczna, obok sms-ów i innych komunikatorów, stanowi kluczowy kanał porozumiewania się między ludźmi, szczególnie w kontekście biznesowym. Z roku na rok wzrasta liczba osób korzystających z rozwiązań e-mailowych, a co więcej, przeciętny użytkownik posiada w nich więcej niż 1 konto. Coraz częściej słyszy się o rozwiązaniu jakim jest webmail, pozwalający na dostęp do kont e-mail z poziomu przeglądarki internetowej.

Czym charakteryzuje się i jak działa to rozwiązanie? Jakie są najważniejsze funkcje, korzyści i zagrożenia wiążące się z webmailami? Odpowiedzi na te pytania poznasz, czytając poniższy artykuł.

Co to jest webmail?

Webmail umożliwia użytkownikom obsługę poczty elektronicznej lub za pośrednictwem przeglądarek internetowych. Jest to alternatywa dla zewnętrznych programów do obsługi poczty, takich jak Outlook, które wymagają instalacji na urządzeniu. Daje możliwość wysyłania i odbierania e-maili, edycji książki adresowej oraz tworzenia folderów, co sprawia, że jest idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą uniknąć konfiguracji często nieintuicyjnych programów pocztowych.

Webmail działa całkowicie online, z poziomu przeglądarki internetowej, umożliwiając użytkownikowi dostęp do skrzynki mailowej. Łączy się on za pomocą protokołu IMAP z serwerem poczty. Po podaniu loginu i hasła przez użytkownika, możliwe jest swobodne zarządzanie korespondencją poziomu poczty internetowej.

Istnieją dwa sposoby, dzięki którym możesz korzystać z webmaili:

  1. Przez hosting: Wielu dostawców hostingu, po wykupieniu u nich usługi, przekazuje dostęp do danych logowania do webmaila.
  2. Bezpośrednio przez przeglądarkę: Istnieje również wiele webmaili dostępnych bez konieczności zakupu hostingu. Wystarczy założyć konto w odpowiednim serwisie i zalogować się, żeby uzyskać dostęp.

Popularne Webmaile

Na rynku istnieje wiele różnych Webmaili. Niektóre z najpopularniejszych to:

  • Gmail,
  • SquirrelMail,
  • Horde,
  • Rainloop,
  • Outlook Web Access,
  • RoundCube.

Każdy z nich umożliwia odbieranie i wysyłanie wiadomości i posiada zbliżone do siebie główne opcje. Wyróżniają się jednak różnorodnymi dodatkowymi funkcjami i unikalnymi konfiguracjami interfejsów.

Gmail oferuje np. zaawansowane filtry antyspamowe i integrację z narzędziami Google, takimi jak np. kalendarz, czy lista zadań. SquirrelMail kładzie nacisk na prostotę i łatwość obsługi, więc będzie odpowiadał użytkownikom preferującym minimalistyczne rozwiązania. Outlook Web Access łączy funkcje webmaila z możliwościami programu pocztowego, umożliwiając użytkownikom korzystanie z rozbudowanych narzędzi do organizacji i zarządzania korespondencją. RoundCube natomiast wyróżnia się prostotą i intuicyjnością obsługi, a także umożliwia integrację z różnymi bazami danych.

Każde z tych rozwiązań, mimo podobnych podstaw, oferuje unikalne cechy, odpowiadając różnym preferencjom użytkowników.

Korzystając z usług STATNET Online możesz korzystać z oprogramowania jakim jest RoundCube. Niezależnie od tego, czy wykupujesz hosting dedykowany, czy inną opcję hostingu zarządzanego, dostajesz dostęp do tego rozwiązania. O tym, jak zalogować się do swojego konta webmail, przeczytasz w artykule: Roundcube – ważne informacje o logowaniu.

Jakie funkcje oferują webmaile?

Jak wspominaliśmy wyżej, webmaile oferują szeroką gamę funkcji od tych podstawowych do tych bardziej zaawansowanych i unikalnych.

Powszechne z oferowanych opcji to:

  • wysyłanie i odbieranie e-maili,
  • odpowiadanie na wiadomości,
  • filtrowanie wiadomości,
  • zarządzanie folderami i porządkowanie wiadomości,
  • tworzenie i edytowanie książek adresowych,
  • tworzenie automatycznych odpowiedzi,
  • tworzenie stopek do wiadomości,
  • obsługa wielu kont,
  • integracja z innymi usługami (np. Facebook, Google, Twitter, Dropbox),
  • zaawansowane funkcje wyszukiwania.

Zalety korzystania z webmaili

Korzystanie z oprogramowania poczty internetowej wiąże się z wieloma korzyściami. Oto najważniejsze z nich:

  • wygoda i łatwość obsługi,
  • brak konieczności instalowania aplikacji,
  • dostępność z każdego urządzenia,
  • integracja z wieloma usługami,
  • automatyczne aktualizacje,
  • zazwyczaj darmowe lub dostępne w pakiecie z hostingiem.
reklama-hosting-email

Czy webmail to bezpieczne rozwiązanie?

Ponieważ Webmail działa poprzez przeglądarkę, na myśl nasuwa się pytanie, czy tradycyjna aplikacja do obsługi poczty nie jest bezpieczniejsza? Oczywiście, istnieje pewne ryzyko związane z bezpieczeństwem danych.

Trzeba być świadomym, że niektórzy dostawcy usług mogą mieć dostęp do niezaszyfrowanych wiadomości e-mail, co budzi obawy dotyczące prywatności. Przykładowo usługi, takie jak Gmail czy Yahoo! Mail automatycznie analizują treść wiadomości w celu dostosowywania reklam, co jednak można wyłączyć w ustawieniach prywatności.

Dodatkowo, korzystanie z poczty internetowej przez niezabezpieczony protokół HTTP niesie ryzyko odczytu wiadomości przez osoby trzecie, zwłaszcza w niezabezpieczonych sieciach, takich jak publiczne Wi-Fi. Aby tego uniknąć, zaleca się korzystanie z protokołu HTTPS, który zapewnia bezpieczne połączenie.

Wskazówki:

  • zabezpiecz konto silnym hasłem,
  • nie zapisuj swoich haseł w przeglądarkach,
  • korzystaj z szyfrowanych połączeń HTTPS,
  • loguj się przez zaufany panel,
  • ustaw uwierzytelnianie dwuskładnikowe na swoim koncie.

Słowem podsumowania, korzystanie z webmaila może być nie tylko wygodne, ale także odpowiadające dzisiejszym potrzebom. Pozwala na szybkie i proste obsługiwanie konta poczty elektronicznej bez skomplikowanych konfiguracji oraz instalowania aplikacji na urządzenia. Warto jednak być świadomym aspektów związanych z bezpieczeństwem i podejmować odpowiednie środki ostrożności. Tylko wówczas webmail będzie nie tylko efektywnym narzędziem, ale również bezpiecznym kanałem komunikacyjnym.

Let’s Encrypt – jak działa darmowy SSL?

Let’s Encrypt stał się rewolucją w świecie szyfrowania stron internetowych. Oferując bezpłatne zabezpieczenia SSL, umożliwia właścicielom witryn internetowych ochronę poufnych informacji i wzbudzanie zaufania wśród użytkowników. Dzięki przyjaznemu dla użytkownika interfejsowi i zautomatyzowanemu procesowi wydawania certyfikatów ułatwia zabezpieczanie stron internetowych.

Chcesz się dowiedzieć co to jest i jak działa Let’s Encrypt?

Poznaj kluczowe cechy tego rozwiązania i zastanów się, czy spełni ono potrzeby Twojej strony internetowej. Kiedy zrozumiesz lepiej, jak funkcjonuje to rozwiązanie, będziesz w stanie podjąć świadomą decyzję dotyczącą zabezpieczeń swojej witryny.

Po co Ci certyfikat SSL?

Jeżeli posiadasz lub chcesz założyć swoją stronę internetową, jednym z najważniejszych elementów, o które musisz zadbać jest jej bezpieczeństwo.

Secure Sockets Layer odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu ochrony przesyłanych danych między użytkownikiem a stroną internetową.

Jest to protokół kryptograficzny, który szyfruje transmisję danych pomiędzy przeglądarką internetową użytkownika a stroną internetową. Sprawia to, że poufne informacje, takie jak hasła czy dane karty kredytowej, stają się nieczytelne dla osób, które nie posiadają uprawnień dostępu. Obecnie certyfikaty SSL nie są już luksusem – są koniecznością.

Co więcej, kiedy użytkownicy widzą ikonę kłódki lub „https” w pasku adresu przeglądarki, są pewni, że ich dane są bezpieczne. To nie tylko buduje zaufanie do witryny, ale także pomaga firmom budować pozytywną reputację na rynku online.

Istnieją trzy główne typy certyfikatów SSL:

  • certyfikaty z walidacją domeny (DV),
  • certyfikaty z walidacją organizacji (OV)
  • certyfikaty z rozszerzoną walidacją (EV).

Certyfikaty DV są najpopularniejszym i podstawowym typem certyfikatu SSL. Wymagają od właściciela domeny udowodnienia własności, ale nie obejmują szczegółowej weryfikacji organizacji stojącej za witryną. Certyfikaty OV natomiast wiążą się z dodatkowymi etapami weryfikacji w celu ustalenia autentyczności organizacji. Certyfikaty EV zapewniają najwyższy poziom walidacji, więc często wykorzystują je duże korporacje i instytucje finansowe.

Wybierając certyfikat SSL, trzeba wziąć pod uwagę swoje potrzeby, rodzaju danych użytkowników i wielkości przetwarzanych transakcji. Certyfikaty DV mogą być wystarczające w przypadku większości witryn internetowych. Jednak organizacje wymagające wyższego poziomu zaufania mogą zdecydować się na certyfikaty OV lub EV.

Co to jest Let’s Encrypt?

Jest to inicjatywa non-profit dostarczająca bezpłatne certyfikaty SSL typu DV. Ma ona na celu zwiększenie ogólnoświatowego stosowania szyfrowania w sieci Organizacja ta, założona przez ISRG, umożliwia witrynom internetowym szybkie i łatwe wdrożenie bezpiecznego połączenia HTTPS.

reklama hosting statnet

Główne zalety certyfikatów od Let’s Encrypt:

  • są w pełni darmowe,
  • są dostępne dla każdego,
  • są automatyczne wydawane i odnawiane,
  • proces ich instalacji jest stosunkowo prosty i przejrzysty,
  • cieszą się zaufaniem wszystkich głównych przeglądarek internetowych,
  • mogą być używane zarówno dla domeny głównej, jak i dla powiązanych z nią subdomen,
  • są publicznie dostępne i rejestrowane,
  • wykorzystują najnowsze standardy szyfrowania.

Dla tych, którzy stawiają pierwsze kroki w budowaniu swojej strony internetowej, Let’s Encrypt może okazać się wystarczającym rozwiązaniem. Sprawdzi się także w przypadku deweloperów oraz dla potrzeb wewnętrznych przedsiębiorstwa. Zagwarantuje szyfrowanie danych i budowanie zaufania użytkowników bez konieczności wydawania pieniędzy.

Jednak, gdy strona lub sklep internetowy zaczynają się rozrastać, warto zastanowić się nad płatną wersją certyfikatu SSL. Ta opcja nie tylko umożliwia dodatkową weryfikację, ale także zapewnia gwarancję w przypadku potencjalnego zagrożenia. Może to być kluczowym krokiem dla projektów, które pragną podnieść poziom bezpieczeństwa i zbudować solidną podstawę dla dalszego rozwoju.

Jak zainstalować certyfikat?

Większość renomowanych dostawców hostingu, w tym STATNET Online, oferuje integrację z Let’s Encrypt, co umożliwia szybkie i proste zainstalowanie certyfikatu na stronie internetowej. Dostępność automatycznych narzędzi sprawia, że nawet osoby niezaznajomione z tematyką bezpieczeństwa internetowego są w stanie skonfigurować SSL dla swojej witryny.

Poradnik krok po kroku: Jak zainstalować certyfikat Let’s Encrypt w Directadmin?

Podsumowanie – najczęściej zadawane pytania

Let’s Encrypt stał się nie tylko alternatywą, ale wręcz rewolucją w dostępie do szyfrowania danych. Bezpłatne certyfikaty, łatwość instalacji, automatyzacja procesu – to wszystko sprawia, że Let’s Encrypt jest doskonałym wyborem dla wielu witryn internetowych.

Dla podsumowania zebraliśmy kilka najczęściej powtarzających się pytań:

Jak długo ważny jest certyfikat Let’s Encrypt?

Certyfikaty Let’s Encrypt posiadają krótki okres ważności wynoszący 90 dni. Niemniej jednak, zautomatyzowany proces odnawiania pozwala na automatyczne przedłużanie ważności certyfikatów.

Czy certyfikaty Let’s Encrypt działają na wszystkich typach witryn internetowych?

Można ich używać na dowolnym typie witryn internetowych, w tym na blogach, platformach e-commerce i witrynach korporacyjnych. Dodatkowo możliwe jest połączenie wielu domen i subdomen w jednym certyfikacie, jeśli znajdują się one na jednym serwerze lub pakiecie hostingowym.

Czy certyfikaty Let’s Encrypt są wspierane przez wszystkie przeglądarki?

Certyfikaty od Let’s Encrypt cieszą się zaufaniem wszystkich głównych przeglądarek internetowych. To oznacza zapewnienie bezproblemowej obsługi użytkownika i budowanie zaufania wśród osób odwiedzających witrynę.

Czy Let’s Encrypt jest wystarczające dla dużych przedsiębiorstw?

Dla wielu witryn, zwłaszcza tych, które nie obsługują dużej ilości wrażliwych danych są wystarczające. Jednak dla dużych, szczególnie komercyjnych przedsiębiorstw, lepsze mogą być rozwiązania OV lub EV, oferujące wyższy poziom weryfikacji. W STATNET Online możesz nabyć również komercyjne certyfikaty SSL. Poznaj naszą ofertę: Certyfikaty SSL.

Lokalizacja serwera a wydajność witryny

Będąc użytkownikiem Internetu, na pewno zgodzisz się ze stwierdzeniem, że korzystając ze stron www, priorytetem jest szybkość i wydajność ich działania. Praktycznie nikt nie ma czasu na czekanie na ładujące się w nieskończoność treści (najlepiej żeby nie ładowanie nie przekraczało 4 sekund). Co ciekawe, jednym z kluczowych czynników wpływających na te parametry jest lokalizacja fizycznego serwera, na którym hostowana jest Twoja witryna.

W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego lokalizacja serwera jest tak istotnym aspektem, jeśli chodzi o wydajność strony www. Dowiedz się, w jaki sposób może ona zdecydować o szybkości dostępu do treści, bezpieczeństwie danych oraz ogólnej efektywności Twojej witryny.

Co oznacza lokalizacja serwera?

Serwerownia to miejsce, w którym zgromadzone są stale podłączone do sieci komputery, pełniące funkcje serwerów, na których hostowane są witryny internetowe. Zazwyczaj umieszczane są one w specjalnych szafach, zwanych rackami. Zapewniają one im nie tylko ochronę, ale także efektywną konfigurację, chłodzenie i konserwację.

Takie centra danych znajdują się na całym świecie, więc serwery Twojego usługodawcy mogą znajdować się w wielu różnych miejscach, szczególnie jeśli operuje on na globalną skalę.

Co to znaczy wydajna witryna?

Strona internetowa jest uważana za wydajną, kiedy spełnia określone standardy i charakteryzuje się szeregiem pozytywnych cech.

Oto kilka kluczowych elementów wpływających na jej wydajność:

  • Szybkość ładowania – szybkie ładowanie zapewnia natychmiastowy dostęp do treści i przyczynia się bezpośrednio do pozytywnego doświadczenia użytkowników,
  • Bezpieczeństwo – odpowiednie zabezpieczenia przed cyberatakami i jakąkolwiek utratą danych, (takie jak chociażby protokół HTTPS) są kluczowe dla wydajności witryny,
  • Dostępność – wydajna witryna powinna być dostępna dla szerokiego grona użytkowników, niezależnie od ewentualnych ograniczeń,
  • Optymalizacja pod SEO – działania związane optymalizacją pod kątem wyszukiwarek internetowych wpływają na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania i przekładają się na większą liczbę odwiedzin,
  • Responsywność i sprawność obsługi – strona powinna dostosowywać się do różnych rodzajów urządzeń i ekranów, a także ułatwiać użytkownikom poruszanie się po niej, aby korzystanie z niej było jak najbardziej komfortowe.

W skrócie, wydajna witryna to taka, która zaspokaja potrzeby i preferencje użytkowników, szybko się ładuje, jest bezpieczna, bezproblemowa i dostępna. Wszystko to wpływa na pozytywne doświadczenia odbiorców, a także pomaga w rozwoju biznesu.

Na co wpływa lokalizacja serwera?

Szybkość ładowania

Wybierając lokalizację serwera, na którym chcesz umieścić dane, szczególnie ważne jest ustalenie gdzie przebywają docelowi odbiorcy Twojej strony. Jeżeli posiadasz przedsiębiorstwo działające na terenie Polski, wybieranie serwerów zlokalizowanych np. w Szwecji nie będzie miało większego sensu. Taka taktyka może się sprawdzić jeśli działasz na skalę globalną i twoi klienci są właśnie tam. Wtedy najlepiej jest aby twój dostawca hostingu posiadał serwery rozmieszczone w wielu miejscach na świecie. Dzięki temu będziesz mógł skorzystać z tych zlokalizowanych najbliżej ciebie.

Na ogół przy wyborze odpowiedniej lokalizacji warto kierować się zasadą im bliżej tym lepiej, ponieważ odległość od serwera wpływa znacząco na szybkość działania i dostępność witryny.

Szybkość witryny to kluczowy czynnik wpływający na rankingi w wyszukiwarkach. Badania Google wykazały, że bounce rate (współczynnik odrzuceń) wzrasta o 32% wraz ze wzrostem czasu ładowania strony z 1 do 3 sekund.

Im mniejsza odległość między użytkownikiem a centrum danych, tym krótszy czas odpowiedzi serwera, a użytkownicy krócej czekają na ładowanie treści.

Nie należy tego jednak brać dosłownie. Często serwery zlokalizowane w pobliskich krajach, mogą być bardziej wydajne niż te, które znajdują się w zasięgu ręki. Dlatego odległość nie powinna być jedynym czynnikiem, który zadecyduje o wyborze Twojego dostawcy hostingu. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na różnice w infrastrukturze sieciowej w różnych regionach. Mogą one korzystać z różnych rozwiązań technologicznych, wpływających na działanie sieci. Lokalizacja serwera w obszarze z lepszą infrastrukturą może przyspieszyć przesyłanie danych.

Więcej o tym, jak możesz w prosty sposób skrócić czas ładowania Twojej witryny możesz przeczytać w artykule: Jak przyspieszyć ładowanie Twojej strony internetowej?

Bezpieczeństwo

Wydajna witryna to bezpieczna witryna. Jej bezpieczeństwo jest ściśle związane z miejscem, w którym umieszczony jest fizyczny serwer, na którym jest ona hostowana.

Jeśli nie jest ono odpowiednio przystosowane, wyposażone w odpowiednie systemy zabezpieczeń, chłodzenia, przeciwpożarowe, czy monitoring. Twoje dane łatwo mogą stać się obiektem kradzieży lub ulec uszkodzeniu w przypadku awarii.

Biorąc to wszystko pod uwagę, warto jest posiadać swoje serwery w centrach danych, które posiadają:

  • wydajne systemy chłodzenia, utrzymujące temperaturę komputerów w optymalnym zakresie,
  • zapasowe źródła zasilania, podtrzymujące pracę urządzeń w razie awarii lub przerwy w zasilaniu,
  • zaawansowane systemy bezpieczeństwa, chroniące serwery i zapisane na nich dane,
  • systemy uniemożliwiające do niej dostęp osobom nieupoważnionym,
  • zaawansowane zabezpieczenia sieciowe, takie jak m.in. firewalle
  • wysoko wykwalifikowanych pracowników i systemy stale monitorujące działanie serwerowni.

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek

Search Engine Optimization jest jednym z kluczowych elementów mających wpływ na wydajność witryny. Działania ukierunkowane na pozycjonowanie obejmują wybór dobrej lokalizacji serwera, na którym umieszczona ma zostać strona www.

Głównym czynnikiem, który sprawia, że lokalizacja serwera ma znaczący wpływ na SEO, jest szybkość ładowania strony, o której pisaliśmy wyżej. Dystans między serwerem a użytkownikiem wpływa bezpośrednio na czas reakcji witryny. Im bliżej fizycznie serwera do użytkownika, tym szybszy czas odpowiedzi.

Dodatkowo, umiejscowienie serwera wpływa na rankingi SEO poprzez kwestie zgodności z prawem. Poszczególne kraje mają różne przepisy dotyczące przechowywania danych użytkowników na serwerach. Niedostosowanie się do tych regulacji może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi oraz obniżeniem pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę wyżej wymienione elementy lokalizacja serwera okazuje się kluczowym elementem wpływającym na wydajność i pozytywne doświadczenia użytkowników. Wszystko to zależy w dużej mierze od tego, gdzie fizycznie ulokowany jest serwer hostujący daną stronę. Wybierając odpowiednie miejsce dla serwera, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów.

Po pierwsze, szybkość ładowania strony to kluczowy czynnik wpływający na pozytywne doświadczenia użytkowników. Nawet kilkusekundowe opóźnienia mogą zniechęcić odwiedzających, a nie chcesz przecież tracić odwiedzających, prawda? Dlatego też lokalizacja serwera powinna być dobrana z myślą o minimalizacji odległości między serwerem a docelową grupą odbiorców.

Bezpieczeństwo danych także jest ściśle związane z lokalizacją serwera. Centra danych, w których są umieszczone serwery, powinny spełniać odpowiednie standardy zabezpieczeń, takie jak systemy chłodzenia, zasilania, czy monitoring. Dla uniknięcia problemów związanych z przepisami prawnymi, warto także dostosować lokalizację serwera do regulacji związanych z przechowywaniem danych.

Ostatecznie warto też spojrzeć na lokalizację serwera jako czynnik wpływający na pozycjonowanie strony w rankingach wyszukiwarek. Szybkość ładowania, zgodność z przepisami i ogólna efektywność witryny to czynniki, które wpływają bezpośrednio na SEO, a przez to również wydajność strony internetowej.