Blog

Artykuły na blogu to źródło wiedzy na temat najnowszych trendów w hostingu. Odkryjmy razem, jak wykorzystać technologię, aby zwiększyć wydajność i bezpieczeństwo Twojej strony.

Jak lubią płacić Polacy? Wprowadź te metody płatności w swoim sklepie internetowym.

Wybór odpowiednich form płatności w sklepie internetowym to istotny temat. Może się okazać nawet kluczowym czynnikiem, jeśli chodzi o finalizację transakcji.

Prawie 1 na 10 klientów porzuca swój koszyk i nie finalizuje transakcji, jeśli nie ma opcji zapłacenia w odpowiadający mu sposób.

Każdy z konsumentów ma swoje preferencje, więc oferując im szeroki wachlarz metod płacenia, zwiększasz szanse, że dokonają zakupy w Twoim sklepie.

Polacy jednoznacznie preferują płacenie za zakupy online za pośrednictwem szybkich serwisów płatności (np. PayU, Przelewy24).  Płatności za pomocą BLIK oraz przy użyciu karty płatniczej są kolejnymi metodami, które wybierają najchętniej. Istnieje jednak znacznie więcej opcji zapłacenia za produkty.

Które z nich warto zaoferować klientom w sklepie internetowym?

Jak Polacy płacą przez Internet?

Na podstawie raportu E-commerce w Polsce 2022 firmy Gemius sporządziliśmy zestawienie form płatności, najczęściej wybieranych przez Polaków w ubiegłym roku.

  • 70% badanych płaciło za zamówienia poprzez szybkie serwisy płatności
  • 58% dokonywało płatności mobilnych (np. BLIK)
  • 43% płaciło kartą płatniczą przy składaniu zamówienia
  • 40% dokonywało tradycyjnych przelewów

Kolejnymi wskazywanymi formami płatności była płatność przy odbiorze. Najmniejszą popularnością cieszyły się natomiast płatności z odroczonym terminem, ratalne, a także te za pośrednictwem SMS oraz kodów QR.

Co ciekawe, pomimo tego, że stosunkowo niewiele osób wybiera formę płatności online z odroczonym terminem (np. PayPo) coraz więcej sklepów internetowych wprowadza do swojej strategii rozwiązania BNPL (buy now pay later). W 2022 roku aż 75% największych z polskich sklepów internetowych, takich jak np. eobuwie.pl, Empik czy Sinsay, posiadało je w swojej ofercie. Dzieje się tak m.in. ze względu na generowanie przez nie wyższej nawet o 60% wartości transakcji w porównaniu z innymi metodami płatności. Metoda ta jednak jest stosunkowo mało znana, dlatego będzie potrzebować odpowiedniej promocji.

Które serwisy płatności najczęściej wybierają Polacy podczas zakupów online?

Jeśli wprowadzasz do swojego sklepu internetowego możliwość płatności poprzez szybkie serwisy płatności, informacja, że cieszą się one największą popularnością wśród kupujących może okazać się niewystarczająca. Najlepiej jest wybrać formę, której zaufa najwięcej klientów.

Osoby wybierające taką formę płatności decydują się najczęściej na zapłacenie przez PayU (43%) oraz Przelewy24 (40%). Serwisy, takie jak ePrzelewy, Dotpay, czy Bluemedia wybierane są zaledwie przez od 2-4% konsumentów.

Które formy płatności wprowadzić w swoim sklepie internetowym?

Przy wyborze opcji dokonywania płatności na stronie Twojego sklepu internetowego warto jest w pierwszej kolejności zidentyfikować grupę klientów, do której kierujesz swoją ofertę. Obserwuj ich wybory i upodobania, a także zwracaj uwagę na potrzeby.

Istotny może być fakt, do jakiej grupy wiekowej należą konsumenci Twoich produktów. Wraz ze wzrostem wieku badanych, płatności mobilne, takie jak BLIK stają się mniej popularne. W najmłodszej grupie badanych (15-24) okazały się natomiast być najczęściej wskazywaną formą. Z kolei osoby w wieku 25-34 lata najczęściej deklarują korzystanie z większości sposobów płatności.

Zadbaj również o to, aby konsument czuł, że zakup Twoich produktów jest dla niego bezpieczny. Internauci chcą płacić nie tylko łatwo i szybko. Biorą pod uwagę także poczucie bezpieczeństwa, które ściśle związane jest z dokonywaniem płatności.

Pomimo, że możliwość płatności przy odbiorze nie jest często wybierana przez klientów, może wpłynąć znacząco na zaufanie, jakim obdarzą Twój sklep. Okazuje się, że jest ona drugim, po opiniach innych konsumentów, z czynników od jakich zależy wiarygodność nowo odwiedzanego sklepu internetowego. Kolejnymi z najbezpieczniejszych według nich sposobów płatności jest przelew tradycyjny , BLIK oraz karta płatnicza.

Kolejnym czynnikiem, jaki powinien być kluczowy przy wyborze dostępnych form płatności będzie ich dywersyfikacja. Prawie 1/5 osób wskazuje dostępność różnych form płatności jako czynnik wpływający znacząco na wybór danego serwisu.

Im więcej opcji udostępnisz klientowi, tym większa szansa na to, że dokona zakupu właśnie u Ciebie.