Nowe obowiązki dla sklepów online – co musisz wiedzieć o EAA?
Od 28 czerwca 2025 wszystkie przedsiębiorstwa, także te działające w Internecie, zaczną być objęte dyrektywą – Europejskim Aktem o Dostępności (EAA). To krok w stronę zwiększenia dostępności usług i produktów dla jak najszerszego grona odbiorców, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Co te zmiany oznaczają w praktyce? Co musisz wiedzieć będąc właścicielem sklepu internetowego? W tym artykule zebraliśmy najistotniejsze informacje na temat dyrektywy, która wprowadza nowe standardy na rynek.
Czym jest EAA, czyli Europejski Akt o Dostępności?
Europejski Akt o Dostępności (ang. European Accessibility Act) to dyrektywa Unii Europejskiej, która ma na celu zapewnienie równego dostępu do produktów i usług wszystkim obywatelom, niezależnie od ich sprawności. Obejmuje ona sektor publiczny i prywatny, jednak jej zastosowanie różni się w zależności od tego jak duże jest przedsiębiorstwo.
Kogo dotyczą nowe regulacje?
Wymogi Europejskiego Aktu o Dostępności obejmą wszystkie firmy od producentów, przez usługodawców do importerów. Będą dotyczyły przedsiębiorstw prowadzących działalność w obszarach, takich jak: usługi telekomunikacyjne, bankowość detaliczna, dostęp do audiowizualnych usług medialnych, pasażerski transport drogowy, lotniczy, kolejowy i wodny, rozpowszechnianie książek elektronicznych i handel elektroniczny. Oznacza to, że również właściciele e-sklepów będą zobowiązani do wdrożenia rozwiązań zwiększających dostępność ich witryn i usług.
Wyjątek stanowią mikroprzedsiębiorstwa, czyli firmy zatrudniających mniej niż 10 pracowników i osiągających roczny obrót poniżej 2 mln euro.
Warto zaznaczyć, że firmy, które nie mają formalnego obowiązku dostosowania do nowych zasad, mogą skorzystać na ich wdrożeniu. Większa dostępność strony przekłada się na lepsze pozycjonowanie, Wyższą konwersję, wzrost zaufania i lojalności konsumentów, a także poprawę wizerunku firmy.
Co musi się zmienić w sklepie internetowym?
W praktyce oznacza to konieczność wdrożenia rozwiązań, dzięki którym strona i proces zakupowy będzie w pełni dostępny dla wszystkich użytkowników.
Strony www i aplikacje mobilne muszą być zgodne z zasadami WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines). Obejmują one m.in.: szybkość działania strony, odpowiedni kontrast tekstu i tła, możliwość obsługi bez użycia myszy, kompatybilność z czytnikami ekranu i dostępne opisy alternatywne grafik. Dodatkowo na doświadczenia użytkowników mogą wpłynąć też usunięcie zbędnych grafik, poprawa układu strony i treści, które się na niej znajdują.
Cała ścieżka klienta, od przeglądania produktów, przez koszyk i wybór formy płatności, po złożenie zamówienia, powinna być intuicyjna również dla osób z ograniczeniami. Opisy produktów, instrukcje i materiały promocyjne powinny być zrozumiałe i napisane prostym językiem. Z kolei multimedia należy rozszerzyć o napisy, audiodeskrypcję lub alternatywę tekstową, żeby każdy był w stanie się z nimi zapoznać.

W kontekście dostępności bardzo ważnym elementem jest także obsługa klienta. Warto zadbać o różne kanały kontaktu, tak żeby nie ograniczały się jedynie do infolinii. Na stronie powinny znaleźć się formy kontaktu, takie jak formularz kontaktowy, czat lub e-mail, na który można kierować swoje zapytania.
Jak się przygotować do tych zmian?
Dostosowanie sklepu internetowego do nowych przepisów warto rozpocząć jak najszybciej i nie zwlekać z tym do tygodnia przed 28 czerwca. Warto za wczasu upewnić się, że Twój sklep jest zgodny z nowymi regulacjami i wprowadzić ewentualne zmiany:
1. Zrób audyt dostępności strony. Możesz zrobić to samodzielnie lub jeśli tego potrzebujesz, poproś o pomoc specjalistów. Jest to bardziej kosztowne rozwiązanie, jednak możesz dzięki temu uniknąć problemów związanych z niedostosowaniem do regulacji.
2. Zidentyfikuj elementy wymagające poprawy. Skup się na intuicyjności procesu zakupowego, nawigacji, kontrastach, formularzach i tym jak wyglądają treści na Twojej stronie.
3. Wdrażaj zmiany stopniowo zaczynając od najważniejszych funkcji dla użytkowników. Jeżeli będziesz próbować zrobić wszystko naraz może to poskutkować odwrotnym efektem. Wprowadzając wiele zmian w jednym momencie, trudno będzie Ci zidentyfikować, który z elementów nie działa.
Co grozi za brak zgodności z zasadami EAA?
Coraz więcej konsumentów oczekuje rozwiązań związanych z ogólną dostępnością oferty. Jeżeli zauważą oni, że Twoja strona nie spełnia wymogów regulacji związanych z dostępnością, mogą oni zgłosić ich naruszenie. Za egzekwowanie przepisów w Polsce odpowiedzialny będzie Prezes Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Nieprzestrzeganie przepisów EAA może wiązać się z wyciąganiem konsekwencji prawnych i nieść za sobą kary finansowe.
To jednak nie wszystko. Jeżeli nie wprowadzisz zmian do swojej działalności, narazisz się na utratę zaufania klientów i pogorszenie reputacji swojej marki. Stracisz także szansę na dotarcie do klientów, którzy nie będą w stanie korzystać z Twoich usług w pełni, a Twoi konkurenci zyskają przewagę.
Podsumowanie
Europejski Akt o Dostępności to nie tylko regulacje, obowiązujące od końcówki czerwca, ale także szansa na poprawę doświadczeń zakupowych dla klientów. Dostosowanie sklepu do potrzeb osób z różnymi ograniczeniami to inwestycja, która się opłaca, nie tylko wizerunkowo, ale i biznesowo. Dzięki temu możesz dotrzeć do odbiorców, którzy do tej pory nie mogli korzystać z Twojego serwisu ze względu na ograniczenia.
Jako właściciel sklepu online nie zwlekaj i upewnij się, że Twój sklep internetowy spełnia wszystkie wymagania regulacji EAA. Pomoże Ci to uniknąć problemów związanych z niedostosowaniem do dyrektywy, a także długofalowo wpłynie pozytywnie na sprzedaż w Twoim sklepie.